پیش‌بینی تحقق تورم تک‌رقمی تا پایان بهار

موبنا – عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به نرخ تورم نقطه به نقطه ۸ درصد و میانگین ۱۱.۹ درصد گفت: پیش بینی می شود که تا اواخر بهار نرخ تورم میانگین به کمتر از ۱۰ درصد برسد. حمید زمان زاده، با اشاره به تورم ۴۵ درصدی سال ۹۲ تاکید کرد: با …

موبنا – عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به نرخ تورم نقطه به نقطه ۸ درصد و میانگین ۱۱.۹ درصد گفت: پیش بینی می شود که تا اواخر بهار نرخ تورم میانگین به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

حمید زمان زاده، با اشاره به تورم ۴۵ درصدی سال ۹۲ تاکید کرد: با استقرار دولت یازدهم دو اتفاق مهم در اقتصاد ایجاد شد؛ یکی کنترل پایه پولی و نقدینگی در سال ۹۲ کمک کرد تا تورم کنترل شود و مهمتر از آن ثبات نرخ ارز بود که با مدیریت بهتر ذخایر ارزی بانک مرکزی و مدیریت بازار ارز، نرخ ارز از سال ۹۲ تاکنون از ثبات نسبی برخوردار شده و این ثبات اثرات خود را بر کاهش تورم گذاشته است.

زمان زاده اظهارداشت: اگر نگاهی تاریخی به نرخ تورم در چند دهه اخیر داشته باشیم متوجه می شویم که نرخ تورم در مقاطعی تک رقمی شده اما این وضعیت پایدار نبوده و دوام نداشته است، لذا این دیدگاه وجود دارد که بتوانیم نرخ تورم را پس از تک رقمی شدن در سطح پایدار نگه داریم.

وی با اشاره به چشم‌انداز مثبت نرخ تورم گفت: با توجه به مطلوب بودن ذخایر ارزی بانک مرکزی و رفع تحریم ها و همچنین احتمال رشد صادرات نفت به نظر می‌رسد نرخ ارز در بازار مخاطره‌ای برای نرخ تورم نخواهد داشت و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد و اگر بتوانیم مدیریت نقدینگی و پایه پولی را مانند دوسال گذشته پیش ببریم می‌توان امیدوار بود که در سال‌های پیش‌رو پس از آنکه تورم تک رقمی شد، بتوان آن را حفظ کرد و آنگاه قطعا اقتصاد ایران از دوران تورمی عبور خواهد کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کنترل تورم مخاطره‌ای برای رشد اقتصادی ندارد خطرنشان کرد: انتقاداتی مطرح می‌شود در مورد اینکه دوره کنترل نرخ تورم گذشته و اکنون دوره رشد اقتصادی است و اینطور عنوان می‌شود که اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم باید به نرخ رشد اقتصادی پایین تن دهیم در صورتی که این دو مقوله در تضاد با یکدیگر نیستند. وضعیت اقتصاد ایران به خاطر فرصت ‌هایی که در حوزه سیاست خارجی ایجاد شده به گونه‌ای است که می‌توان همزمان با انقباض پولی و کنترل تورم آهنگ رشد اقتصادی را نیز بهبود داد.

زمان زاده ادامه داد: انبساط پولی در کوتاه‌مدت اثر مثبت بر نرخ رشد اقتصادی دارد اما مساله مهم این است که انبساط پولی نمی‌تواند رشد اقتصادی پایدار ایجاد کند؛ مفهوم آن این است که وقتی رشد نقدینگی در یکسال تولید را تحریک و رشد اقتصادی را افزایش می‌دهد، مطمئنا این وضعیت پایدار نخواهد بود و سال بعد از آن این وضعیت جبران می‌شود و نرخ رشد مجددا پایین خواهد آمد.

بنابراین اگر بحث‌مان رشد اقتصادی پایدار باشد قطعا سیاست انبساطی پولی جایگاهی ندارد.
وی هزینه انبساط پولی که تحریک اقتصادی ایجاد مي‌کند و نرخ رشد اقتصادی را در کوتاه مدت افزایش مي‌دهد را تورم دانست و افزود: باید سیاستی را پیگیری کنیم که نرخ رشد اقتصادی را از طریق بهبود فضای کسب و کار و نه انبساط پولی ایجاد کرد.

وی به دستاوردهای تورم کمتر از ۱۰ درصد برای مردم اشاره کرد و گفت: ثبات اقتصادی مهم‌ترین اتفاقی است که یک دولت باید برای شهروندان خود ایجاد کند. زمانی که فردی برای خرید کالا به بازار مراجعه می‌کند و می‌بیند که هر روز قیمت‌ها به شدت در حال افزایش است، این بی‌ثباتی، کاهش قدرت خرید را برای مردم به همراه دارد در حالی که وقتی قیمت‌ها برای مدت طولانی با ثبات باشد، قدرت خرید حفظ می شود و مردم برای مصارف و درآمدهای خود می‌توانند برنامه ریزی کنند.

 منبع: پول‌نیوز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا