مردي با نشان آدم آهني در شهر ساحلي انزلي

موبنا – قبل از خودش كاوبوي آهني كه گل سرخ بزرگي در دست مقابل كارگاه يخچال سازي اش ايستاده به ما خوش آمد مي گويد و سپس با خالق اين مجسمه هاي رباتيك آشنا مي شويم مردي كه بر خلاف ساخته هاي فلزي اش انساني آرام ، متين و مهربان است . داخل حياط كارگاه، …

موبنا – قبل از خودش كاوبوي آهني كه گل سرخ بزرگي در دست مقابل كارگاه يخچال سازي اش ايستاده به ما خوش آمد مي گويد و سپس با خالق اين مجسمه هاي رباتيك آشنا مي شويم مردي كه بر خلاف ساخته هاي فلزي اش انساني آرام ، متين و مهربان است .
داخل حياط كارگاه، شتري آهني با زنگوله اي به گردن در ميان يخچالهاي ويتريني سفر به صحراهاي دور خيالي را انتظار مي كشد.
سر اين شتر مكانيكي قابلمه تفلوني مستعمل ،گردنش فرمان موتورسيكلتي قديمي و كوهانش بلندگوي بزرگ از كار افتاده اي است .
فرهاد صادقي صنعتگر هنرمندي است كه از قطعات مستعمل رباتهاي ساكن و متحرك مي سازد.
اين طراح و سازنده مجسمه هاي رباتيك متولد ۱۳۴۰ انزلي است و علاوه بر ساخت اين مجسمه ها به تاريخ و جغرافيا علاقه بسيار دارد و اكنون در ترم چهارم رشته تاريخ دانشگاه پيام نور مشغول به تحصيل است .
گرچه حرفه اصلي او ساخت يخچالهاي ويتريني است اما ذهن خلاق او اجسام و ابزار بسياري را طراحي و دستان هنرمندش آن را ساخته است .
دفتر كوچكش كه قاب عكس پدر روي ديوار آن خود نمايي مي كند و كارگاهش در عين شلوغي تميز و منظم است.
مي گويد: سه سال پيش با الهام از فيلمهاي علمي تخيلي اولين آدم اهني را از قطعات دور ريختني خودرو و پس از آن دو دايناسور ساختم كه با دستگاه كنترل از راه دور آتش از دهانشان خارج مي شد .
صادقي اضافه مي كند : رباتها بسيار مورد استقبال مردم قرار گرفتند و رفته رفته پيشرفته تر شدند و اكنون سيستم حركتي در آن كار گذاشتيم .
پسر بچه ها عاشق كارهايش هستند و مادران خود را كشان كشان براي تماشاي كارها مي آورند .
صادقي خاطرنشان مي كند : ساخت اين مجسمه هاي رباتيك كار حساس و سختي است و از آنجا كه در يك دستم انبر جوش و در دست ديگرم قطعه قرار دارد نمي توانم نقاب مقابلم بگيرم و همين موجب سوختگي چشم و پوستم مي شود .
پريسا دخترش كه هنرمند خوش فكر و خلاقي است در طراحي و ايده دادن به پدر كمك مي كند.
ويولون زن فلزي آرشه به دستي كه چندي در مقابل كارگاه صادقي ترانه هاي خيالي مي نواخت و سرانجام رهبر اركستري آن را خريداري كرد و همراه برد حاصل اين همكاري بود .
صادقي مي گويد : دو سال پيش بنا به درخواست موزه نظامي تعدادي از آدم آهني ها را براي دو ماه امانت به موزه سپرده بودم كه در اين مدت تماشاگران زيادي نيز داشت .
يك روز به سربازان گفتم به زودي اينها به كار گرفته مي شوند و شما معاف مي شويد كه يكي دو نفر باورشان شد و واقعا خوشحال شدند.
آدم آهني ها و دايناسورهايش خريداراني از ديگر شهرها داشته و تاكنون تعدادي از اين مجسمه هاي رباتيك به نقاط ديگر كشور برده شده اند .
وي خاطرنشان مي كند :اين آدم آهني برند و نشان من است و تاكنون فرد ديگري چنين چيزي نساخته است .
رباتهايش هر كدام ۲۰۰ كيلوگرم وزن دارند . تاكنون چهار آدم آهني ساخته و چند تاي ديگر هم در دست ساخت دارد و سه دايناسور هم ساخته كه از دهانشان آتش خارج مي شود.
او طرحهاي ديگري مثل اجاق خورشيدي نيز دارد كه اكنون مشغول كار بر روي آن است.
صادقي براي ساخت اين مجسمه هاي رباتيك از قطعات مستعمل خودرو و ديگر قطعات فلزي مناسب كه از اوراق فروشي ها مي خرد استفاده مي كند كه نوعي بازيافت مواد و كمك به طبيعت است .
اداره كل صنعت معدن گيلان بهمن سال ۹۳ او را به عنوان مهمان ويژه به نمايشگاه صنايع دعوت كرد و غرفه اي را نيز رايگان در اختيارش قرار داد .
غرفه اي كه بازديدكنندگان و علاقمندان بسياري داشت .
اين هنرمند صنعتگر براي شهرش انزلي طرحهاي زيادي دارد ولي مي گويد تاكنون هيچ يك از مسئولان ادارات به ديدن كارگاه توليدي اش نيامده اند.
ساخت شهر بازي براي تفريح شهروندان و گردشگران ، ايجاد شهرك سينمايي، خلق مجسمه هاي رباتيك بزرگ با امكان ورود افراد درون آن براي تماشاي چشم اندازها ، مكانهاي جالب براي فيلمسازان از ايده هاي بلندپروازانه و آرزوهاي اين هنرمند صنعتگر است كه با حمايت مسئولان شهر امكان تحقق دارد.
بي شك همانگونه كه عشق فرهاد در بيستون جويي براي محبوب حفر كرد عشق فرهاد صادقي به اين هنر، صنعت موجب خلق مجسمه هاي رباتيك زيبايي خواهد شد .
مجسمه هاي رباتيك و كارهاي خلاقانه وي مي توانند انزلي را شهري جذابتر، زيباتر براي تفريح شهروندان و گردشگران و با ويژگي جديد و شهرتي بيشتر بسازد.

 منبع:ايرنا  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا