روز سرنوشت‌ساز حج فرا رسید

موبنا – مقامات حج ایران و عربستان در دو روز گذشته تنها بر سر موضوعات فنی حج تمتع مذاکره کرده‌اند. نحوه صدور ویزای زائران ایرانی با توجه به تعطیلی سفارتخانه‌های دو کشور و قطع روابط دیپلماتیک، استفاده از ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی ایران نظر به اعمال محدودیت تازه عربستان در این بخش و تامین امنیت زائران …

موبنا – مقامات حج ایران و عربستان در دو روز گذشته تنها بر سر موضوعات فنی حج تمتع مذاکره کرده‌اند. نحوه صدور ویزای زائران ایرانی با توجه به تعطیلی سفارتخانه‌های دو کشور و قطع روابط دیپلماتیک، استفاده از ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی ایران نظر به اعمال محدودیت تازه عربستان در این بخش و تامین امنیت زائران ایرانی، سه موضوع اصلی است که طرف ایرانی در دو جلسه گذشته به بحث گذاشته و طرف سعودی تاکنون پاسخ شفافی برای آنها نداشته است.

سعید اوحدی درباره روند مذاکرات در دومین جلسه‌ای که روز شنبه (۲۸ فروردین) با قائم‌مقام وزیر حج عربستان داشته است، توضیح داد: قرار بود طرف سعودی راهکارهای خودش را درباره چگونگی صدور ویزا، استفاده از ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی همانند سال گذشته بر اساس سهمیه‌ای که برای شرکت‌های داخلی و سعودی تعریف شده و تامین امنیت زائران، به صورت شفاف اعلام کند که البته طرف سعودی درباره دو موضوع مهم پرواز و صدور ویزای زائران ایرانی نظر شفاف و روشنی اعلام نکرده است.

به گفته رییس سازمان حج و زیارت، طرف سعودی قول داده است نظر روشن خود را در جلسه روز یکشنبه اعلام کند.

وی ادامه داد: وزارت حج عربستان درباره موضوع ویزا اعلام کرد در حال بررسی هستیم که ویزا در داخل ایران یا در فرودگاه‌های جده و مدینه منوره صادر شود که این موضوع مورد استقبال ما قرار گرفت؛ البته اعلام کردند هماهنگی‌های این موضوع باید با وزارت امور خارجه عربستان انجام شود که منتظر پاسخ قطعی وزارت حج آن کشور هستیم.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: موضوع استفاده از هواپیماهای ایرانی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده که قرار است نظر خود را روز یکشنبه اعلام کنند.

اوحدی همچنین اظهار کرد: تأمین امنیت زائران در عربستان، اصلی‌ترین موضوع این جلسات بود. طرف سعودی نیز راهکارهای خوبی برای تأمین امنیت زائران در تفاهم‌نامه حج اعلام کرده است، اما در نهایت تکلیف این موضوع در جلسه روز یکشنبه روشن خواهد شد.

وی همچنین به حضور مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در تیم مذاکره حج اشاره کرد و گفت: ایشان نیز در این سفر جلسه‌ای با رییس هواپیمایی عربستان خواهد داشت که نتیجه آن نیز اعلام می‌شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا