با آثار هنری شهرمان مهربان باشیم

موبنا – علی دالوندی – هنرمند مجسمه‌ساز – که طرح اسلیمی او با استفاده از مواد بازیافتی روی دیوار خیابان انقلاب نصب شده و پس از مدتی بخش‌هایی از آن توسط رهگذران از بین رفته است، در گفت‌گویی اظهار کرد: چند روز پیش، از محلی که اثرم در آنجا نصب شده بود، می‌گذشتم که دیدم …

موبنا – علی دالوندی – هنرمند مجسمه‌ساز – که طرح اسلیمی او با استفاده از مواد بازیافتی روی دیوار خیابان انقلاب نصب شده و پس از مدتی بخش‌هایی از آن توسط رهگذران از بین رفته است، در گفت‌گویی اظهار کرد: چند روز پیش، از محلی که اثرم در آنجا نصب شده بود، می‌گذشتم که دیدم نزدیک به ۴۰ درصد اثر از روی دیوار کنده شده است. من پیش‌بینی چنین اتفاقی را می‌کردم، اما انتظار نداشتم این حجم از کار کنده شود.

وی ادامه داد: این، یک اثر محیط زیستی بود که چند سال پیش در شهرستان خرم‌آباد آن را اجرا کردم و زمانی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای رویداد «بهارستان» فراخوان داد، طرح را ارائه کردم و قبول شد. سپس با همراهی یک تیم، حدود ۸ تا ۹ هزار قطعه پلاستیکی را از در بطری گرفته تا تکه‌های عروسک، در مدت پنج روز از سطح شهر جمع‌آوری کردیم تا روی دیوار نصب کنیم. این اثر یک فرم اسلیمی دارد تا به فرهنگ ایرانی نزدیک باشد.

دالوندی با بیان‌ این‌که فکر نمی‌کنم مردم از روی قصد به این اثر آسیب زده باشند، این اقدام را از روی کنجکاوی دانست و گفت: مردم با این اثر ارتباط زیادی برقرار کردند. به نظر من، اگر اثری را از یک‌ جایی بردارند یا آن را بشکنند ممکن است عمدی باشد.

او درباره وظیفه هنرمندان نسبت به چنین موضوعی، اظهار کرد: هنرمندان باید بدون شک به راه خود ادامه دهند، زیرا در غیر این صورت هیچ‌گاه به آنچه می‌خواهیم نمی‌رسیم. من درباره‌ی زمان این اتفاق مطمئن نیستم، اما اعتقاد دارم این موضوعات با تکرار، عادی و درباره آن‌ها فرهنگ‌سازی می‌شود. مثلا زمانی بود که مردم گل‌های باغچه، خیابان و پارک‌ها را می‌کندند، اما امروزه بدون آسیب رساندن، از کنارشان رد می‌شوند و لذت می‌برند. اگر هنرمندان همچنان به خلق و نصب آثار هنری در سطح شهر بپردازند، رابطه مردم با آن‌ها صمیمی‌تر می‌شود و هنرمندان را از خودشان می‌دانند.

دالوندی همچنین درباره نقش مسئولان در این زمینه، بیان کرد: آن‌ها باید فراخوان‌هایی از این دسته را بیشتر کنند تا هنرمندان دلگرم شوند، البته مسئولان شهرداری نیز در سال‌های اخیر در این زمینه کم‌ نگذاشته‌اند و در پایتخت، شاهد رفتار بهتری نسبت به هنرهای محیطی هستیم.

 منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا