طراحی ربات کاوشگر برای کاوش در اعماق آبها

موبنا – یک گروه از دانشمندان مشتاق به طراحی یک ربات غواص پرداختند که به بررسی اکوسیستم میکروب‌های موجود در زیر سطح دریاچه پارک ملی یلوستون آمریکا می‌پردازد. انجام پژوهش در آبهای پارک ملی یلوستون در گذشته مفید بوده و محققان طی یک پژوهش موفق به کشف یک گونه میکروبی موجود در این پارک به …

موبنا – یک گروه از دانشمندان مشتاق به طراحی یک ربات غواص پرداختند که به بررسی اکوسیستم میکروب‌های موجود در زیر سطح دریاچه پارک ملی یلوستون آمریکا می‌پردازد.

انجام پژوهش در آبهای پارک ملی یلوستون در گذشته مفید بوده و محققان طی یک پژوهش موفق به کشف یک گونه میکروبی موجود در این پارک به نام ” Thermus aquaticus ” شدند که به توسعه یک روش رمزگشایی دی‌ان‌ای جدید منجر شده و جایزه نوبل سال ۱۹۷۰ را به همراه داشت.

Thermus aquaticus نوعی باکتری است که در محیط هایی با درجه حرارت بالا زندگی می‌کند.

از آنجا که این ارگانیسم‌ها در دمای گرم زندگی می‌کنند، شبیه به آن دسته از ارگانیسم‌هایی هستند که در داخل بدن ما وجود دارند.

دانشمندان بر این باورند که درک درستی از سوخت و ساز و فرایندهای فیزیولوژیکی این ارگانیسم‌ها می‌تواند به توسعه داروهای ضد سرطان کمک کند.

با وجود اهمیت علمی بالقوه شناسایی این میکروب‌ها، تنها در حدود یک درصد از میکروب‌های موجود در آبهای یلوستون شناسایی شده است. در گذشته محققان از یک ربات با فناوری نه چندان پیشرفته برای گرفتن فیلم از صخره‌های خیره کننده در زیر سطح دریاچه در سال ۱۹۸۰ استفاده شده بود، اما از آن زمان به بعد انجام ماموریت‌های اکتشافی در دریاچه یلوستون با رکود مواجه شده است.

بنیاد جهانی اکتشافات اقیانوسی با همکاری انجمن یلوستون، پارک ملی یلوستون، موسسه اقیانوس شناسی وودز هول، موسسه تحقیقات آکواریوم خلیج مانتری، دانشگاه مینه سوتا و دانشگاه ایالتی مونتانا به ساخت یک ربات برای انجام پژوهش در دریاچه یلوستون پرداختند.

این ربات برای ضبط ویدئو با کیفیت بالا و جمع آوری نمونه های بیولوژیکی دقیق، در اندازه ۰.۹۱ X 0.91 X 1.37 متر و وزن ۲۷۲ کیلوگرم، به همراه یک محموله علمی ۵۴ کیلوگرم ساخته شد. این تیم امیدوار است که بتواند این ربات بتواند در جاهایی با عمق ۱۵۰۰ متر نیز به کاوشگری بپردازد.

لازم به ذکر است که عمیقترین قسمت دریاچه یلوستون، تنها ۱۲۰ متر است.

دوربین‌های با کیفیتی به خارج از ربات متصل شده‌اند که تصاویر واضحی از کف دریاچه را برای این تیم ارسال کرده و دانشمندان می‌توانند نمونه با استفاده از یک بازوی برقی، حسگر دما، نمونه بردار آب و تجهیزات طراحی شده برای تجزیه و تحلیل ترکیب مایعات هیدروترمال جمع آوری کنند.

این ربات همچنین به یک سیستم ناوبری صوتی، سونار(دستگاه ردیاب زیردریایی که طرز کار آن استفاده از انتشار امواج صوتی است) ۱۳۰ رنگ و ۶ پیشرانه مجهز شده است.

با توجه به تمامی موارد مذکور، ساخت چنین فناوری با هزینه‌های بسیاری همراه است. بنیاد جهانی اکتشافات اقیانوسی کل هزینه‌های ساخت این ربات را در حدود ۲۰۰ هزار دلار برآورد کرده است.

گفته می‌شود که سیستم رانشگر ۴۵۰۰۰ دلاری این ربات جزو گرانترین بخشهای آن است.

لازم به ذکر است که ربات یلوستون در حال حاضر به دنبال جمع آوری بودجه در سایت منبع یابی Kickstarter است.

این تیم در کنار کاوش دریاچه یلوستون امیدوار است تا با استفاده از این ربات بتواند به کاوش در دریاچه‌های بزرگ دیگر نیز بپردازد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا