گزارش گاردین از افت مخاطب صداوسیمای ایران

موبنا – وب‌سایت «گاردین» با انتشار گزارشی همراه با عکس، به شرایط صداوسیمای ایران در سال‌های اخیر پرداخته و از کاهش مخاطبان تلویزیون خبر داده است. در این گزارش به موضوعاتی چون اختلاف‌ صداوسیما با دولت یازدهم و همچنین انتقادهایی که به عملکرد صداوسیما در قبال پوشش مذاکرات هسته‌ای و اخبار مربوط به برجام مطرح …

موبنا – وب‌سایت «گاردین» با انتشار گزارشی همراه با عکس، به شرایط صداوسیمای ایران در سال‌های اخیر پرداخته و از کاهش مخاطبان تلویزیون خبر داده است.

در این گزارش به موضوعاتی چون اختلاف‌ صداوسیما با دولت یازدهم و همچنین انتقادهایی که به عملکرد صداوسیما در قبال پوشش مذاکرات هسته‌ای و اخبار مربوط به برجام مطرح شده، اشاره شده است.

«مخاطبانی که در سال‌های اخیر از رسانه ملی ایران به فضای مجازی روی آورده‌اند» موضوع دیگر گزارش گاردین است که در روزهای اخیر بر وب‌سایت این رسانه قرار گرفته است.

این گزارش با جملاتی از یکی از استادان روزنامه‌نگاری ایران مبنی بر اینکه «کانال‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی یک چالش بزرگ برای رسانه ملی ایران محسوب می‌شود، چراکه انحصار آنها را به خطر می‌اندازد» آغاز می‌شود.

این مقاله با این رویکرد که «رسانه ملی ایران با استفاده از قدرت نرم، می‌خواهد اذهان و احساسات مردم را تسخیر کند» نوشته شده است و مثال‌های را برای اثبات این موضوع آورده است که در میان آنها می‌توان به پخش نشدن مصاحبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با عادل فردوسی‌پور در برنامه «۹۰» اشاره کرد.

در بخشی از این مقاله نوشته شده است، «رسانه ملی میزبان خوبی برای محمد جواد ظریف که به عقیده برخی یک قهرمان ملی است، نبوده است؛ چراکه مصاحبه ظریف با برنامه «۹۰» به عنوان مشهورترین برنامه تلویزیونی، توسط مدیران رسانه ملی ایران پخش نشد.»

طبق این مقاله، «رسانه ملی ایران بخواهد یا نخواهد، فضای مجازی راهش را در زندگی مردم ایران پیدا کرده است؛ علی‌رغم اینکه ذکر نام رییس جمهور اسبق ایران در مطبوعات و رسانه ملی این کشور ممنوع است، اما کلیپ منتشر شده او در شبکه‌های مجازی همانند تلگرام برای انتخابات اخیر (۷ اسفند) باعث شده تا عده‌ زیادی از مردم برای رأی دادن به اصلاح‌طلبان تشویق شوند.»

بخشی از گفته‌های مهدی شکوری – مدیر سایت «آپارات» – نیز در این گزارش آورده شده است؛ او می‌گوید: «برای اینکه یک مصاحبه یا کلیپ‌های دیگری در فضای مجازی منتشر شود، دیگر نیاز به کسب مجوز از مقامات دولتی نیست».

شکوری که معتقد است «آپارات» ورژن ایرانی یوتوب(YouTube) است، بازدیدکنندگان این سایت را ماهانه ۲۵ میلیون نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: «برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان، «آپارات» برنامه‌ گفت‌وگو محوری به اسم «دید در شب» با اجرای رضا رشیدپور را تولید کرده که مصاحبه‌ای با محمد جواد ظریف نیز انجام شده است.»

شکوری می‌گوید: «ما مجاز نیستیم که در تلویزیون تبلیغ کنیم. ولی اگر به ما اجازه پیشرفت ندهند، مردم به سایت یو ژتوب (YouTube) مراجعه می‌کنند. ما دوست داریم که با رسانه ملی همکاری کنیم. این یک موضوع ملی است. ما به کشورمان اهمیت می‌دهیم و نمی‌خواهیم که مردم به سایت‌های خارجی مراجعه کنند.»

در بخش دیگری از این مقاله به صحبت‌های محمد جواد ظریف در برنامه «دید در شب» اشاره می‌کند. «وزیر امور خارجه ایران انتقاداتی از رسانه ملی دارد. او می‌گوید: رسانه ملی اخباری که مردم را خوشحال و باعث افتخار آنها می‌شود را منتشر نمی‌کند. دنیا توافق هسته‌ای را به عنوان یک پیروزی برای ایران بیان می‌کند، چرا صداوسیما این کار را نمی‌کند؟»

همچنین در این گزارش به کانال اینترنتی تی‌.وی پلاس و فیلم نت اشاره می‌شود و این دست از برنامه‌های اینترنتی را باعث جذب مخاطب می‌داند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا