داربی با طعم قهرمانی

موبنا – برخلاف سال‌های گذشته که معمولا یکی از دو تیم یا حتی هر دو تیم در میانه‌های جدول قرار داشتند و بازی‌شان تاثیری در قهرمانی نداشت، این‌بار این شهرآورد می‌تواند سرنوشت قهرمانی لیگ برتر را تا حدودی مشخص کند. این داربی نوستالژیک حکایت سرخابی‌ها در چند سال اخیر فراز و فرود زیادی داشته و …

موبنا – برخلاف سال‌های گذشته که معمولا یکی از دو تیم یا حتی هر دو تیم در میانه‌های جدول قرار داشتند و بازی‌شان تاثیری در قهرمانی نداشت، این‌بار این شهرآورد می‌تواند سرنوشت قهرمانی لیگ برتر را تا حدودی مشخص کند.

این داربی نوستالژیک
حکایت سرخابی‌ها در چند سال اخیر فراز و فرود زیادی داشته و هرکدام مدتی حال و روز خوشی داشته‌اند. چهار برد پیاپی استقلال در روزهایی که پرسپولیس حال و روز خوشی نداشت، حداقل برای هواداران آبی یک نماد به ارمغان آورد؛ عدد چهار که البته هیچ‌گاه از سوی پرسپولیسی‌ها به رسمیت شناخته نشد.
پس از آن دوران یکی از خاطره‌انگیزترین شب‌های پرسپولیس در یک داربی رقم خورد؛ «ایمون زاید» در نخستین حضورش در ترکیب پرسپولیس در شبی به‌یادماندنی سه‌بار دروازه استقلال را که مهدی رحمتی از آن حراست می‌کرد و پرویز مظلومی هدایتش را برعهده داشت، باز کرد تا روند نباختن‌های پرسپولیس از همان روز شروع شود.
اتفاقا سرمربی وقت پرسپولیس در پیروزی معروف سه بر دو، یک خارجی بود. از داربی معروف سال ۹۱ تاکنون استقلال نتوانسته پرسپولیس را شکست دهد، این در حالی است که در چند فصل اخیر پرسپولیس اصلا حال و روز خوشی نداشته است.
امسال هم در داربی دور رفت دو تیم در حالی به مصاف هم رفتند که استقلال جزء بالانشینان بود و پرسپولیس در رده‌های پایین دست و پا می‌زدف اما نتیجه بازهم برای آبی‌ها برد و برای قرمزها باخت نبود؛ تساوی یک – یک با گل دقیقه ۹۶ یک مهاجم خارجی، بازهم استقلال را از رسیدن به سه امتیاز داربی محروم کرد.
اینک و در بازی برگشت فصل پانزدهم لیگ برتر فوتبال، استقلال و پرسپولیس در شرایطی کاملا مناسب به دیدار هم می‌روند. استقلال تا همین هفته قبل که برابر سپاهان در تهران متوقف شد، صدرنشین جدول رده‌بندی بود و حالا با ۴۵ امتیاز دوم است. پرسپولیس هم که در چهار هفته اول لیگ فقط یک امتیاز داشت حالا با ۴۵ امتیاز و فقط به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال، سوم است.
هر دو تیم با صدرنشین جدول یعنی استقلال خوزستان فقط یک امتیاز فاصله دارند. استقلال خوزستان این هفته با نفت تهران بازی می‌کند و روی کاغذ این احتمال وجود دارد که امتیاز از دست بدهد، یعنی برنده داربی به احتمال فراوان به صدر جدول رده‌بندی لیگ تکیه خواهد زد.

وضعیت فعلی سرخابی‌ها
استقلال برای داربی مشکلی ندارد جز آنکه روزبه چشمی، بهترین بازیکن فصل این تیم مصدوم است و تا پایان فصل نمی‌تواند تیمش را همراهی کند، اما روحیه این تیم در هفته قبل از داربی کمی ضعیف شده چون در آستانه داربی ضمن از دست دادن امتیاز بازی با سپاهان، صدر جدول را هم از دست دادند در حالی که حریف‌شان بازی سختی با ملوان انزلی داشت که این بازی را با برد پشت‌سر گذاشت. هرچند همین نتیجه ضعیف و انتقادهای زیادی از تیم و کادر فنی می‌تواند ‌انگیزه استقلالی‌ها را در داربی ۸۲ بالا ببرد و برگ برنده این تیم باشد.
در مقابل، پرسپولیس سرمست از موفقیت‌های پی‌درپی خود به حفظ روند شکست‌ناپذیری در لیگ فکر می‌کند. قرمزهای پایتخت به خوبی وضعیت نابسامان اول فصل را به سامان رساندند و تا یک‌قدمی صدر جدول هم رسیدند، البته آنها برای این پیکار پُر زد و خورد، کمال کامیابی‌نیا هافبک جنگنده‌شان را به دلیل محرومیت در اختیار ندارند.

نقاط قوت و ضعف
استقلال در خط دفاع بهتر از پرسپولیس کار کرده و حضور دروازه‌بان مطمئنی به نام مهدی رحمتی تا حد زیادی خیال هواداران استقلال را راحت کرده است. در بازی رفت هم این رحمتی بود که چندبار دروازه تیمش را نجات داد. در عوض خط حمله استقلال چند هفته‌ای است که خوب کار نمی‌کند و مهاجمان آبی‌پوش کم‌فروغ ظاهر می‌شوند.
در پرسپولیس اوضاع کاملا برعکس است. دروازه‌بان اول قرمزها در این فصل حاشیه‌های زیادی داشت و حتی در پی ماجرایی که داشت پایش به بازداشتگاه هم باز شد. حضور سوشا مکانی یا لوبانف درون دروازه پرسپولیس در داربی چالش جدی برانکو است. در خط حمله اما پرسپولیس آقای گل فعلی لیگ را در اختیار دارد و عناصر هجومی و تکنیکی این تیم به‌خوبی از سد هر خط دفاعی‌ای عبور می‌کنند.

نکته ویژه
شهرآورد تهران یا بهتر بگوییم گُل بازی‌های لیگ برتر، خود به‌تنهایی پتانسیل زیادی برای ایجاد تحرک اجتماعی دارد. چشم‌های زیادی در قاره آسیا به این دیدار است و در مجامع بین‌المللی شهرآورد پایتخت ایران رصد می‌شود، ضمن آنکه سرمربی سابق تیم ملی ترکیه نیز یکی از میهمانان احتمالی بازی خواهد بود. حضور پرشور هواداران در این بازی و رفتار پسندیده آنها می‌تواند اعتبار فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی را که این روزها با شیطنت‌های سعودی‌ها خدشه‌دار شده است، چند برابر بهتر کند. شهرآورد پایتخت جمعه، ۲۷ فروردین ساعت ۱۷ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.

 منبع: فرهیختگان | نویسنده : پویان صفربیگلو 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا