ایران برنده شطرنج نفتی می‌شود

موبنا – خبرگزاري اينترفكس روسيه به نقل از يك مقام ديپلماتيك در دوحه – پايتخت قطر – از توافق روسيه و عربستان سعودی بر سر تثبیت میزان تولید نفت و افزايش ندادن آن با هدف تقویت قیمت جهانی آن خبر داد. نکته مهم در این توافق این است که ریاض و مسکو به‌رغم مصمم بودن …

موبنا – خبرگزاري اينترفكس روسيه به نقل از يك مقام ديپلماتيك در دوحه – پايتخت قطر – از توافق روسيه و عربستان سعودی بر سر تثبیت میزان تولید نفت و افزايش ندادن آن با هدف تقویت قیمت جهانی آن خبر داد. نکته مهم در این توافق این است که ریاض و مسکو به‌رغم مصمم بودن ایران برای پیشبرد برنامه افزایش تولید و صادرات نفت خود، زیر بار فریز نفتی رفته‌اند.

يك ديپلمات روس در دوحه كه نامش فاش نشده، در این باره گفته است: “مقام‌هاي روسيه و عربستان سعودي در چارچوب مذاكرات مقدماتي براي اجلاس آتي دوحه روز سه‌شنبه ديدار كرده و براي افزايش ندادن توليد نفت به توافق رسيدند.” اين دو كشور كه بخش عمده بودجه خود را از درآمدهاي نفتي تامين مي‌كنند با سقوط بهاي نفت در بازار جهاني با زيان‌های سنگين و مشكلات اقتصادی شديدی مواجه شده‌اند.

پیش از این بارها و بارها بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران بر عزم جدی ایران برای اجرای برنامه افزایش تولید در دومرحله تأکید کرده و گفته بود: صادرات نفت خام ایران در چند ماه نخست پس از لغو تحریم ها ۵۰۰ هزار بشكه در روز افزایش می‌یابد و رقبا ناچارند که برای حضور ایران در بازار جا باز کنند.

برخی از همتایان زنگنه در دیگر کشورهای نفتی به‌ویژه عربستان در واکنش‌های اولیه به این سخنان، بازگشت به بازار جهانی نفت را مشکل ایران دانسته و گفته بودند ما ملزم به خالی کردن عرصه برای حضور ایران نیستیم و هیچ کشوری برای ایران در بازار جهانی جای محفوظی نگه نداشته است.

نوشته های مشابه

اما فارغ از این سرسختی‌های کلامی، پایگاه خبری فیول فیكس آمریكا نیز دو روز پیش اعلام كرد که ایران با افزایش صادرات ۶۰۰ هزار بشكه در روز نفت خام در مدت سه ماه، از هدف كوتاه مدت خود جلو افتاده است. پایگاه خبری یادشده با بیان این‌که آن‌ها (ایرانی‌ها) خیلی بهتر از آنچه بازار انتظار داشت عمل كردند، آورده است: با وجود تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به توافقی كه تولید نفت خام مجموعه كشورهای اوپك را محدود كند، ایران سه برابر بیشتر به هند نفت می‌فروشد.

فیول فیكس در ادامه نوشته است: تلاش ایران برای افزایش سهم بازار خود موجب افزایش چشمگیر صادرات نفت خاورمیانه به سایر نقاط جهان نشده، زیرا تولید نفت دیگر كشورهای این منطقه تا حدودی كاهش یافته است.

بدین ترتیب این ایران است که بدون همراهی کردن با فریز نفتی و با افزایش تولید جایگاه خود را در بازار احیا کرده و جور فریز نفتی برای احیای قیمت را نیز دیگر تولیدکنندگان عضو اوپک و غیرعضو مانند روسیه خواهند کشید.

عربستان و متحدانش در اوپک که زمانی با افزایش سرسام‌آور تولید و عرضه نفت سعی در شکستن قیمت آن برای لطمه زدن به توان اقتصادی ایران و روسیه داشتند، با سقوط قیمت نفت دچار مشکلات اقتصادی و کسری بودجه و ناچار از استقراض خارجی شدند و بازی دو سر باختی را تجربه کردند که برای جبران خسران آن ناچار از تن دادن به توقف افزایش تولید نفت خود هستند.

کشورهای عوض اوپک قرار است روز ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) در دوحه پایتخت قطر درباره میزان تولید نفت تصمیم گیری کنند. پیش از این محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان گفته بود که تصمیم ما برای ثابت نگاه داشتن میزان تولید نفت به تصمیم ایران در این زمینه وابسته است.

 منبع: عصرایران | نویسنده: محمدعلی دیانتی‌زاده 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا