مُهر خیانت پای سند ازدواج

موبنا – آمارها و ارقام می گویند که از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق می انجامد و در هر ساعت مُهر جدایی پای بیش از ۱۸ سند ازدواج خورده می شود. برخی می گویند عوامل اقتصادی بیشترین عامل جدایی‌ها در ایران است و برخی دیگر اعتیاد را دلیل جدایی می‌دانند. اما در میان آنچه …

موبنا – آمارها و ارقام می گویند که از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق می انجامد و در هر ساعت مُهر جدایی پای بیش از ۱۸ سند ازدواج خورده می شود. برخی می گویند عوامل اقتصادی بیشترین عامل جدایی‌ها در ایران است و برخی دیگر اعتیاد را دلیل جدایی می‌دانند. اما در میان آنچه پرونده‌های دادگاه خانواده نشان می‌دهد، طلاق ها نیز سبک و سیاق تازه تری پیدا کرده اند. دلیلی به نام خیانت.
طلاق رو به فزونی است. این را آمارها و ارقام می‌گویند. براساس گفته های محمد اسحاقی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی رویداد ازدواج در کشور در حالی منحی ها را رو به سقوط طی می کند که میانگین طلاق در کشور روند رو به رشد دارد. او در این رابطه بیان کرده است: رشد واقعه طلاق بین زوج های تحصیلکرده روبه افزایش است و بررسی ها نشان می دهد طی حدود ۱۰ سال گذشته دامنه سنی ازدواج کاهش و میانگین سنی ازدواج افزایش داشته است. به گونه ای که در سال ۹۴ میانگین سن ازدواج در مردان ۲۸ سال و زنان ۲۳.۸ سال بوده است. معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص زمان طلاق در کشور گفته است: بیشترین میزان طلاق در ایران طی ۵ سال اول ازدواج و در کل ۱۳ تا ۱۴ درصد از طلاق ها در سال اول ازدواج حادث می شود.
خیانت در صدر درخواست های طلاق
ازدواج ها در نبرد با جدایی در ایران ناموفقند و هر روز شکست را تجربه می کنند. پرونده های طلاق خبرهای ناخشنودی به همراه دارند و خیانت در راس همه موارد جدایی خود نمایی می کنند. اکبر فتح اللهی نوشهر، وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با روزنامه «ابتکار» می گوید: بیشتر پرونده های طلاق در سال های اخیر حول خیانت، مسائل جنسی و تغییر باورهای فکری و ارزشی و بعد از آنها اقتصاد و اعتیاد شکل گرفته اند. پرونده های طلاق در سال های اخیر به ۲ دسته تقسیم می شوند. پرونده های بین ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته بیشتر حول محور مسائل اقتصادی و اعتیاد تشکیل می شدند. اما پرونده های ۳ سال اخیر حول محور خیانت، مسائل جنسی و تغییر خواسته های زنان از ازدواج شکل گرفته اند.
این وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با دلایل شکست ازدواج در ایران می گوید: با نگاهی به پرونده های طلاق در ایران می توان دلیل شکست ازدواج در ایران را در سه مقطع بررسی کرد، اقتصاد و تغییر فرایند های اجتماعی و باورهای ارزشی و انگیزه های درونی است. اصولا در طی ۱۰ سال اخیر این هر سه مورد تغییرات شگرفی داشته اند و اساسا این نگرش ها نسبت به ۱۰ یا ۲۰ سال اخیر تغییرات بسیاری پیدا کرده اند. مقوله اقتصاد در بحث ازدواج به شدت جنبه محوری پیدا کرده است. به این معنی که اگر جوانی در هر مقطعی بخواهد ازدواج کند باید متناسب با شرایط اجتماعی و تحصیلاتی یا شئونات طرف مقابل هزینه های سرسام آوری را که متاسفانه بیشتر جنبه جامعه شناختی و فرهنگی دارند متحمل شود. که معمولا در جامعه امروز براساس انتظارات قشر متوسط چیزی حدود بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت که متاسفانه جوانان امروز در هر شرایط فکری و اجتماعی که متعلق به قشر متوسط جامعه باشند از پس آن بر نمی آیند.
تغییر نگرش به ازدواج، دومین عامل طلاق
فتح الهی علت دوم شکست طلاق را تغییر نگرش جامعه و افراد به ازدواج در ۲۰ سال گذشته می داند و می گوید: نگرش به ازدواج طی ۲۰ تا ۳۰ سال اخیر از یک مرحله اجتماعی یا یک عادت که برآمده از ناخودآگاه انسان بود، به یک منفع شخصی تغییر پیدا کرده است. او ادامه می دهد: در گذشته همان طور که یک جوان باید به خدمت سربازی می رفت بر این باور بود که باید کار کند و تشکیل خانواده دهد اما نگرش به ازدواج بشدت نسبت به ۲۰ سال گذشته متفاوت شده است. به این معنی که جامعه به سمت باورهای امانیستی و انسان گرایانه حرکت می کنند. باورها و ارزش های دینی بسیار ضعیف شده که در این باره می توان به نقش رسانه ها اجتماعی اشاره کرد. چیزهایی که در گذشته در رابطه با مسایل خانواده قبیح بودند قبح خود را از دست داده اند و حالت نسبی پیدا کرده است. شرایط انسان محوری به شدت در حال ترویج است و به سمت منفعت طلبی و خانه های گران قیمت و مجالس پر هزینه و ترویج این توقعات در رسانه ها باعث شده که فرایند های اجتماعی و باورهای ارزشی به شدت سمت تغییر پیش روند.
تغییر انگیزه های درونی برای ازدواج
به گفته این وکیل پایه یک دادگستری انگیزه های درونی برای ازدواج در دو مقطع در حال تغییر است. فضای جامعه در حال تغییر است و نگاه، توقعات آن به مقوله ازدواج در حال تغییر است و همین طور افراد نیز به طبع جامعه آرام آرام در حال تغییر هستند. انگیزه های درونی ازدواج اگر در ۱۰ سل گذشته بحث های دینی، شخصی یا اجتماعی و خرده فرهنگ ها بود تغییر کرده است. او در ادامه بیان می کند: امروزه ازدواج حول اقتصاد، منفعت شخصی و آزادی های منطقی دور می زند و دیگر آن زمان گذشته است که فردی را براساس فضاهای بسته مدیریت کنید.
بیان مشکلات جنسی در خفا
آمارهای رسمی می گویند که اعتیاد بیشترین علل طلاق در کشور را به خود اختصاص داده اند. اما براساس اظهارات این وکیل اعتیاد دومین عاملی است که به خاطر محدودیت های قانونی در دادخواست‌ها از آن یاد می شود.
اکبر فتح اللهی در باره علت این اتفاق می گوید: علت آن است که در دادخواست های طلاق به خصوص دادخواست های یک طرفه طلاق که از طرف زوجه به دادگاه تقدیم می شود برای زوجه مشکل است. بنابراین به دلیل اینکه دادخواست طلاق و دلایل طلاق برای محکوم کردن زوج از طرف زوجه مشکل هستند زن مجبور است از عواملی مانند اعتیاد در دادخواست نام ببرد و جالب اینجاست که همین عامل در آمارهای قوه قضاییه به عنوان عامل اصلی مطرح می شود.
اما واقعیت اینجاست که بعد از عامل اقتصاد عوامل جنسی در شکست زندگی زناشویی نقش به سزایی دارند. او در ادامه بیان می کند: ما از مسئله جنسی به شدت در شکست ازدواج غافل می شویم و همین مسئله سبب شده است که اکثر ازدواج ها در طول سال های اولیه خود منجر به طلاق شود و اگر این بی میلی جنسی منجر به طلاق نشود، یک متراکه جسمانی ایجاد می شود که در نهایت به ازدواج دوم، ازدواج های موقت پنهایی یا به خیانت منجر خواهد شد.
زنان دیگر تحمل ندارند
طلاق در جامعه امروز ما امری عادی است. امروز طلاق نه تنها آخرین راه بلکه به اولین راه حل تبدیل شده است. این وکیل دادگستری در این رابطه می گوید: پایین آمدن آستانه تحمل بانوان یکی دیگر از عوامل طلاق در ایران است. به این معنی که زنان دیگر حاظر نیستند با هر شرایطی تن به ازدواج دهند.آنها ترجیح می دهند تا مقدمات ازدواج به لحاظ مادی، جنسی و باورهای ارزشی و فکری آماده شود و بعد از آن تن به ازدواج دهند. پیدا کردن چنین همسری که هر سه این شرایط را با هم داشته باشد امکان پذیر نیست.

 منبع: روزنامه ابتکار | نویسنده: زهرا داستانی 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا