قالیباف: فروشگاه شهروند را می‌فروشیم

موبنا – شهردار تهران در نشست هم اندیشی با خبرنگاران اعلام کرد با وجود تمام اقدامات شهرداری و سایر نهادها، دو سوم معتادان متجاهر هنوز در شهر تهران حضور دارند و شهرداری هم فروشگاه های شهروند را می فروشد. بازدید امروز شهردار و خبرنگاران از مرکز بهاران محله هرندی و مدرسه صبح رویش که به …

موبنا – شهردار تهران در نشست هم اندیشی با خبرنگاران اعلام کرد با وجود تمام اقدامات شهرداری و سایر نهادها، دو سوم معتادان متجاهر هنوز در شهر تهران حضور دارند و شهرداری هم فروشگاه های شهروند را می فروشد.
بازدید امروز شهردار و خبرنگاران از مرکز بهاران محله هرندی و مدرسه صبح رویش که به کودکان کار اختصاص دارد، با نشست خبری همراه بود و در این نشست قالیباف به نکات جدیدی درباره چهره آسیبهای اجتماعی در تهران پرداخت و در پاسخ به خبرآنلاین نیز اعلام کرد فروشگاه های شهروند فروخته می شود.

قالیباف پس از بازدید مجتمع بهاران و معتادانی که به چرخه عادی زندگی برگشته بودند، با خبرنگاران به گفتگو پرداخت.

یکی از خبرنگاران با اشاره به اینکه در محله هرندی، نیمه شبها، معتادان در زیر پنجره خانه مردم مواد مصرف می کنند و از خانمهای معتاد و خیابانخواب عده زیادی به این خیابان برگشته اند از قالیباف پرسید چرا توقع مردم را افزایش دادید و تجمع معتادان را از بوستان هرندی به بافت زندگی مردم برده اید؟

قالیباف در پاسخ گفت: به نکاتی خوبی اشاره شد. در تصمیمات بنده و بررسی هایی که در حوزه آسیبها در این محله داشته ام یاد ندارم جایی گفته باشم در یک زمانی موضوع آسیبها را تمام می کنیم. مبارزه با آسیبها، پروژه عمرانی نیست که بخواهیم یک ساختمان بسازیم. مسایل محله هرندی به اندازه تاریخ دروازه غار است. از زمانی که اینجا دروازه غار بوده مسایل و آسیب‌های اجتماعی با شدت و ضعف وجود داشته. ما هیچ ماموریت و وظیفه ای نداشتیم ولی رسالت انسانی و اخلاقی نسبت به شهروندان این تکلیف را به دوش ما گذاشت. ما منتی بر کسی نداریم.

ادعا نداریم معتادان از تهران رفته اند

او در ادامه گفت: ادعا نداریم در محله هرندی یا شوش یا سیروس یا تختی در منطقه ۱۲ یا دره فرحزاد، معتادان نیستند. ما یادمان نرفته حرفمان چیست. در سطح شهر گفتیم معتادان متجاهر زیادی داریم که دو سوم آنها هنوز در شهر هستند. امکان ندارد هفته ای بگذرد و من به این محلات نیایم. حتی خودم رانندگی می کنم تا همراه زیادی با خود نداشته باشم. حتما در این محله در طول روز معتادان دیده می شوند. ولی منصفانه نگاه کنیم این وضعیت ۶ ماه قبل، چیز دیگری بود.

شهردار تهران با اشاره به تغییر وضعیت بوستان زندگی (هرندی) گفت: حتما برخی از این معتادان رفته اند و رها شده اند. ما منکر این موضوع نیستیم. در مصاحبه اول گفتم کلمه جمع کردن را برای معتادان به کار نبریم. اینها انسانهایی هستند که ما به این روز انداخته ایم. باید اینها را جذب کنیم نه جمع! امروز صبح در ۳-۴ دقیقه ای که با عزیزان مستقر در بهاران صحبت می کردم گفتند اولین چیزی که اینجا داریم آرامش و درک شدن از سوی دیگران است. در بهاران، حتما کنترل داریم ولی اجبار برای نگه داشتن کسی نداریم.

قالیباف به وادی اصلاح معتادان وارد شد و گفت: چرخه اصلاح و ترک معتادان اشکال دارد. عزیزی در این مرکز گفت ۳۲ سال است معتادم و ۱۷ مرتبه است ترک کرده ام ولی اولین بار است اینجا می بینم کسی به من توهین نمی کند، لگد نمی زند. اولین بار است کسی من را اینجا بغل کرد و دوست داشتم سر به شانه اش بگذارم و گریه کنم. هماهنگی با سایر نهادها در مسیر اصلاح معتادان بر عهده شهرداری است. امروز نیز با دادستان تهران جلسه هماهنگی داریم. ولی ممکن است برخی دستگاه هایی که مسئولیت رسمی در این حوزه دارند، اشکالاتی در کارشان هست. ما نه از این کار خسته می شویم و هر یک از مجتمع های بهاران راه می افتد، نشاط بیشتری پیدا می کنیم. این کار تمام شدنی نیست و حداقل این اشخاص باید در مجتمع ها بین ۹ ماه تا یک سال حضور داشته باشند و به توانمندی برسند.

او در ادامه گفت: حتما چند درصد از معتادانی که در بهاران، توانمند سازی شده اند، پس از بازگشت از این مجتمع ها، باز هم به اعتیاد برمی گردند، باز هم بعد از مدتی، از من نپرسید که چرا صددرصد این اشخاص، به زندگی عادی بازنگشته اند. مبارزه با اعتیاد زمانی موفق می شود که مردم هم در آن حضور داشته باشند. مجتمع های بهاران نباید زیرمجموعه سازمانی شهرداری باشند. برخی از رسانه ها بی انصافی کردند و علیه مجتمع های بهاران، در محلات سمپاشی کردند. دیر یا زود، آتش این کار، دامن آنها را می گیرد. باید در قیامت پاسخ دهند. چرا مردمی که مطلع نیستند را تحریک می کنید جلوی مجتمع های بهاران بیایند و بگویند اینجا را ببندید. این آدمها می خواهند دین و اخلاق را هم ترویج کنند در حالی که خودشان بویی از دین و اخلاق نبرده اند. کار ما نقص دارد ولی جایی نگذاشته ام کار لنگ بماند. ما تصمیم گرفتیم دو کمپ دیگر ایجاد کنیم. دیروز، نماز صبح جلسه گذاشته بودم و چرخه برندسازی و تولید اقتصادی و کارآفرینی برای این اشخاص را در افق بلندمدت داشته باشیم.

خبرنگار دیگری به سخنان شورایان منطقه ۷ اشاره کرد و گفت: برخی از معتادان از این محله، رفته اند و در بزرگراه هایی مانند امام علی(ع) تجمع کرده اند. اعتباراتی که صرف این مجتمع ها شده، چقدر است؟ چرا به حرف سمن ها که می گفتند برای معتادان مرکز بهداشتی ایجاد کنید، توجه نشد؟

روزی ۸ هزار تومان خرج هر معتاد می شود

قالیباف در جواب گفت: ممکن است کارها را با تاخیر شروع کنیم ولی کارهای اجتماعی ما حتما سیستمی است. امروز مجتمع های کارآفرینی زنان خانوار (کوثر) روی پای خود ایستاده اند و در آینده کارگاه های این مجتمع ها بهتر می شود. لذا نگران این بخش نباشید. در سال ۸۴ اعلام کردم رویکرد شهرداری از این پس فرهنگی و اجتماعی است. اگر کارها را سالها پیش شروع می کردیم، خیلی بهتر بود ولی آن روزها این احساس را نداشتیم که مستقیم وارد شویم. به نهادها و سمن ها کمک می کردیم کارشان را انجام دهند ولی نگاه کنید در راه ماندگان و کارتن خوابها را چند سال است جا و غذا می دهیم؟ تقریبا ۸ سال است که این اشخاص را مکان خواب، خوراک، بهداشت و درمان داده ایم. ولی هرگز فکر نمی کردم توانمندسازی و از کف خیابان جمع کردن این اشخاص هم با ما است.

شهردار تهران درباره هزینه این مجتمع ها نیز گفت: ایرادی گرفتند و گفتند این همه ساختمان چرا درست کردید؟ ما هیچ ساختمان جدیدی در شهرداری، به خاطر اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی نساختیم. ۷۰ درصد ۴۰ مجتمع بهاران از ساختمانهای موجود شهرداری مناطق بوده است. برخی ساختمانها در مرحله ساخت برای امور دیگر بودند که آنها را برای مجتمع های بهاران اختصاص داده ایم. در حوزه ساخت و ساز برای زیرساختها هیچ پولی هزینه نکردیم. مجتمع های فرهنگی را هم به مراکز بهاران اختصاص نداده ایم. هزینه های جاری هر شخصی که وارد این مجتمع ها هستند، صرف می شود که برای سرانه هر فرد ۸ هزار تومان در روز در نظر گرفته شده است. بخشی از این ۸ هزار تومان را مردم می دهند. اسکان، خوراک، پوشاک، درمان، دارو و هزینه های معمول برای این اشخاص عین صلاح است و اسراف نیست و از هر کاری مهمتر است. آمار اعتبار این مجتمع ها نیز در ذهنم نیست که اعلام کنم.

فروشگاه های شهروند را می فروشیم

در ادامه این نشست خبرنگار خبرآنلاین پرسید: نهادهای نظارتی گلایه می کنند شهرداری بدون تشریفات قانونی، درآمد زایی می کند. مثلا فروشگاه های زنجیره ای شهروند را برای پرداخت بدهی های کلان خود فروخته است. چرا در هزینه کرد و مخارج مجتمع های مبارزه با آسیبهای اجتماعی، جای نظارت نهادهای ناظر خالی است تا مثلا برخی از اعضای شورای شهر درباره آن نگویند ردیف بودجه و اعتبار قانونی ندارد؟

قالیباف در جواب گفت: بخش مربوط به فروشگاه شهروند را تکذیب می کنم که بدون تشریفات قانونی دارند کاری را انجام می دهند. یکی از افتخارات ما در شهرداری این است که سیاستهای اصل ۴۴ را اجرا می کنیم که در راستای اقتصاد مقاومتی و خصوصی سازی است. چرا باید فروشگاه داری کنیم. یادتان رفته در دوره مدیریت بنده، شورای شهر در دوره سوم تصویب کرد شهروند را بفروشند. کسی خرید؟ الان که سودده شده، بفروشیم که دوباره زیان ده نشود. شهرداری فروشگاه دار نیست. باید خرید خدمت کنیم نه تولید خدمات. باید دقت کنیم خوب و درست بفروشیم و فروشگاه داری نکنیم. یکی از افتخارات بنده در شهرداری بهبود وضعیت اتوبوسرانی و تمام شدن تحصن ها و تظاهرات ها هستیم. ۱۷ هزار نفر در اتوبوسرانی کار می کردند و بلیت اتوبوس ۲۰ تومان بود و هزینه مسافر چندین برابر این میزان بود. در شهروند به جایی رسیده ایم که سرمایه گذاران حاضرند فروشگاه های شهروند را بخرند و مدیریت کنند. هرچند هنوز این کار را نکرده ایم.

او در ادامه سخنانش گفت: این فروشگاه ها با هزینه شهرداری تاسیس نشده. شهروند با بودجه خودش اداره می شود. امسال در ردیف تبصره های بودجه، در حوزه سرمایه گذاری اجازه داده شده این کار را انجام دهیم. برای شهر آفتاب ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و ۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر هم هزینه دارد. باید اجازه دهیم این اتفاق (فروش شهروند) حتما بیفتد. حتما فردا شهروند را در قیمت گذاری کنترل می کنیم. شهروند الان سود می دهد. شخصا به فروشگاه شهروند میدان راه آهن رفتم. ساکنان بالا شهر تهران خرید خوبی می کنند ولی در راه آهن، خانوارها، از شهروند ۳۱ هزار تومان به طور معمول خرید می کنند. تصمیم گرفتم از محل سود شهروند هزینه شود و متوسط ۲۵ درصد کالاها دارای تخفیف شود. الان متوسط این خرید به بالای ۵۱ هزار تومان رسیده.

شهرداری مسئول ساخت و اداره کمپ ترک اعتیاد نیست

محمدباقر قالیباف باز هم به موضوع محله هرندی پرداخت و گفت: ما به تک تک ۷ هزار خانه در این محله مراجعه کرده ایم و اطلاعات گرفته ایم. باید به سمتی برویم که در محله هرندی، تولید خدمات اجتماعی شود. در موضوع شهربازی این منطقه نیز پارک محله در حال تکمیل است و برای بچه های این محله نیز شرایط رفاهی و آموزشی در نظر گرفته شده است که به صورت رایگان برای شهروندان تامین می شود.

خبرنگاری در ادامه جلسه گفت: مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر می گویند قرار بوده شهرداری کمپ بسازد که نساخته یا مجتمع های بهاران را باید بهمن ماه تحویل ستاد می داد که نداده. چرا چرخه بازپروری معتادان ناقص مانده و همچنین بحث عقیم سازی زنان کارتن خواب دنبال نمی شود؟

قالیباف در جواب تمامی مسئولیت‌ها را از شهرداری در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اداره و تاسیس کمپ های ترک اعتیاد سلب کرد و گفت: ما مسئول راه اندازی و اداره کمپ نیستیم. ما کمک مالی به کمپ های دولتی و خصوصی کردیم تا بخشی از هزینه هایشان را جبران کنند. نمونه این کمکها درباره کمپ شفق بود که با هزینه های شهرداری، شبیه هتل شد. به خاطر همین ضعف‌هایی که بیان می شود ما دنبال اداره یکی دو کمپ هستیم. منکر این نیستم در برخی از کوچه ها و محلات معتاد و کارتن خواب حضور دارد ولی احتیاج به هماهنگی بیشتر بین ۱۱ دستگاه مسئول و وزارت کشور که سازمان مرکزی این امر است، وجود دارد. حتی یک نوبت هم وزیر کشور به کانکس شهرداری در منطقه ۱۲ آمد و هماهنگی کردیم. بنا نیست در مجتمع های بهاران، متادون مصرف کنند. این کار باید در چرخه ترک اعتیاد کمپها باشد و کسانی که وارد مجتمع های بهاران می شوند باید سالم و پاک باشند. برای همین این مجتمع ها را در محلات مسکونی ساخته ایم. موضوع عقیم سازی هم در حوزه کار شهرداری نیست.

شهردار تهران در ادامه گفت: موضوع (برخوردهای نامناسب با معتادان در) کمپ شفق را خودم از رسانه ها شنیدم و بعد پیگیری کردم و نهادهای نظارتی تکذیب کردند. ایده آل ترین شرایط در آنجا فراهم بود. حتی در رفتن پزشک تاخیر یکی دو روزه بود، تصمیم گرفتم پزشک شهرداری آنجا مستقر شود. قبول داریم اقدامات با عجله انجام شد و برخی از مسایل بهداشتی و درمانی کامل نبود. ولی الان یکی از کمپ هایی که بنا داریم دست بگیریم و صفر تا صد اداره کنیم، شفق است تا نقایص برطرف شود.

او با انتقاد از برخی اظهارنظرهای مسئولان در رسانه ها گفت: معتقدم نباید برخی مسایل رسانه ای شود. رسانه ها باید مسایل را از دستگاه ها دنبال و پرسش کنند. باید همه مسایل باهمدیگر حل شود و یکی یکی نباید مشکل را حل کرد. درباره حل مشکلات به هر کسی زنگ زدم، مشکل را حل کرده اند ولی آیا باید من هر روز پیگیر مشکلات این بخش باشم؟ اشخاص و اعضای شورای شهر نیز در قضاوتها و اظهارنظرهای خود آزادند ولی این که بگویند من آسیبهای اجتماعی را نمی شناسم درست نیست. ۲۰ سال است با این موضوع برخورد دارم و در کشورهای مختلف زیادی بحث ترک اعتیاد را پیگیری کرده ام. این که کسی بگوید قالیباف در موضوع مبارزه با اعتیاد وارد نیست، این اظهار نظر درست نیست. شهرداری نسبت به دیگر دستگاه ها، علمی تر و دقیق تر عمل می کند.

شهردار درباره برخورد مکرر دستفروشان با ماموران شهرداری گفت: دیده اید این اشخاص با ماموران شهرداری چطور برخورد می کنند. البته چند نفر از ماموران حریم بان و شهربان اخراج شده اند، دادگاه رفته اند و حتی آموزش دیده اند. از سوی دیگر دستفروشان نیز زندگی دارند. شب عید دیدید برخی کسبه در اعتراض به دستفروشان اعتصاب کردند یا موزاییک های راسته خیابان ۱۵ خرداد، توسط دستفروشان خرید و فروش می شد. همه این مسایل حل شد. بیش از ۱۲۰۰ دستفروش در ساماندهی شهرداری ثبت نام کردند و بیش از ۴۷۰ نفرشان با اخذ هزینه ۱۰ هزار تومان سازماندهی شدند. هر چند دستفروشانی که باندی عمل می کردند، وارد نشدند.

داشتن ۶۷ هزار کارمند شهرداری کذب است

قالیباف در بخش دیگری از پاسخ به سئوالات خبرنگاران گفت: بحث افزایش کرایه های تاکسی بین شورای شهر و فرمانداری، سیاسی نیست. این نکته که یکی از معاونان وزرا (پیروز حناچی در مصاحبه خود گفته بود ۶۷ هزار نفر در شهرداری اشتغال دارند) این حرف نیز مانند بقیه حرفها که زده می شود و نمی خواهیم پاسخ بدهیم، کذب محض است و نیتها چیز دیگری است.

 منبع: خبرآنلاین  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا