نيويورك تايمز: شركتهاي هواپيمايي اروپايي به ايران باز مي گردند

موبنا – روزنامه نيويورك تايمز گزارش داد: در يك تعامل سرشار از منافع هم براي ايران و هم براي جهان غرب؛ خطوط هوايي اروپايي در حال بازگشت به ايران هستند. شركت هواپيمايي’اير فرانس’ Air France فرانسه ‘ بعد از هشت سال دوري از ايران به دليل تحريم ها؛ ازامروز /يكشنبه/ پروازهايش را به ايران با …

موبنا – روزنامه نيويورك تايمز گزارش داد: در يك تعامل سرشار از منافع هم براي ايران و هم براي جهان غرب؛ خطوط هوايي اروپايي در حال بازگشت به ايران هستند.

شركت هواپيمايي’اير فرانس’ Air France فرانسه ‘ بعد از هشت سال دوري از ايران به دليل تحريم ها؛ ازامروز /يكشنبه/ پروازهايش را به ايران با راه اندازي پرواز مستقيم پاريس- تهران از سر مي گيرد.’اير فرانس’هفته اي سه پرواز به ايران خواهد داشت.

راه اندازي مجدد پرواز اين خطوط هوايي به ايران بعد از سروصدايي كه بر سر لزوم حفظ حجاب براي ميهمانداران و خلبانان زن هواپيما به راه افتاد ميسر گرديد . ايران مقرر كرده بود كه ميهمانداران چنانچه داخل هواپيما نباشند مي بايست موي سرشان پوشيده باشد.

‘اير فرانس’ اعلام كرده است كه حضور كاركنان زن آن در مسير پروازهاي پاريس – تهران اختياري است.

طبق مقررات ايران, تمام ميهمانداران زن خطوط هوايي خارجي كه به ايران پرواز مي كنند، مجبورند در صورت خروج از هواپيما به تبعيت از قوانين اسلامي حاكم بر جامعه ايران روسري به سر داشته باشند.

ساير شركت هاي هواپيمايي كه بطور معمول پروازهايشان به ايران داير است همگي مي گويند كه آنها هم هنگامي كه در فرودگاه هاي ايران فرود مي آيند ميهمانداران شان بطور موقت روسري به سر مي كنند.

نيويورك تايمز در ادامه شرح مي دهد: خطوط هوايي اروپا متاثر ازتنش هاي ايران با جهان غرب اين كشور را ترك كردند.اما با روي كار آمدن ‘حسن روحاني’ اعتدال گرا در سال ۲۰۱۳ كه از اولويت برنامه هايش تنش زدايي با جهان خارج است ؛ اينك اين شركت ها به تدريج در حال بازگشت به ايران هستند.

خطوط هوايي اتريش Austrian Airlines اولين شركت هواپيمايي خارجي بود كه از سال ۲۰۱۴ پروازهايش به تهران را از سر گرفت و’بريتيش ايرويز’ British Airways هم از تاريخ ۱۴ ژوئيه /۲۴تير / با هفته اي يك پرواز, پروازهايش به تهران را مجددا برقرار مي كند.

شركت هاي هواپيمايي لوفت هانزا Lufthansa وآليتاليا Alitalia هم اصلا هرگز ايران را ترك نكرده بودند.

ايران به دنبال لغوتحريمهايش,شروع كرده است ناوگان كهنه و فرسوده هواپيماهايش را كه سوانح بسياري را رقم زده است, نوسازي كند .اين يكي از اولويتهاي اصلي برنامه كار دولت روحاني بود. ايران نيازمند ۵۰۰ فروند هواپيماي جديد است.

ميانگين سن ناوگان هوايي ايران ۲۵ سال است و شامل چند فروند هواپيماست كه همگي مربوط به قبل از انقلاب ايران است . سوانح هوايي از وقوع انقلاب اسلامي ايران تاكنون جان ۱۲۰۰ ايراني را گرفته است .

اولين قرارداد مهمي كه بعد از توافق هسته اي امضا شد ؛ اوائل امسال ميان ايران با شركت هواپيمايي ‘ايرباس’ Airbus منعقد شد و اين شركت موافقت كرد تعداد ۱۱۸ فروند هواپيما به ‘ايران اير’ Iran Air بفروشد.

هنوز هيچيك از اين هواپيماها به ايران تحويل داده نشده و دولت روحاني در تلاش است اعتبارهاي لازم براي خريد چند فروند جت به ارزش ۲۵ ميليارد دلار را تامين نمايد.

‘بوئينگ’هم اولين شركت آمريكايي است كه بعد از انقلاب اسلامي ايران قصد بازگشت به ايران را دارد.

مديران اين كارخانه هواپيما سازي هفته گذشته وارد تهران شدند و گفت وگوهايي علني با مسئولان ايراني در تهران انجام دادند اما جزييات كمي از گفت وگوهاي صورت گرفته منتشر شد.

برقراري مجدد پرواز خطوط هوايي خارجي به ايران از مزاياي فوق العاده زيادي برخوردار است.

براي ايران فوق العاده حائز اهميت است كه پروازهايي امن داشته باشد و تعداد پروازهاي خارجي آن هم افزايش پيدا كند .

تهران در نظر دارد سالانه تا سقف ۵۰ ميليارددلار سرمايه گذاري خارجي را جذب نمايد ضمن آنكه مصمم است صنعت گردشگري خود و بازديد از اماكن تاريخي , باستاني كشور را هم رونق دهد .

تمام اين اميال وآرزوها دست يافتني است.دريك منطقه بسيارناامن ودرگير جنگ وخونريزي؛ ايران از امنيت نسبتا خوبي برخوردار است. وضعيت ناامن منطقه اماكن گردشگري كشورهاي مختلف به خصوص سوريه را براي يك آينده غيرقابل پيش بيني در معرض خطر قرار داده است .

مزيت دوم لزوم برقرار شدن پروازهاي خارجي براي ايران در اين است كه تهران ميزبان بسياري از هيئت هاي تجاري از غرب و آسياست كه همگي مترصد كسب منافعي از اين بازار بزرگ تازه افتتاح شده هستند.

راه اندازي مجدد پرواز خطوط هوايي اروپا به ايران مزيت ديگري هم دارد.

اين پروازها كار ايرانيان ساكن در خارج از كشور را براي سفر به موطن اصلي شان آسانتر مي كند .

سابق بر اين ايرانيان مقيم خارج ناگزير بودند براي سفر به ايران از طريق كشورهاي تركيه , امارات و قطر وارد ايران شوند .

وانگهي, خطوط هوايي ايران نيز از لغو شن تحريمها صاحب سودي سرشار مي شود.

اين شركتها اينك مي توانند سوخت مورد نياز خود را از غرب خريداري كنند و ناگزير نيستند در آسياي ميانه ؛اوكراين و تركيه براي سوخت گيري مجدد توقف كنند.

‘ليلا’ يك زن بازرگان ايراني كه بطور معمول بين لندن و تهران سفر مي كند در باره مشكلاتش در اين زمينه شرح مي دهد: ‘ براي من سفر كردن از فرودگاه «هيترو» به تهران با ايران اير لذت بخش بود اما از اينكه سوار يك هواپيماي فرسوده بشوم بشدت وحشت داشتم و از طرفي هم نمي توانستم منتظر بمانم تا ايرباس و بوئينگ پروازهايشان به تهران را از سر بگيرند’.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا