مگر می‌توان به‌راحتی این گنجینه را دزدید؟!

موبنا – این هنرمند اظهار کرد: آثار موزه هنرهای معاصر ثبت ملی نیستند. موزه یک جریان در گردش است و آثار آن در نمایشگاه‌های جهانی قابلیت عرضه و نمایش دارند. در این شرایط باید درباره‌ی این‌که چه آثاری قابلیت ثبت ملی شدن دارند، بحث‌های کارشناسی انجام شود. برای این کار نیز به یک تیم کارشناسی …

موبنا – این هنرمند اظهار کرد: آثار موزه هنرهای معاصر ثبت ملی نیستند. موزه یک جریان در گردش است و آثار آن در نمایشگاه‌های جهانی قابلیت عرضه و نمایش دارند. در این شرایط باید درباره‌ی این‌که چه آثاری قابلیت ثبت ملی شدن دارند، بحث‌های کارشناسی انجام شود. برای این کار نیز به یک تیم کارشناسی نیاز داریم تا آثاری که کد دارند و جایگاه و پیشینه‌ی آن‌ها اقتضا می‌کند، برای ثبت ملی معرفی شوند.

او ادامه داد: من به شکل جهانی، موزه‌دار بود‌ه‌ام و از نوع مدیریت و ارزش موزه‌ها مطلع هستم. چطور می‌شود عده‌ای می‌آیند و بدون داشتن سند و مدرک درباره گنجینه ارزشمند موزه ادعاهایی را مطرح می‌کنند و می‌گویند از آنجا دزدی شده است؟! این‌ها با رفتارهای‌شان باعث ایجاد تردید در جامعه‌ی هنری می‌شوند. رسانه‌ها هم نباید با دامن زدن به این رفتارهای هیجانی، محلی برای ابراز عقاید شخصی و تهمت‌های این‌گونه افراد باشند.

رییس سابق موزه هنرهای معاصر همچنین بیان کرد: یک گروه کارشناسی باید تشکیل شود تا درباره‌ی آثاری که در موزه‌ها هستند و می‌توانند به‌عنوان میراث ملی ثبت شوند تصمیم بگیرند. موزه هنرهای معاصر یک پالت زنده است. آثار آن در گستره‌ی جهانی گردش می‌کنند و از یک دیوار روی دیوار دیگر می‌روند. اگر ثبت ملی شوند چطور می‌توان به‌راحتی تبادل هنری با دنیا داشت؟ مگر می‌شود به این راحتی آن‌ها را جابه‌جا کرد؟ درباره‌ی آثار موزه باید طور دیگری حرف زد. باید از آن‌ها مراقبت و صیانت کرد، چون جزو آثار مهم و ارزشمند کشور هستند.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث‌های مطرح‌شده درباره‌ی واگذاری موزه هنرهای معاصر به بخش خصوصی و تردید درباره‌ی سرنوشت برخی آثار گنجینه‌ی موزه، اظهار کرد: یک عده و گروه با رفتارهای هیجانی باعث به‌وجود آمدن جو نامناسب در فضای هنری کشور می‌شوند. برخی افراد این جمع کسانی هستند که به استادان پیشکسوت کشور تهمت می‌زنند و آثارشان را زیر سوال می‌برند. این‌گونه رفتارهای هیجانی نه‌تنها به نفع فضای هنری کشور نیست، بلکه به بی‌اعتمادی‌ها دامن می‌زند.

او همچنین گفت: مطمئنا وزیر و معاون وزیر ارشاد متوجه ارزش موزه و آثار آن هستند. مگر کسی می‌تواند به این راحتی آثار گنجینه را بدزدد، از آنجا خارج کند یا بفروشد. با این رفتارها باعث می‌شویم موزه هنرهای معاصر که در دنیا اهمیت زیادی دارد و آثارش جزو آثار مهم هنرمندان دنیاست، از وجاهت خود فاصله بگیرد و چهره‌اش آسیب ببیند. به جای این رفتارهای هیجانی می‌توان با رفتارها و تحلیل‌های مناسب، از خراب شدن چهره‌ی موزه در دنیا جلوگیری کرد.

صادقی اضافه کرد: موزه هنرهای معاصر تهران آثار فاخر و درجه یکی از هنرمندان برجسته ایران و جهان دارد که باید هوشمندانه با این گنجینه‌ی بشری برخورد کرد. کسانی که مسؤولیت موزه‌های بزرگ دنیا را برعهده دارند، با دقت از آن مراقبت می‌کنند و می‌دانند چه گنجینه‌ای در دست آن‌هاست. اگر به نظرات مدیران و مسؤولان احترام گذاشته شود، قطعا این صیانت و نگهداری بهتر انجام می‌شود.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا