شلیک نیروهای امنیتی ترکیه به پناهجویان سوری

موبنا – بر اساس گزارش گروه دیده بان حقوق بشر، نیروهای مرزبانی ترکیه برای ممانعت از ورود پناهجویان سوری به داخل خاک ترکیه که از حمله های اخیر داعش فرار می کنند، گلوله های جنگی استفاده می کنند. به گزارش پرس تی وی، دیده بان حقوق بشر از دولت ترکیه خواسته است تا تیراندازی را …

موبنا – بر اساس گزارش گروه دیده بان حقوق بشر، نیروهای مرزبانی ترکیه برای ممانعت از ورود پناهجویان سوری به داخل خاک ترکیه که از حمله های اخیر داعش فرار می کنند، گلوله های جنگی استفاده می کنند.

به گزارش پرس تی وی، دیده بان حقوق بشر از دولت ترکیه خواسته است تا تیراندازی را به پناهجویان سوری متوقف نماید. این گروه اعلام کرد در درگیری های اخیر بین نیروهای ارتش دولت سوریه و تروریست های داعش طی ۴۸ ساعت گذشته ۳۰ هزار نفر بی خانمان شده اند.

این گروه طرفدار حقوق بشر به استناد گزارش امداد رسانان بین المللی و مسئولان اردوگاه های پناهجویان درنزدیکی مرزهای ترکیه می گوید سه اردوگاه پناهجویان بدلیل بالا گرفتن درگیری ها خالی شده است.

جری سیمپسون از مقامات ارشد دیده بان حقوق بشر گفت: «با توجه به افزایش حمله های داعش و از سوی دیگرنیروهای امنیتی ترکیه با گلوله های جنگی از پناهجویان استقبال می کنند.»

وی افزود: «تمامی کشورهای جهان در تلاش برای مبارزه با تروریست های داعش هستند ولی با وجود این بسیاری از افرادی که همواره قربانی اصلی این درگیری ها هستند پشت دیوارهای سیمانی مرز به دام افتاده اند.»

یکی از پناهجویان ساکن اردوگاه «ایکده» در گفتگو با دیده بان حقوق بشر می گوید: «ما پس از ترک اردوگاه و با عبور از باغ های زیتون بسمت مرزهای ترکیه حرکت کردیم. ما در حدود ۲ هزار نفر بودیم. وقتی که به نزدیکی دیوار مرزهای ترکیه رسیدیم، سربازهای ترک که در بالای دیوار بودند با دیدن ما اقدام به شلیک کردند.»

وی ادامه داد: «آنها به سمت ما شلیک کردند و هر کسی به سمتی فرار می کرد. من به همراه خانواده ام به اردوگاه «الریان» رفتیم اما اینجا هم درامان نیستیم. داعش در نزدیکی اردوگاه است. ما کجا باید برویم.»

سیمپسون می گوید: «ترکیه با بستن مرزهای خود زنان، کودکان و مردان سوری را وادار می کند تا برای فرار از وحشت جنگ خود را در زیر زمین مخفی نمایند.»

وی ادامه داد: «خشونت موجود در مرز ترکیه با سوریه دلیل خوبی برای اثبات اشتباه بودن توافق اتحادیه اروپا با ترکیه برای بازگرداندن پناهجویان به ترکیه است…. اتحادیه اروپا و ترکیه بجای تلاش برای بستن سریع درها، باید با یکدیگر تلاش کنند تا پناهجویان را در جایی امن اسکان دهند.»

 منبع: عصر ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا