حذف ۳ دهک از دریافت یارانه نقدی

موبنا – روز گذشته نیز بررسی جزئیات بودجه ای که یکشنبه هفته جاری با رای قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید ادامه یافت. در این روز نمایندگان مجلس با وجود مخالفت مسئولان دولتی مصوبه ای مربوط به هدفمندی یارانه ها که بنا بر آن باید یارانه نقدی ۲۴ میلیون نفر قطع شود و همچنین مصوبه …

موبنا – روز گذشته نیز بررسی جزئیات بودجه ای که یکشنبه هفته جاری با رای قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید ادامه یافت. در این روز نمایندگان مجلس با وجود مخالفت مسئولان دولتی مصوبه ای مربوط به هدفمندی یارانه ها که بنا بر آن باید یارانه نقدی ۲۴ میلیون نفر قطع شود و همچنین مصوبه افزایش پلکانی قیمت بنزین را به تصویب رساندند.

حاشیه های بودجه امسال تمامی ندارد. بودجه ای که کلیات آن با تاخیر به تصویب رسیده است در جزئیات نیز به مباحث چالش بر انگیزی میان دولت و مجلس دامن زده است. چند روز پیش وقتی نمایندگان مجلس بالاخره تصمیم گرفتند بودجه سال ۹۵ را به تصویب برسانند، رای قاطع آنها به بودجه پیشنهادی دولت این امیدواری را ایجاد کرد که حاشیه های بودجه امسال که از ماه های پایانی سال گذشته آغاز شده بود به پایان برسد. دولت بودجه امسال را بنا به دلایلی دیر به مجلس ارائه داد. با وجود این، دولتمردان انتظار داشتند مجلس بودجه را قبل از پایان سال به تصویب برساند، اما در مقابل نمایندگان مجلس عنوان کردند امکان بررسی و تصویب بودجه در سال ۹۴ وجود ندارد. در نهایت تصمیم بر این شد که بودجه دو دوازدهمی بسته و دو ماه آغازین سال ۹۵ به این صورت پشت سر گذاشته شود. اما کار بررسی و تصویب بودجه بلافاصله بعد از پایان تعطیلات نوروز آغاز شد و نهایتا دولتمردان بودجه را با رایی قاطع به تصویب رساندند. با وجود این، تصویب بودجه بدون تغییرات در لایحه پیشنهادی دولت هم نبود. از مهمترین تغییرات بحث حذف یارانه نقدی ۲۴ میلیون ایرانی بود که دولت با آن مخالف است.

حذف یارانه ۳ دهک بالا

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته مجلس با ۱۲۵ رای موافق، یارانه سه دهک بالای جامعه و شش گروه درآمدی مشخص شده در متن پیشنهاد کمیسیون تلفیق را حذف کردند. بر اساس مصوبه مجلس و طبق تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۴ کل کشور دولت موظف است در سال ۹۵ یارانه نقدی سرپرست خانوار سه دهک بالای جامعه و شش گروه درآمدی مشخص شده در بودجه در متن پیشنهاد کمیسیون تلفیق را حذف کند و هر گونه پرداخت یارانه از ابتدای تیر ماه ۹۵ به این گروه ها تصرف در اموال عمومی بوده و جرم تلقی می‌شود. بر این اساس ۱- یارانه کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل ۳۵۰ میلیون ریال معادل رقمی حدود ۳ میلیون تومان در ماه باشد
۲- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و دولتی و غیر دولتی، پزشکان و دندانپزشکان، کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و کلیه موسسات عمومی و موسسات عمومی غیر دولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشگری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری بگیران مشمول تامین اجتماعی، و همه دریافت کنندگان حقوق و مستمری بگیران دولتی و غیر دولتی که درآمد سالانه آنها بیش از ۳۵۰ میلیون ریال باشد، ۴- کلیه مدیران و اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیر دولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی و کلیه مدیران و اعضای هیات مدیره و روسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و موسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از ۳۵۰ میلیون ریال باشد، ۵- کلیه ایرانیان مقیم خارج از کشور ۶ – کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق ذکر نشدند قطع خواهد شد. همچنین بر اساس بند الحاقی این تبصره دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این بخش از قانون استحقاق دریافت یارانه ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی است.

نمی‌خواهیم بی دلیل یارانه کسی را حذف کنیم

در حالی نمایندگان مجلس این مصوبه جنجالی را به تصویب رسانده اند که مسئولان دولتی می گویند: «مصوبه مجلس در حذف یارانه‌ سه دهك خواست دولت را برآورده نمی‌كند.» سخنگوی دولت روز گذشته به عنوان نماینده دولت در مخالفت با تبصره ۱۴ پیشنهادی كمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۵ كل كشور تاكید كرد: آنچه دولت درقانون هدفمندی یارانه ها اجرا می كند با این پیشنهاد برآورده نمی‌شود و منابع حاصل از این مصوبه به سمت تولید نخواهد رفت و قابلیت اجرایی ندارد.محمد باقر نوبخت ادامه داد: اگر این مصوبه به تایید برسد، ۲۴ میلیون نفر از افراد كشور كه یارانه‌ می گیرند به دلیل این كه مستحق یارانه نیستند، حذف نخواهند شد، زیرا این میزان بر اساس برآوردهای وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعی درست نیست. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور تصریح كرد: مجموع این افرادی كه در تبصره ۱۴نام برده شده ۲۴ میلیون نفر نیستند زیرا تمامی مواردی كه وزارت كار آنها را شناسایی كرده به ۲۴ میلیون نفر نخواهند رسید. او همچنین گفت: بیشتر افرادی كه حقوق آنها بیش از ۳۵ میلیون تومان در سال است، حدود دو میلیون و ۶۹۴ هزار و ۷۴۷ نفر هستند و افرادی كه در خارج از كشور یارانه می‌گیرند حدود ۲۳ هزار و ۷۱۸ نفر هستند. معاون رئیس جمهوری تصریح كرد: افرادی نیز كه به‌وسیله روش باز بالای ۳۵ میلیون تومان در سال حقوق می‌گرفتند و توسط وزارت تعاون شناسایی شده‌اند چهار میلیون و ۲۸۳ هزار نفر بوده كه در مجموع افرادی كه شناسایی شده‌اند هفت میلیون و ۵۶ هزار و ۵۲ نفر می‌باشند. نوبخت خاطرنشان كرد: اینكه گفته می‌شود ۲۴ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند، درست نیست و كسانی كه مستغنی هستند نگران دریافت یارانه نیستند، بلكه افراد كم‌درآمد نگرانی برای دریافت یارانه دارند پس عدد واقعی حذف‌شدگان بر اساس مصوبه مجلس ۲۴ میلیون نفر نخواهد بود.او گفت: دولت خواهان پرداخت یارانه به افراد معسر و نیازمند است و از میزان حذف یارانه‌ها باید این منابع به سمت تولید برود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور تاكید كرد: دولت مخالف پیشنهاد مصوبه كمیسیون تلفیق است. پس از این سخنان، لاریجانی از نوبخت پرسید: یكی از مشكلات كمیسیون تلفیق این بود كه دولت خانوارهایی را كه نیازمند نیستند حذف كند ولی این كار نشده است حال اگر این پیشنهاد در مجلس رای نیاورد، شما می‌خواهید چه كار كنید؟ نوبخت پاسخ داد: ما یك بار چهار و نیم میلیون نفر را حذف كردیم و در حال حاضر نیز بیش از سه میلیون نفر حسب مورد به درخواست مجلس حذف شدند كه وزارت تعاون در حال اجرای آن است.او ادامه داد: البته دولت در پرداخت یارانه‌های غیرنقدی دچار مشكل است و این پیشنهاد نمی‌تواند یارانه ۲۴ میلیون نفر را حذف كند. نوبخت افزود: اگر قرار است مشكل دولت حل شود، این پیشنهاد مشكلی از ما حل نمی‌كند و ما نمی‌خواهیم بدون دلیل یارانه فردی را حذف كنیم. در عین حال یارانه حذف‌شده باید به سمت امنیت و اشتغال هدایت شود.

مصوبه ای روی کاغذ

اجرای طرح هدفمندی یارانه ها که از آن به عنوان جراحی بزرگ اقتصادی کشور تعبیر می شد، در دولت قبل آغاز شد. با وجود این، از همان روز های اول کارشناسان اقتصادی نسبت به اجرای نادرست آن هشدار دادند. آنطور که دولت قبل طرح هدفمندی را اجرا کرد، جراحی بزرگ اقتصادی عملا به طرحی پوپولیستی تبدیل شد و از اهداف خود باز ماند. دولت قبل در اقدامی عجیب همه شهروندان را مشمول دریافت یارانه نقدی کرد؛ یارانه ای که ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان خرج روی دست دولت می گذارد. شاید تامین این مقدار پول در دولت قبل به دلیل درآمد های افسانه ای نفت چندان سخت نبود، اما در دولت یازدهم با کاهش شدید درآمد های نفتی برآورد ها نشان می دهد، ایران سالانه به اندازه پرداخت یارانه نقدی نیز نفت نمی فروشد. مسئولان دولتی از پرداخت یارانه‌ها با عنوان «مصیبت عظما» یاد کرده اند و حتی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: «مسئول حذف یارانه ها هستم.» دولت یازدهم برای حذف یارانه ها تلاش هایی انجام داده و بر اساس آنچه روز گذشته اکبر ایزدی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفته است یارانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر غیرنیازمند حذف شده که از این تعداد حدود ۸۷۰ هزار نفر اعتراض کرده اند و پس از بررسی یارانه ۵۶۱ هزار نفر دوباره برقرار شده است. مسئولان دولتی در یکی دو سال اخیر همواره از هزینه ای که پرداخت یارانه ها بر آنها تحمیل می کند، گلایه کرده اند، اما با شیوه ای که مجلس به تصویب رسانده است نیز مخالفند، چرا که مصوبه مجلس بیشتر شبیه متنی روی کاغذ به نظر می رسد و در صورت اجرا بیم آن می رود تا برخی از افراد نیازمند از دریافت یارانه محروم شوند.

بنزین چند نرخی شد!

مصوبات جنجالی روز گذشته فقط محدود به ماجرای هدفمندی یارانه ها نبود و نمایندگان مجلس مصوبه ای درباره افزایش قیمت بنزین نیز به تصویب رساندند. براساس تصمیم جدید مجلس به مصرف‌کنندگان اجازه داده شده تا سقف ۱۸۰ لیتر در ماه از بنزین تک‌نرخی هزار تومانی استفاده کنند و نرخ بنزین برای مصرف ماهانه از ۱۸۰ تا ۲۲۰ لیتر ۱۵۰۰ تومان، تا ۲۶۰ لیتر ۱۷۵۰ تومان و تا ۳۰۰ لیتر و بیشتر ۲۰۰۰ تومان خواهد بود. این مصوبه نیز مورد مخالفت قرار گرفته است و مخالفان می گویند عملا امکان اجرای آن وجود ندارد. رئیس جایگاهداران سوخت کشور اظهار داشت: مصوبه مجلس برای پلکانی کردن قیمت بنزین بسیار عجیب و تاسف آور است.به گزارش تسنیم، بیژن حاج محمدرضا افزود: بر اساس پیگیری هایی که انجام دادیم متوجه شدیم هیات دولت نیز مخالفت خود را با این مصوبه به مجلس اعلام کرده و بر اساس نظرخواهی که از وزارت نفت شده، وزارت نفت نیز به صورت مجزا مخالفت خود را اعلام کرده و ما نیز در ادامه مخالفت کتبی و رسمی خود را با این مصوبه اعلام می کنیم. او تصریح کرد: دستگاه های ما دستگاه هایی قدیمی هستند که با این مصوبه باید تمامی دستگاه را تغییر دهیم.

مصوبه بنزینی برگشت خورد

نمایندگان مجلس عصر روز گذشته مصوبه صبح سه شنبه را درباره افزایش پلکانی قیمت بنزین پس گرفتند. مهرداد بذرپاش در جلسه علنی عصر روز گذشته با استناد به اصل سوم قانون اساسی و با انتقاد از مصوبه بنزینی صبح سه شنبه مجلس اظهار کرد: با این مصوبه نیمی از مصرف بنزین کشور با قیمت بالای ۲هزار تومان فروخته می‌شود.او افزود: برداشت مجلس در هنگام تصویب این پیشنهاد این بود که قرار است درباره کارت سوخت‌ها تصمیم‌گیری شود. در صورتی که این‌گونه نبود، این مصوبه چند ابهام دارد. عضو هیأت‌رئیسه مجلس با اشاره به ابهامات این مصوبه گفت: انواع سوخت در این مصوبه تک‌نرخی می‌شود و در مصرف بالای ۱۸۰ لیتر بنزین مبلغ بالای ۲ هزار تومان اخذ می‌شود، همچنین در این مصوبه آمده است که اگر مصرف بنزین از مصرف پایه بالاتر رود قیمت بنزین بیشتر باشد، در صورتی که مصرف پایه در این مصوبه مشخص نیست تا عوارض مازاد گرفته شود، همچنین در این مصوبه قید شده است در مصارف بالای ۱۵۰ لیتر باید براساس قیمت تمام‌شده پرداخت شود، قیمت تمام شده بنزین را چه کسی تعیین می‌کند و چه کسی آن را اعلام می‌کند؟ اینها جای ابهام دارد، همچنین در این مصوبه موضوع حمل‌ونقل عمومی مشخص نیست و معلوم نیست که برای مصارف حمل‌ونقل عمومی چه مبلغی باید پرداخت شود.

 منبع: آرمان | نویسنده:  امیر داداشی 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا