افزایش ۱۰ برابری ظرفیت اینترنت تا پایان دولت یازدهم

موبنا – محمود خسروی گفت: با سیاست های مدنظر وزارت ارتباطات برای سال ۹۵ و نیز تا پایان دولت یازدهم، ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت در حوزه پهنای باند، IP و شبکه انتقال تا ۱۰ برابر افزایش پیدا خواهد کرد. خسروی افزود: از ابتدای دولت تاکنون ظرفیت شبکه انتقال زیرساخت ارتباطی کشور ۱۰ برابر شده و …

موبنا – محمود خسروی گفت: با سیاست های مدنظر وزارت ارتباطات برای سال ۹۵ و نیز تا پایان دولت یازدهم، ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت در حوزه پهنای باند، IP و شبکه انتقال تا ۱۰ برابر افزایش پیدا خواهد کرد. خسروی افزود: از ابتدای دولت تاکنون ظرفیت شبکه انتقال زیرساخت ارتباطی کشور ۱۰ برابر شده و ظرفیت شبکه IP داخلی نیز به ۷ برابر رقم اولیه، افزایش یافته است. در همین حال ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل نیز به همین نسبت افزایش یافته است.

مسعود ریاضیات، رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی «پهنای باند داخلی از ابتدای دولت یازدهم حدود ۴ برابر شده است. به عبارتی ظرفیت اینترنت نزدیک به ۷۰ گیگ بوده و الان به بالای ۳۰۰ گیگ رسیده است که این روند امیدوار کننده است و اگر ظرفیت اینترنت داخلی ۱۰ برابر دیگر نیز افزایش یابد، وضعیت اینترنت از وضعیت کنونی بهتر خواهد شد.»
علی توسلی مدیرعامل یک شرکت اینترنتی: پهنای پاند در کشورهای توسعه یافته به گیگ رسیده است و حداقل پهنای باند در کشورهای متعارف معادل ۲ مگ است بنابراین باید سعی شود با توسعه، توزیع اینترنت در ایران نیز حداقل به یک مگ برسد
محمد علی یوسفی زاده مدیرعامل یک شرکت اینترنتی: افزایش ظرفیت اینترنت در کشور و رسیدن به نرم بین المللی خوب و ضروری است ولی تنها افزایش ظرفیت اینترنت در کشور مهم نیست بلکه بحث توزیع مناسب آن نیز مطرح است که شرکت زیرساخت و شرکت مخابرات ایران باید اینترنت را در کشور به صورت بهینه توزیع کنند

با اعلام این خبر از سوی شرکت زیرساخت این سؤال پیش می‌آید که با افزایش ۱۰ برابری ظرفیت اینترنت، وضعیت خدمات‌دهی در کشور به چه میزان بهبود خواهد یافت؟ افزایش پهنای باند داخلی به طور حتم در افزایش پهنای باند بین‌المللی نیز تأثیر خواهد داشت اما این افزایش آیا تأثیری در جایگاه اینترنت ایران حداقل در منطقه خواهد داشت و اینکه برای رسیدن به رتبه دوم منطقه ظرفیت اینترنت به چه میزان دیگر باید افزایش یابد؟ کارشناسان حوزه اینترنت در این باره به ایران نظر می‌دهند.
ضرورت ورود خارجی‌ها برای سرمایه گذاری
«پهنای باند داخلی از ابتدای دولت یازدهم حدود ۴ برابر شده است. به عبارتی ظرفیت اینترنت نزدیک به ۷۰ گیگ بوده و الان به بالای ۳۰۰ گیگ رسیده که این روند امیدوار کننده است و اگر ظرفیت اینترنت داخلی ۱۰ برابر دیگر نیز افزایش یابد، وضعیت اینترنت حال حاضر بهتر خواهد شد.»مسعود ریاضیات، رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: البته اگر افزایش ۱۰ برابری اینترنت را با ظرفیت‌های قبلی موجود در کشور مقایسه کنیم مزیت به حساب می‌آید ولی باید ببینیم حداقل در صورت مقایسه با کشورهای منطقه، درچه رتبه ای قرار داریم.
ریاضیات می‌افزاید: اگر میزان افزایش ظرفیت اینترنت را با کشورهای منطقه خود انجام دهیم متوجه می‌شویم حتی اگر افزایش ۱۰ برابری هم تا پایان سال ۹۶ عملیاتی شود هنوز راه زیادی مانده است که به سطح پهنای باند داخلی کشورهای منطقه برسیم.
ریاضیات در ادامه می‌گوید: در ابتدای دولت یازدهم، پهنای باند ما حدود یک کیلو بیت بود و این سرانه با افزایش ۴ برابری به عدد ۴ رسید ولی اگر این عدد را با ترکیه که سرانه‌اش ۵۰ کیلوبیت یا با قطر که سرانه‌اش ۱۰۰ کیلوبیت است، مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که ما در منطقه خود خیلی عقب هستیم.
ریاضیات، با بیان اینکه در حال حاضر کف سرعت اینترنت در دنیا ۲ مگابیت است می گوید: البته جدا از این کف در اکثر کشورهای پیشرفته سرعت خوب ۱۰ و بسیار خوب حدود ۲۰ مگابیت است بنابراین باید حداقل کف بین‌المللی را که ۲ مگا بیت است تأمین کرد و برای رسیدن به این میزان باید بستر و زیرساخت را در داخل مهیا و سپس به بحث خرید پهنای باند از خارج بپردازیم که یکی از این راه‌ها، راه‌اندازی اینترنت ملی است تا ترافیک‌های غیرضروری بین المللی را حل کنیم.
رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی با بیان اینکه باید طبق برنامه پنجم به رتبه دوم در منطقه برسیم، می‌افزاید: برای رسیدن به رتبه دوم در منطقه نیز به سرمایه گذاری گسترده‌ای نیاز داریم و باید بستر را برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها مهیا کنیم چرا که تا این بستر مهیا نشود رسیدن به رتبه دوم در منطقه میسر نمی‌شود و اینکه تنها سرمایه‌گذاری بخش دولتی و حتی خصوصی این کار را به نتیجه نمی‌رساند، بنابراین باید بتوانیم سرمایه‌گذارهای خارجی را به سیستم وارد کنیم. ریاضیات، برای سرعت بخشیدن به کارها در عرصه اینترنتی به بحث مدیریتی اشاره کرده و به «ایران» می‌گوید: به نظر می‌رسد دستگاه‌های زیادی در بخش آی سی تی فعالیت می‌کنند و فعالیت دستگاه‌های موازی هم، تنها تداخل در مدیریت، تصمیم‌گیری و وظایف را سبب می شوند و هیچ بهره دیگری برای کشور ندارد، بنابراین باید مدیریت واحد در کشور اعمال شود تا طرح‌ها بسرعت اجرا شده و به نتیجه برسد.
افزایش سرعت خدمات‌دهی شرکت‌های اینترنتی
«وقتی در ابتدای دولت یازدهم ظرفیت اینترنت ۱۰ برابر شد وضعیت خدمات‌دهی شرکت‌ها خیلی بهبود یافت و اگر دوباره ظرفیت اینترنت داخلی کشور ۱۰ برابر شود به طور قطع اثرات مطلوبی در خدمات‌دهی شرکت‌ها خواهد گذاشت.»
علی توسلی مدیرعامل یک شرکت اینترنتی (نیونت) با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: پهنای باند در کشورهای توسعه یافته به گیگ رسیده است و حداقل پهنای باند در کشورهای متعارف معادل ۲ مگ است بنابراین باید سعی شود با توسعه، توزیع اینترنت در ایران نیز حداقل به یک مگ برسد.
وی می‌افزاید: البته زمانی در ایران توزیع اینترنت ۱۲۸ کیلو بایت بود که همین میزان هم رعایت نمی‌شد ولی اکنون به ۵۱۲ کیلو بایت رسیده و اوضاع اینترنت بهتر از قبل شده است پس اگر ظرفیت اینترنت داخلی ۱۰ برابر شود بالطبع اوضاع خدمات‌دهی شرکت‌های اینترنتی نیز بهبود می‌یابد.
محمد علی یوسفی‌زاده مدیرعامل یکی از شرکت‌های اینترنتی (آسیاتک) نیز با بیان اینکه حتی اگر فرض کنیم که هیچ کاربر جدیدی نیز به استفاده از شبکه اینترنتی اضافه نمی‌شود به «ایران» می‌گوید: باز به علت ورود تکنولوژی و ابزارهای جدید به بازار نیاز به اضافه شدن ظرفیت اینترنت و پهنای باند در کشور بیش از پیش احساس می‌شود و افزایش ۱۰ برابری ظرفیت اینترنت داخلی تا پایان دولت یازدهم به طور قطع کیفیت کار شرکت‌های خدمات‌دهی را بالا می‌برد. یوسفی‌زاده می‌افزاید: البته باید گفت افزایش ظرفیت اینترنت در کشور و رسیدن به نرم بین المللی خوب و ضروری است ولی تنها افزایش ظرفیت اینترنت در کشور مهم نیست بلکه بحث توزیع مناسب آن نیز مطرح است که شرکت زیرساخت و شرکت مخابرات ایران باید اینترنت را در کشور به صورت بهینه توزیع کنند، هرچند شرکت زیرساخت بهینه‌سازی خوبی را در شبکه خود انجام داده است و چون پهنای باند شرکت ما از شرکت زیرساخت تأمین می‌شود، توزیع بهینه را به طور ملموس احساس می‌کند. یوسفی‌زاده فعال اینترنتی درباره تأثیر افزایش ظرفیت اینترنت داخلی و تأثیر آن بر جایگاه بین‌المللی نیز می‌گوید: وقتی دسترسی‌های داخلی بهینه شد به دنبال آن در جایگاه بین المللی ما در زمینه اینترنت نیز تأثیر مثبتی می‌گذارد ولی زمانی افزایش ظرفیت و بهینه‌شدن تأثیر خود را می‌گذارد که بهینه‌سازی را به صورت ملموسی در تمام ابعاد سازمانی مانند انتقال داده در داخل کشور و بین‌الملل با سرعت و کیفیت و قدرت مناسب در شرکت‌ها، بیمه‌ها، بانک ها، مؤسسات و… احساس کنیم.
توجه به کیفیت با افزایش ظرفیت اینترنت
«افزایش میزان ظرفیت اینترنت داخلی بر پهنای باند تأثیر می‌گذارد و در پی آن تعداد کاربران و میزان مصرف آنها افزایش می‌یابد.»
مجید رئیسی مدیر فنی شرکت فعال اینترنتی با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید پهنای باند ضروری است و از این رو ابتدا باید ظرفیت اینترنت IP در کشور افزایش یابد.
رئیسی می‌افزاید: درست است که پهنای باند داخلی باید افزایش پیدا کند ولی کیفیت پهنای باندی هم که وارد کشور می‌شود به همان اندازه دارای اهمیت است و شرکت زیرساخت همانقدر که افزایش ظرفیت اینترنت را در دستور کار خود قرار داده است، باید به کیفیت آن نیز توجه کند.
رئیسی در ادامه می‌گوید: البته منظور از کیفیت، کوتاهتر شدن تأخیر رسیدن ما به مقاصد اینترنتی است و باید از پروایدرهایی(تأمین کنندگان) پهنای باند تهیه شود که برای رسیدن به مقاصد در اینترنت، زمان کمتری صرف شود.
گفتنی است شنیده شد که شرکت زیرساخت قرار است برای واگذاری پروژه افزایش ۱۰ برابری ظرفیت اینترنت، دو مناقصه برگزار کند تا در صورت برنده شدن یکی از شرکت‌ها، کار اجرایی را به شرکت مربوطه بسپارد از این رو برای دریافت اطلاعات بیشتر از چگونگی برگزاری این دو مناقصه و اینکه آیا در این مناقصه علاوه بر شرکت‌های داخلی سرمایه‌گذارهای خارجی نیز وجود دارد یا خیر با روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت تماس گرفتیم که روابط عمومی این شرکت نه تنها برای دریافت پاسخ سؤالات روزنامه ایران ارتباطی را با مسئولان مربوطه برقرار نکرد، بلکه خود نیز به سؤالات خبرنگار روزنامه دولت پاسخی نداد.

 منبع: روزنامه ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا