سرنوشت فناوری بریتانیا در هاله‌ای از ابهام

موبنا – ماجرا بقدری جدی شده که بسیاری از کشورها ازجمله امریکا اقدام به پادرمیانی کرده‌اند تا ماجرا ختم به خیر شود و قرار است اوباما ۲۱آوریل (۲اردیبهشت) وارد لندن شود تا لندن را به ادامه عضویت در اتحادیه اروپا ترغیب کند. در این میان،کمپانی‌های فناوری و بخش آی تی بریتانیا دغدغه بیشتری نسبت به …

موبنا – ماجرا بقدری جدی شده که بسیاری از کشورها ازجمله امریکا اقدام به پادرمیانی کرده‌اند تا ماجرا ختم به خیر شود و قرار است اوباما ۲۱آوریل (۲اردیبهشت) وارد لندن شود تا لندن را به ادامه عضویت در اتحادیه اروپا ترغیب کند. در این میان،کمپانی‌های فناوری و بخش آی تی بریتانیا دغدغه بیشتری نسبت به این موضوع دارند چرا که این موضوع را مانعی جدی برای توسعه این صنعت می‌دانند.
مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا
به گزارش ZDNET، آمار نشان می‌دهد که صنعت فناوری نقش مناسب و چشمگیری در اشتغالزایی بریتانیا دارد و تنها در سال ۲۰۱۵ اقتصاد اینترنت حدود ۱۰درصد از کل تولید ناخالص داخلی بریتانیا را تشکیل داده است. آنچه مسلم است اینکه به هرحال کمپانی‌ها و فناوری‌های امروز، دنیای فردا را رقم می‌زنند و بسیاری معتقدند اعتراض این گروه می‌تواند تأثیری عمده در نتیجه رفراندوم داشته باشد. فعالان عرصه فناوری در بریتانیا بارها نگرانی خود را از خروج این کشور از اتحادیه اروپا اعلام کرده و خواستار باقی ماندن در آن شده‌اند.
در همین راستا مؤسسه ICM که یک آژانس پژوهشی و آماری مستقل در بریتانیا محسوب می‌شود یک نظرسنجی از ۲۲۷ کمپانی فناوری کوچک و بزرگ زیرمجموعه مجمع تجاری فناوری techUK انجام داده است که نتایج آن نشان می‌دهد بیشتر کمپانی‌های فناوری بریتانیا خواستار باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا هستند چرا که آن را بهترین گزینه برای چشم انداز مناسب توسعه تجاری خود می‌دانند.
۷۰درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، از باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا دفاع می‌کنند درحالی که ۱۵درصد معتقدند ترک اتحادیه اروپا بهترین راهکار برای این کشور محسوب می‌شود و البته ۱۵درصد پاسخ دهندگان هم هیچ نظری راجع به این موضوع نداشته و هنوز نتوانسته‌اند موضع خود را در این زمینه مشخص کنند.
سه چهارم از کسانی که می‌خواهند بریتانیا به عنوان بخشی از اتحادیه اروپا باقی بماند معتقدند عضویت در این اتحادیه، بریتانیا را برای سرمایه گذاران خارجی جذاب‌تر می‌کند درحالی که همین نسبت نیز اعتقاد دارند حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا سبب می‌شود کمپانی‌های فناوری این کشور بتوانند معاملات بهتری در روابط خارجی خود داشته باشند.
همچنین حدود ۷۰درصد از کمپانی‌های فناوری که خواستار باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند معتقدند که این عضویت،بریتانیا را در جهان رقابتی تر می‌کند و ۴۲درصد هم اعتقاد دارند عضویت در این اتحادیه، به آنها کمک می‌کند اشتغال بیشتری در کشور ایجاد کنند. ۶۵درصد هم به طور کلی با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالفند چون معتقدند این موضوع سبب می‌شود تا کشور در معرض خطر قرار بگیرد و کشوری نامطمئن شود.
«جولیان دیوید»مدیرعامل مجمع تجاری فناوریtechUK معتقد است:فناوری در بریتانیا پررونق است و تاکنون تقریباً ۳برابر سایر بخش‌های اقتصاد این کشور اشتغال ایجاد کرده است؛موضوعی که براحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت و به همین دلیل می‌تواند در نتیجه رفراندوم تاحدودی تأثیرگذار باشد.
به گفته وی،بخش عمده‌ای از کمپانی‌های فناوری معتقدند که باقی ماندن در اتحادیه اروپا می‌تواند از این رشد اشتغال در بازار فناوری حمایت کند چرا که بازارهای باز و همکاری با سایر اعضای اتحادیه اروپا گزینه مناسبی برای صنعت فناوری بریتانیا محسوب می‌شود.جولیان دیوید ادامه می‌دهد: باید متذکر شوم که در این میان اصلاً موضوع ترس درمیان نیست بلکه ما از فرصت‌ها صحبت می‌کنیم؛ بازاری با ۵۰۰میلیون مصرف کننده که نباید آن را به هیچ قیمتی از دست داد.دلیل اصلی ما برای مخالفت،کوچکتر شدن بازار و احتمال کاهش اشتغال و در نتیجه تولید ناخالص داخلی بریتانیاست.
وی ادامه می‌دهد: کمپانی‌های فناوری هم می‌دانند که قوانین اتحادیه اروپا مشکلاتی دارد ولی بهتر است که به جای خروج از این اتحادیه، طرحی برای بازتر شدن فضای اروپا و ابتکاری و رقابتی تر شدن آن ارائه شود.جولیان دیوید می‌افزاید: درحال حاضر۹۰۰ کمپانی بزرگ و متوسط تا استارتاپ ها(شرکت‌های نوپا)، عضو مؤسسهtechUK هستند که موفق به ایجاد ۸۰۰ هزار شغل در بریتانیا شده‌اند و این رقم، بسیار مناسب و چشمگیر است. بخش فناوری نقش قابل توجهی در رشد اقتصاد بریتانیا دارد که بخشی از آن به یمن دسترسی این کمپانی‌ها به بازارهای اتحادیه اروپاست در حالی که خروج از این اتحادیه، می‌تواند این دسترسی را کم رنگ تر کند و در نتیجه، سودآوری ما هم کم می‌شود.
قوانین اتحادیه به نفع بریتانیا نیست
اما خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موافقانی هم دارد و ۹۱درصد ازکسانی که موافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند معتقدند این موضوع سبب می‌شود بریتانیا انعطاف‌پذیری بیشتری در اقتصاد جهانی داشته باشد.درحالی که ۶۴درصد معتقدند باز شدن گره بریتانیا از اتحادیه اروپا به کمپانی‌های فناوری این کشور اجازه می‌دهد که در جهان،رقابتی تر عمل کنند. این گروه همچنین مدعی هستند که قوانین و مقررات بروکسل موانعی جدی سر راه بریتانیا قرار می‌دهد در حالی که بریتانیا هیچ نفوذی بر سیاست اروپا ندارد. تعدادی از پاسخ دهندگان نیز معتقدند سیاست‌های اتحادیه اروپا تأثیری منفی بر توانایی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری و تجارت در پهنه اروپا دارد و فقط ۳درصد اعتقاد دارند که سیاست‌های تجاری اتحادیه اروپا تأثیری منفی بر توانایی تجارت آنها در خارج از اتحادیه دارد.البته ۹۴درصد از این افراد همچنان نسبت به آینده کمپانی خود امیدوارند و معتقدند که برای رشد در ۲سال آینده پتانسیل مناسبی دارند.
نشریه گاردین نیز در گزارشی از نظرسنجی مؤسسهTech London Advocate خبر داده و به نقل از رئیس این مؤسسه«راس شاو» آورده است: بخش عمده فناوری بریتانیا و ۹نفر از هر ۱۰ فعال حوزه فناوری با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالف هستند. وی می‌گوید: لندن اعتباری جهانی به عنوان پایتخت دیجیتال اروپا دارد و به همین دلیل هم نگرانی‌های عمده‌ای وجود دارد که با خروج از این اتحادیه، این موقعیت به خطر بیفتد و روابط تجاری کمپانی‌های فناوری در بازار اروپا تهدید شود. تاکنون ترغیب کمپانی‌های بین‌المللی برای سرمایه گذاری در بریتانیا یکی از بزرگ ترین دلایل موفقیت اقتصاد دیجیتال بریتانیا بوده که ممکن است از این پس شاهد این سرمایه گذاری‌ها نباشیم.
استفان هاوکینگ، مخالفی سرسخت
نشریه Mirror هم در نظرخواهی از دانشمندان درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده است که خروج انگلیس لطمه سنگینی به علم و پژوهش می‌زند. اکثریت دانشمندان خواستار ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا هستند و حتی «استفان هاوکینگ»، پروفسور مشهور دانشگاه کمبریج رهبری فراخوان ۱۵۰ دانشمند برتر که برای ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند را برعهده گرفته است. اعضای «انجمن سلطنتی» بریتانیا نیز گفته‌اند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأثیری منفی بر پژوهش در بریتانیا می‌گذارد چرا که بسیاری از دانشمندان در حال حاضر از اروپا تقویت می‌شوند. دانشمندان انگلیسی نیز در نامه‌ای به مجله تایمز خاطرنشان ساخته‌اند که بسیاری از بهترین پژوهشگران حال حاضر بریتانیا از قاره اروپا هستند از جمله جوانانی که با اخذ بورسیه‌های اروپا به انگلستان آمده‌اند و در صورت برگزاری رفراندوم و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای این افراد نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود. وجود مشکلات عنوان شده و نگرانی‌های موجود، به هرحال باید منتظر نتیجه رفراندوم ۲۳ژوئن ماند و دید چه سرنوشتی برای کل بریتانیا و صنعت فناوری آن رقم خواهد خورد.

 منبع: روزنامه ایران | نویسنده: میترا جلیلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا