به کم‌درآمدها استرس ندهید

موبنا – بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که اگر در این راستا هماهنگی و همکاری دولت و مجلس صورت گیرد، آن‌گاه می‌توان با قدم‌هایی محکم‌تر در راستای حذف گستره عظیم یارانه‌بگیران قدم برداشت و جدی‌تر در این زمینه تصمیم‌گیری کرد. حالا دولت به یاری مجلس، قدم در راه جدی‌تری برداشته است اما دیروز در …

موبنا – بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که اگر در این راستا هماهنگی و همکاری دولت و مجلس صورت گیرد، آن‌گاه می‌توان با قدم‌هایی محکم‌تر در راستای حذف گستره عظیم یارانه‌بگیران قدم برداشت و جدی‌تر در این زمینه تصمیم‌گیری کرد. حالا دولت به یاری مجلس، قدم در راه جدی‌تری برداشته است اما دیروز در بحث حذف تعداد یارانه‌بگیران بین کمیسیون تلفیق و دولت اختلاف نظر وجود داشت و نوبخت با حضور در صحن علنی مجلس از نمایندگان خواست با پیشنهاد کمیسیون تلفیق که پیش‌تر نیز از سوی نمایندگان مجلس در مصاحبه‌های مختلف مطرح شده بود، مخالفت شود. کمیسیون تلفیق بر آن بود که باید ٢٤ میلیون نفر از یارانه‌بگیران را در یک دسته‌بندی مشخص که شامل سه دهک درآمدی بالای جامعه می‌شوند، حذف کرد و در نهایت نیز پیشنهاد کمیسیون تلفیق تصویب شد. پیش‌تر احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود حذف ٢٤‌ میلیون خواسته دولت نیست و کمیسیون تلفیق بر آن اصرار دارد و باید منتظر بود نتیجه آن مشخص شود که البته این انتظار با خواسته کمیسیون تلفیق به پایان رسید. در همین راستا دیروز خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه خبر داد: «پردرآمدهای جامعه برای اجرای مصوبه جدید مجلس یعنی حذف (حدود ۲۴‌ میلیون نفر) از یارانه‌بگیران در وزارت رفاه شناسایی شده‌اند و با پیش‌بینی خطای هشت‌‌درصدی امکان حذف فوری آنها وجود دارد». شاید تصویب این پیشنهاد نمایندگان مجلس را باید در تعلل دولت در حذف شش ‌میلیون یارانه‌بگیری جست‌وجو کرد که سال گذشته برای آن وعده داده بود. امری که نمایندگان مجلس بارها به خاطر کندی در اجرای آن به دولت هشدار داده بودند و تأکید داشتند تأخیرهای دولت منجر به این می‌شود که برای تأمین کسری این طرح، یارانه تعداد بیشتری از افراد حذف شود. ابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال گذشته از تصمیم دولت برای حذف یارانه شش ‌میلیون پردرآمد خبر داده بود که از محل حذف یارانه این افراد ماهانه ٢٧٣ ‌میلیارد تومان از منابع هدفمندی آزاد می‌شود، اما در نهایت براساس گزارشی که دیروز اکبر ایزدی، رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارائه داد، تاکنون یارانه سه‌میلیون‌و ٣٠٠‌‌ هزار نفر که به عنوان افراد غیرنیازمند تشخیص داده شده‌اند، از آمار یارانه‌بگیران حذف شده است که از این تعداد حدود ٨٧٠‌‌ هزار نفر به حذف یارانه خود اعتراض کردند که پس از بررسی، یارانه حدود ٥٦١‌ هزار نفر از معترضان دوباره برقرار شده است که رقمی کمتر از آن چیزی است که محمدباقر نوبخت دیروز در صحن علنی مجلس بر آن تأکید داشت.
٣ دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی حذف شدند
بر این اساس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه ۹۵ مصوب کردند سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند. به گزارش خبرگزاری‌ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (سه‌شنبه) پارلمان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال ١٣٩٥ کل ‌کشور را ادامه دادند و بخش‌های درآمدی تبصره ١٤ این لایحه را که درباره قانون یارانه‌ها بود، پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
تأیید پیشنهاد کمیسیون تلفیق از سوی نمایندگان مجلس
به موجب مصوبه مجلس که تأییدیه پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه ٩٥ بود، در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب ١٥/١٠/١٣٨٨ به دولت اجازه داده می‌شود در سال ١٣٩٥ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ ٤٨٠ ‌هزار ‌میلیارد (٤٨٠,٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠) ریال و ردیف‌های یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی را به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام کند.
بند الحاقی ١- دولت موظف است در سال ١٣٩٥ یارانه نقدی سرپرست خانوار اقشار زیر را حذف کند:
١- کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل ٣٥٠‌ میلیون ریال باشد.
٢- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندان‌پزشکان.
٣- کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از ٣٥٠‌ میلیون ریال باشد.
٤- کلیه مدیران و اعضای هیأت‌مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیأت‌مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از ٣٥٠‌ میلیون ریال باشد.
٥- کلیه ایرانیان مقیم خارج کشور
٦- کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق ذکر نشده‌اند.
بند الحاقی ٢ – از ابتدای تیرماه ١٣٩٥ پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره، تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود.
بند الحاقی ٣- دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه را ندارند، مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی است. همچنین دولت موظف شد پس از تصویب این قانون نسبت به ثبت‌نام افرادی که موفق به ثبت‌نام برای دریافت یارانه نشده‌اند، اقدام و پس از ثبت‌نام نسبت به پرداخت یارانه آنان اقدام کند. ثبت‌نام در فرمانداری‌ها انجام می‌شود. وکلای ملت با ١٢٥ رأی موافق، ٦٧ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع، پیشنهاد کمیسیون تلفیق را به تصویب رساندند.
یارانه ٣‌ میلیون نفر در راستای بودجه ٩٤ حذف شد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اما با حضور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه دولت در پرداخت یارانه‌های غیرنقدی برای تولید و اشتغال دچار مشکل است، گفت: سه ‌میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی در سال ٩٤ در راستای اجرای قانون بودجه حذف شدند. به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدباقر نوبخت در جریان بررسی بحث مربوط به قانون یارانه‌ها در لایحه بودجه ٩٥، در سخنانی گفت: پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای حذف یک‌سری از یارانه‌بگیران اگرچه در جهت هدایت منابع حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها به سمت تولید و اشتغال است اما قابلیت اجرائی ندارد. وی افزود: دوستان کمیسیون تلفیق پیش از این در مصاحبه‌هایی گفته‌اند با تأیید مصوبه کمیسیون تلفیق، ٢٤‌ میلیون نفر از یارانه‌بگیران کشور که مستحق دریافت یارانه نیستند، حذف خواهند شد. نوبخت ادامه داد: همه مواردی که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در راستای اجرای قانون بودجه ٩٤ برای حذف یارانه‌بگیران انجام داد، حدود سه ‌میلیون نفر را حذف کرد که همه جزء همین گروه‌های مطرح‌شده در پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودند. آنچه از این افراد تحت عنوان صاحبان مشاغل آزاد و تجار بیان شده، تعدادی حذف شده و باقی‌مانده این افراد در حد ٣٨‌هزارو ٥٦٢ نفر هستند. پزشکان و نمایندگان مجلس هم ١٥‌هزارو ٨٢٦ نفر هستند، عمده افرادی که حقوق بالای ٣٥‌ میلیون تومان در سال دریافت می‌کنند، هم دو‌میلیون‌و ٦٩٤‌هزارو ٧٤٧ نفر هستند. تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز ٢٣‌هزارو ٧١٨ نفر هستند؛ چراکه قبلا یک ‌بار برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور از دریافت یارانه نقدی حذف شدند، مجموعا هفت‌‌میلیون‌و ٥٦‌هزارو ٥٢ نفر می‌شوند اما اینکه در پیشنهاد کمیسیون تلفیق بیان می‌شود ٢٤‌ میلیون نفر قرار است از دریافت یارانه حذف شوند، درست نیست.
به افراد کم‌درآمد استرس ندهید
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: صرف‌نظر از استرسی که با بیان این‌گونه اخبار در جامعه مطرح می‌شود، باید بگویم اولین کسانی که با بیان این مطالب در کشور نگران می‌شوند، همان افراد کم‌درآمدی هستند که این یارانه نقدی در زندگی‌شان مؤثر است. وی با بیان اینکه ٢٤‌ میلیون نفر، عدد واقعی و محاسباتی نیست، تصریح کرد: باید دید با حذف این موارد چه مقدار منابع به دست می‌آوریم. ما ناگزیریم یک پیشنهاد جامع و کامل را که اجرائی باشد مطرح کنیم اما باید بگویم پیشنهاد کمیسیون تلفیق، جامع و کامل نیست. نوبخت ادامه داد: با همه احترامی که برای کمیسیون تلفیق قائلم، تقاضا می‌کنم با پیشنهاد این کمیسیون مخالفت شود. آنچه مجلس در تبصره ٢٠ بودجه ٩٤ برای دولت تعیین تکلیف کرد، ما در آن راستا اقدام کردیم و مرتبا آقای وزیر کار هم گزارش دادند و یک‌ بار تا بیش از ٤,٥‌ میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شدند. ولی با توجه به بررسی مجدد، الان بیش از سه ‌میلیون نفر در راستای همان مصوبه بودجه ٩٤ از دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اند. به گفته وی، وزارت کار مستمرا در حال اجرای آن مصوبه مجلس است، اینکه گفته می‌شود دولت در پرداخت یارانه‌های غیرنقدی برای تولید و اشتغال دچار مشکل است، حرف درستی است اما اینکه تصور شود با تصویب پیشنهاد کمیسیون تلفیق، ٢٤‌ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند، این‌گونه نیست؛ این پیشنهاد آن هدف را تأمین نمی‌کند. نوبخت در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم یارانه هیچ فرد نیازمندی را حذف نکنیم. در سال ١٣٩٤ با وجود همه مشکلات، افزون بر یارانه نقدی، بیش از دو‌هزارو صد ‌میلیارد هم برای بخش‌های دیگر پرداخت شد.

 منبع: شرق

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا