وام ازدواج به‌شرط خرید کالا نفری ۱۰میلیون شد

موبنا – علی‌اصغر میرمحمدصادقی ظهر امروز در نشست خبری با تشریح سیاست بانک مرکزی و نظام بانکی در سال جاری برای پرداخت تسهیلات خرد، اظهار داشت: بخش اعتباری بانک مرکزی در سال جاری تمرکز بر تسهیلات خرد همانند سرمایه در گردش و تسهیلات بنگاه‌های کوچک و متوسط خواهد داشت و به همین منظور افزایش تسهیلات …

موبنا – علی‌اصغر میرمحمدصادقی ظهر امروز در نشست خبری با تشریح سیاست بانک مرکزی و نظام بانکی در سال جاری برای پرداخت تسهیلات خرد، اظهار داشت: بخش اعتباری بانک مرکزی در سال جاری تمرکز بر تسهیلات خرد همانند سرمایه در گردش و تسهیلات بنگاه‌های کوچک و متوسط خواهد داشت و به همین منظور افزایش تسهیلات خرد به شورای پول و اعتبار پیشنهاد و تصویب شد.

وی با بیان اینکه براساس اخبار رسیده در طول سالهای گذشته در بخش تسهیلات خودرو و کالا مواردی به‌صورت صوری اتفاق افتاده است، افزود: برای جلوگیری از این امر شیوه‌نامه‌ای تهیه شده که براساس آن اولویت پرداخت تسهیلات به متقاضیان واقعی است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در همین ارتباط از برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستیابی به توافقات مناسب در روز گذشته خبر داد و گفت: امروز نیز جلسه‌ای با اتحادیه تولیدکنندگان کالای داخلی برگزار می‌شود تا بتوانیم نهایتاً این شیوه‌نامه را حداکثر تا هفته آینده به بانک‌ها ابلاغ کنیم.

میرمحمدصادقی ضمن اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات خودرو تنها به تولیدات داخلی انجام می‌شود، گفت: این تسهیلات به تمام خودروها پرداخت نمی‌شود و تنها به تولیدات داخلی و مورد تأیید وزارت صنعت و معدن پرداخت خواهد شد.

وی در تشریح چگونگی پرداخت تسهیلات خودرو گفت: به‌عنوان مثال اگر خودرو ۲۰میلیون تومان ارزش داشته باشد ۶۰ درصد آن مبنای اولیه برای پرداخت تسهیلات قرار گرفته که این رقم معادل ۱۲میلیون تومان است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به پرداخت ۱۵۰هزار فقره وام خودرو در سال ۹۳، افزود: با توجه به اینکه نرخ عقود مبادله‌ای یک درصد کاهش یافته، بانک مرکزی براساس برنامه‌ها قرار است بانک‌ها را پس از رصد، امتیازبندی کرده تا عملکرد آنها در بخش تسهیلات خرد افزایش یابد.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه با افزایش سقف تسهیلات خودرو و تسهیلات خرد تعداد متقاضیان افزایش خواهد یافت و آیا بانک‌ها امکان پاسخگویی به این تقاضا را دارند، تصریح کرد: با افزایش سقف تسهیلات خودرو میزان متقاضیان افزایش می‌یابد اما پیش‌بینی‌هایی شده تا بانک‌ها عملکرد بهتری در این زمینه در سال جاری داشته باشند، هرچند قرار است نسبت منابع به تسهیلات خرد را در سال جاری افزایش دهند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از برخورد این بانک با بانک‌هایی که عملکرد مطلوبی در زمینه پرداخت تسهیلات خرد نداشته باشند، خبر داد و ابراز کرد: امیدواریم با این شیوه‌نامه بتوانیم در زمینه مصرف تولیدات داخلی و به‌خصوص خودرو به نتایج مطلوبی دست یابیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بانک‌ها در سال گذشته تسهیلات خودرو را با ارائه چک به مشتریان پرداخت می‌کردند و آیا قرار است این روند در سال جاری نیز ادامه یابد، گفت: براساس بخشنامه جدید بانک‌ها باید تنها پول را به حساب خودروسازان واریز کنند و نمی‌توانند به‌صورت چک و نقدی تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

* افزایش وام مسکن هفته آینده روی میز شورای پول و اعتبار

میرمحمدصادقی در پاسخ به پرسشی درخصوص افزایش سقف وام مسکن، گفت: برای افزایش این وام ابهاماتی با بانک مسکن داشتیم که هم اکنون این ابهامات برطرف شده و به توافقاتی دست یافته‌ایم و قرار است تسهیلات مسکن در شورای پول و اعتبار مطرح و تصویب شود.

وی از اعلام رقم پیشنهادی تسهیلات مسکن به شورای پول و اعتبار خودداری و ابراز امیدواری کرد که هفته آینده این پیشنهاد در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شود که در صورت تصویب اطلاعات لازم ارائه خواهد شد.

وی همچنین از پیشنهاد بانک مرکزی برای آزاد شدن وام مسکن، ساخت و خرید برای تمام بانک‌ها خبر داد و گفت: براساس این پیشنهاد، علاوه بر بانک مسکن سایر بانک‌ها نیز می‌توانند تسهیلات مسکن را پرداخت کنند.

* خبرهای خوش برای زوج‌های جوان/ وام ازدواج ۲۰میلیونی برای خرید کالا

میرمحمدصادقی همچنین در این نشست خبری به بیان خبرهایی در خصوص تصمیم بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای وام ازدواج پرداخت و گفت: براساس بند ب تبصره ۲۶ قانون بودجه سال جاری زوجینی که تمایل دارند نسبت به خرید کالا اقدام کنند، به هریک از آنها تا سقف ۱۰میلیون تومان وام خرید تعلق می‌گیرد.

به گفته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، آیین‌نامه و شیوه‌نامه این تسهیلات در حال تدوین است و با تکمیل آن این تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در روش نقدی همانند گذشته به هر زوج ۳میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت می‌شود، گفت: این در حالی است که با تدوین آیین‌نامه و شیوه‌نامه هریک از زوجین می‌توانند تا سقف ۱۰میلیون تومان کالا خریداری کنند و اقساط آن را به بانک‌ها بپردازند.

* شرایط ضامن پرداخت تسهیلات خرد در بانک‌ها

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین در ارتباط با شرایط بانک‌ها برای اخذ وثایق تسهیلات خرد ضمن تأکید بر اینکه این موضوع در اختیار بانک‌هاست، گفت: البته در سالهای گذشته مصوباتی داشته‌ایم که براساس آن تسهیلات ۱۰میلیون تومانی با یک ضامن پرداخت می‌شد اما هم اکنون با افزایش سقف تسهیلات خرد بانک مرکزی توصیه می‌کند که بانک‌ها در گرفتن وثایق دقت داشته باشند، البته امیدواریم پرداخت تسهیلات راحت‌تر صورت گیرد.

میرمحمدصادقی درخصوص میزان مطالبات معوق تسهیلات خرد نیز اظهار داشت: میزان مطالبات در این بخش بسیار کم است و افرادی که تسهیلات خرد دریافت می‌کنند اقساط آن را پرداخت می‌کنند، بنابراین با افزایش سقف تسهیلات خودرو میزان تسهیلات معوق افزایش نمی‌یابد.

 منبع:تسنیم  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا