تولید انبوه پلاكت با استفاده سلول های بنیادی

موبنا – محققان با استفاده از یك روش جدید موفق به تولید سلول های تولید كننده پلاكت، با استفاده از سلول های بنیادی شدند. پلاكت سلول هایی بی رنگ و كوچك هستند كه عملكردشان تعامل با پروتئین های لخته كننده خون، به منظور جلوگیری از خونریزی است. پلاكتها توسط سلول هایی به نام مگاكاریوسیت در …

موبنا – محققان با استفاده از یك روش جدید موفق به تولید سلول های تولید كننده پلاكت، با استفاده از سلول های بنیادی شدند.

پلاكت سلول هایی بی رنگ و كوچك هستند كه عملكردشان تعامل با پروتئین های لخته كننده خون، به منظور جلوگیری از خونریزی است. پلاكتها توسط سلول هایی به نام مگاكاریوسیت در مغز استخوان ساخته می شوند.

محققان دانشگاه كمبریج در انگلستان موفق به تولید مگاكاریوسیت از سلول های بنیادی شده اند. ساخت پلاكت و مگاكاریوسیت از سلول های بنیادی همواره چالشی بزرگ بوده است كه اكنون به همت محققان داشنگاه كمبریج با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان انسانی (hPSCs) محقق شده است.

در این روش این سلول های به صورت شیمیایی مجدد برنامه نویسی می شوند تا به مگاكاریوسیت تبدیل شوند. این روش كارآمد تر و سریعتر از روش های موجود است. می توان سلول های تولید شده به این روش را در شرایط آزمایشگاهی به مدت بیش از ۹۰ روز نگهداری كرد.

پلاكت معمولا برای بیمارانی كه بر اثر سانحه یا عمل جراحی مقدار زیادی خون از دست داده اند و بیماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.

این مطالعه گامی مهم در تولید خون آزمایشگاهی قابل تزریق به انسان است.نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

 منبع: ایرنا 

دکمه بازگشت به بالا