تلاش براي محدوديت‌هاي منطقه‌اي عليه ايران

موبنا – در واقع سعودي‌ها با حذف غيرقانوني ايران از روند تنظيم اين بيانيه، آنچه قصد داشتند عليه ايران و هم‌پيمانانش از تريبون سازمان همکاري کشورهاي اسلامي خوانده شود، در اين بيانيه قرار دادند و شرايط را به گونه‌اي پيش بردند که کار تمام شده تلقي شود و در اجلاس سران کشورهاي اسلامي، صرفاً در …

موبنا – در واقع سعودي‌ها با حذف غيرقانوني ايران از روند تنظيم اين بيانيه، آنچه قصد داشتند عليه ايران و هم‌پيمانانش از تريبون سازمان همکاري کشورهاي اسلامي خوانده شود، در اين بيانيه قرار دادند و شرايط را به گونه‌اي پيش بردند که کار تمام شده تلقي شود و در اجلاس سران کشورهاي اسلامي، صرفاً در راستاي تشريفات قانوني، اين بيانيه قرائت شود.

عربستان با همراهي تلويحي تركيه چهار بند عليه ايران و حزب‌الله، دراين بيانيه گنجاندند كه عملاً ايران را به سبب دخالت درامور كشورهاي اسلامي و تفرقه محكوم مي‌كرد و حزب‌الله را به عنوان نيروي تروريستي حامي ايران معرفي كرد.

اگرچه اينگونه بيانيه‌ها هيچ‌گاه در معادلات تعيين کننده نبوده است و واقعيت جهان براي افکار عمومي روشن است و سازمان همکاري اسلامي نيز هيچ‌گاه نماينده ملت‌ها نبوده بلکه براساس خواسته‌ها واهداف حکومت‌هاي خودکامه و ديکتاتور عرب عمل كرده است، اما بايد از اين بيانيه تهيه شده چند موضوع اساسي را مورد توجه قرار داد.

ابتدا بايد به اين مسئله توجه داشت كه در مقطع فعلي ديپلماسي منطقه اي براي ما بسيار با اهميت است و بايد آن را در دستور كار قرار دهيم. هرچند كه مذاكرات با غرب طي چند سال اخير در اولويت كاري دستگاه سياست خارجي كشور بوده، اما بايد برنامه متوازن را در ديپلماسي پيگيري كنيم تا تعادل در سياست خارجي كشور برهم نخورد.

در اجلاس اخيرمشاهده كرديم كه سعودي‌ها توانستند با نفوذ و تطميع ديگر كشورها موضوعاتي را در بيانيه پاياني بگنجانند كه عملاً خواسته‌ آنها و اختلافاتشان با ايران را دنبال مي‌كرد و هيچ ارتباطي با مسائل جهان اسلام نداشت. لذا بايد نوع نگاه ما علاوه بر اينكه بر رابطه مستمر با غرب براي توسعه اقتصاد متمركز است، نسبت به تقويت و گسترش روابط سياسي با كشورهاي منطقه معطوف گردد و مانع از اجماع منطقه اي عليه كشورمان گرديم.

مسئله بعدي توجه به پروژه ايران هراسي منطقه‌اي است كه توسط سعودي‌ها برعليه كشورمان به راه افتاده است. تا پيش از توافق با غرب شاهد ايران هراسي جهاني برعليه كشورمان بوديم،اما باتوجه به نوع برخوردهاي ديپلماتيك و مذاكرات مستمر پيرامون مسائل اختلافي توانستيم ايران هراسي بين المللي را كه درغرب رايج شده بود را تاحد قابل قبولي خنثي كنيم. لذا بايد اين رويه را نيز در منطقه و بين كشورهاي همسايه نيز دنبال كنيم و موارد اختلافي را تاحد امكان با مساعي طرفين مرتفع سازيم.

اما اين مسئله به نوع مناسبات ديپلماتيك ما بستگي دارد تا هرچه سريعتر كارشكني‌ سعودي‌ها را خنثي كنيم. وقتي طرف مقابل به طرح مسائل تبليغاتي براي فشار بر ايران مي پردازد، اين وظيفه دستگاه ديپلماسي است تا با طرح مسائلي همچون فاجعه منا، كشتار زنان و كودكان يمن، دخالت نظامي در بحرين، حمايت از تروريست و مسائلي از اين دست به هزينه آفريني و مقابله به مثل عليه سعودي‌ها اقدام كنند.

ايران نبايد اجازه دهد مسأله منا از دستور کار و برنامه اجلاس سران کشورهاي اسلامي خارج شود و عربستان آن را مسئله‌اي پايان يافته قلمدادكند.

ايران بايد در مجامع بين المللي و اسلامي اين سوال را مطرح کنند که چرا ترکيه که ميزبان كشورهاي اجلاس اسلامي بوده با چه توجيهي از داعش نفت خريداري مي‌کند و يا کمک تجهيزاتي در اختيار داعش مي‌گذارد و يا چرا عربستان سعودي مرزهاي خود را محکم نمي‌کند و اجازه پيوستن بعضي از شهروندانش به داعش را مي‌دهد.

عربستان و همپيمانان منطقه‌اي آن به دنبال اين هستند که فضاي بين‌المللي را عليه ايران سوق دهند و حال که شرايط براي از بين رفتن تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ما فراهم شده است، تمام توان خود را گذاشته‌اند تا فشارهاي منطقه‌اي را جايگزين آن کنند. اقدامات ايضايي و مقابله مثل از جنس كارشكني‌هايي در اجلاس اخير برعليه ايران رخ داد‌، مي‌تواند فشار سنگيني را برسعودي‌ها متحمل سازد و بالانس سياسي در منطقه ايجاد گردد.

 منبع: روزنامه آفرینش 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا