عوارض مرگبار مرض قند

موبنا – مطالعه جدید محققان موسسه دیابت ملبورن استرالیا نشان می دهد دیایت نوع ۱ و نوع ۲ موجب کوتاه شدن طول عمر مردان و زنان دهه ۵۰ تا بیش از ۳ سال می شود. و فقط در حدود ۱۳ سال از سال های زندگی باقیمانده شان بدون ناتوانی خواهد بود. دیانا ماگلیانو، سرپرست تیم …

موبنا – مطالعه جدید محققان موسسه دیابت ملبورن استرالیا نشان می دهد دیایت نوع ۱ و نوع ۲ موجب کوتاه شدن طول عمر مردان و زنان دهه ۵۰ تا بیش از ۳ سال می شود. و فقط در حدود ۱۳ سال از سال های زندگی باقیمانده شان بدون ناتوانی خواهد بود.

دیانا ماگلیانو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «افراد مبتلا به دیابت بخش قابل توجهی از زندگی شان را با ناتوانی سپری می کنند.»

به گفته دکتر ماگلیانو، افزایش سطح قند خون مرتبط با دیابت منجر به مشکلات عروقی می شود که می تواند موجب از بین رفتن بینایی، مشکلات حرکتی و قطع عضو شود. سایر ناتوانی های که معمولا ارتباطی با دیابت ندارد شامل کاهش عملکرد عقل و مغز است.

در این مطالعه، محققان طول عمر و تعداد سال های سپری شده همراه با ناتوانی افراد را بررسی کردند.

محققان برآورد کردند که معمولا یک مرد دیابتی ۵۰ ساله به طور میانگین ۳۰ سال دیگر زندگی می کند که در حدود ۱۷ سال آن توام با ناتوانی است. یک زن دیابتی ۵۰ ساله هم می تواند تا حدود ۳۴ سال دیگر هم زنده بماند، اما مدت زمان زندگی وی همراه با ناتوانی تقریبا ۲۱ سال خواهد بود.

به گفته محققان، مردان دیابتی در مقایسه با افراد همسن و سال سالم شان ۸.۲ سال از عمر بدون ناتوانی و زنان ۹.۱ سال را از دست می دهند.

طبق گزارشات موجود، بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند که علت عمده افزایش این بیماری در دهه های قبل به دلیل افزایش نرخ چاقی در جوامع است.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا