ساخت دوچرخه هیبریدی با الهام از یوزپلنگ ایرانی

موبنا – محمود کریمی مسؤول تیم «بادپای نصیر» دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در حاشیه نخستین کنفرانس مهندسی مکانیک و هوافضا در گفت‌وگو با ایسنا آلودگی هوا را یکی از مشکلات و معضلات اصلی کلانشهرها نام برد و گفت: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا استفاده از دوچرخه است و یکی از مشکلات شهری برای …

موبنا – محمود کریمی مسؤول تیم «بادپای نصیر» دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در حاشیه نخستین کنفرانس مهندسی مکانیک و هوافضا در گفت‌وگو با ایسنا آلودگی هوا را یکی از مشکلات و معضلات اصلی کلانشهرها نام برد و گفت: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا استفاده از دوچرخه است و یکی از مشکلات شهری برای استفاده از دوچرخه نیز شیب خیابا‌ن‌ها و معابر است که این امر دوچرخه سواری را با مشکلاتی همراه می‌کند.

وی از ارائه ایده‌ای برای رفع این مشکل خبر داد و یادآور شد: برای این منظور اقدام به طراحی و ساخت دوچرخه دومنظوره هیبریدی شد که این تحقیقات با همکاری تعدادی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در قالب تیم بادپای نصیر اجرایی شد.

کریمی با اشاره به جزئیات دوچرخه طراحی شده، توضیح داد: این دوچرخه با الهام از یوزپلنگ ایرانی به صورت دو منظوره طراحی شد، به این معنا که در مسیر هموار این دوچرخه به صورت پدالی حرکت می‌کند و در مسیرهای دارای شیب می‌توان از سیستم برقی آن بهره برد.

این محقق، خاطرنشان کرد: در مکان‌های مسطح که از پدال برای حرکت دوچرخه استفاده می‌شود، باتری نیز همزمان شارژ می‌شود و با هر بار شارژ، دوچرخه قادر است تا ۱۰ کیلومتر و اگر از باتری‌های باکیفیت استفاده شود تا ۲۰ کیلومتر را طی مسافت کند.

وی با تاکید بر این که اگر به طور برنامه‌ریزی شده از پدال و سیستم برقی دوچرخه استفاده شود، باتری آن تا ۴۰ کیلومتر مسافت دوام دارد، یادآور شد: تمام این ویژگی‌ها به مشخصات باتری، سرعت و شرایط جاده بستگی دارد.

مسؤول تیم بادپای نصیر به بیان اجرای فاز توسعه‌ای این طرح پرداخت و اظهار کرد: برای این دوچرخه همچنین سیستمی طراحی شد تا فرد بتواند سرعت، میزان شارژ باتری و نقشه راه را بر روی تلفن همراه خود مشاهده کند و قرار است این سیستم در قالب یک سایت توسعه یابد.

وی با تاکید بر این که این دوچرخه با نام «چیتا» عرضه شده است، خاطرنشان کرد: درصدد هستیم تا با مذاکره و رایزنی با شهرداری تهران، «چیتا» را به تولید انبوه برسانیم.

به گزارش ایسنا، این طرح در نخستین کنفرانس مهندسی مکانیک و هوافضا که روز پنجشنبه، ۲۶ فروردین ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، رونمایی شد.

 منبع:شریان نیوز  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا