عارف؛ فرمانده در میدان اصلاحات/ بازیگری مهم در سپهر سیاست ایران

موبنا – اصلاح‌طلبان برای حضور در صحنه سیاسی کشور و ادامه روند بازگشت به قدرت بعد از خرداد ۹۲، از یک استراتژی مشخص و کارآمد استفاده می‌کنند. آنان از رهبری راهبردی استفاده می‌کنند و در کنار آن از یک فرماندهی در میدان به نام محمدرضا عارف بهره می‌برند. حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ باعث …

موبنا – اصلاح‌طلبان برای حضور در صحنه سیاسی کشور و ادامه روند بازگشت به قدرت بعد از خرداد ۹۲، از یک استراتژی مشخص و کارآمد استفاده می‌کنند.

آنان از رهبری راهبردی استفاده می‌کنند و در کنار آن از یک فرماندهی در میدان به نام محمدرضا عارف بهره می‌برند.

حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ باعث شد تا بسیاری از چهره‌های شناخته شده جریان اصلاحات نتوانند به صورت مستقیم در فضای سیاسی کشور حضور پیدا کنند و همین معنا باعث شد تا آنها مجبور شوند از بیرون بازی سیاسی جناح خود را هدایت کنند. همین مسئله باعث شد تا افرادی همچون محمدرضا عارف که توانسته بود از وقایع ۸۸ عبور کنند وارد صحنه شوند و فرماندهی در میدان اصلاح طلبان را به عهده بگیرند.

جریان اصول‌گرا بر این باور بود که بعد از سال ۸۸ دیگر جریان اصلاحات نمی‌تواند قد راست کند و به صحنه سیاسی کشور بازگردد اما حضور افرادی همچون عارف در انتخابات خرداد ۹۲ و اسفند ۹۴ باعث شد جریان اصلاحات بتواند بعد از ۴ سال سخت باز هم در صحنه سیاسی کشور حضور پیدا کند.

حضور عارف و استفاده از افرادی مانند “حسن روحانی” که رسما اصلاح طلب نبود ولی توسعه گراست و با گفتمان اصول گرایی رادیکال مرزبندی داشت و دارد این اجازه را به رهبران جریان اصلاحات داد تا گستره این طیف را افزایش دهند. همین گستردگی تفکر اصلاحات باعث شد عارف به نفع روحانی و در اصل به نفع جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ کنار بکشد و زمینه پیروزی حسن روحانی و جریان اعتدال را فراهم کرد.

نقشی که حسن روحانی در جریان سفر استانی به یزد بعد از انتخابات هفتم اسفند ۹۴ به آن اشاره می‌کند:« همانطور که مردم در سال ۹۲ حماسه آفریدند در این انتخابات هم حماسه آفریدند، در انتخابات ۹۲ برادر عزیز من دکتر عارف هم نقش بسزایی داشت.»

این انصراف باعث شد عارف خود را برای حضور در انتخابات مجلس دهم آماده کند و تقریبا می‌توان گفت او اولین کسی بود که بعد از خرداد ۹۲ اعلام کرد در اسفند ۹۴ نامزد انتخابات مجلس و آماده رقابت با اصول‌گرایان خواهد شد. همین آمادگی باعث شد او رسما فرماندهی در میدان جریان اصلاحات را در مقابل اصول‌گرایان به عهده بگیرد.

حضور عارف در جریان انتخابات ۷ اسفند ۹۴ در میانه میدان و پشت صحنه رقابت باعث شد تا جریان اصلاحات بعد از دوری ۱۲ ساله بازهم بتواند کرسی‌های پارلمان را در اختیار بگیرد.

رای گسترده مردم به فهرست امید در تهران و دیگر شهرهای کشور در انتخابات مجلس دهم، نشان داد که مردم به تهیه کنندگان این لیست اعتماد کامل دارند.

به طور مثال بسیاری از افراد معرفی شده در تهران ناشناخته بودند اما اعتماد مردم به روحانی، هاشمی و محمدرضا عارف باعث شد آنها به تمام فهرست امید رای بدهند.

انتخابات ۹۲ و ۹۴ یک پیام مهم برای جریان‌های سیاسی کشور داشت که عارف زین پس یکی از مهم‌ترین بازیگران سیاسی ایران است، کسی که در دو انتخابات اخیر در سپهر سیاست نقش موثر و بی‌بدیلی ایفا کرده است.

 منبع: عصرایران | نویسنده: مصطفی داننده 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا