نخست وزير ايتاليا وارد تهران شد

موبنا – ديدار با دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي و ديگر مقام هاي بلندپايه ايران، توسعه همكاري هاي اقتصادي و تجاري دو كشور در دوران پسا تحريم و حضور فعال شركت ها و سرمايه گذاران ايتاليايي در ايران از اهداف سفر رنتزي بيان شده است. وزير آموزش و پرورش و دانشگاه ها، برخي معاونان …

موبنا – ديدار با دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي و ديگر مقام هاي بلندپايه ايران، توسعه همكاري هاي اقتصادي و تجاري دو كشور در دوران پسا تحريم و حضور فعال شركت ها و سرمايه گذاران ايتاليايي در ايران از اهداف سفر رنتزي بيان شده است.

وزير آموزش و پرورش و دانشگاه ها، برخي معاونان وزارتخانه ها، روساي موسسه بيمه ضمانت صادرات «ساچه»، شركت نفت «اني» و اتحاديه صنايع «كنفيندوستريا»، موسسه تجارت خارجي «ايچه» ، نمايندگان شركت هاي كوچك و متوسط، صاحبان صنايع و مديران ارشد بانك هاي بزرگ ايتاليا نخست وزير اين كشور را در سفر به تهران همراهي مي كنند.

نخست وزير ايتاليا كه همواره بر اراده رم براي توسعه روابط با ايران در تمامي زمينه ها و جبران سهم از دست رفته اين كشور در دوران تحريم هاي غربي تاكيد مي كند، در جريان سفر روحاني در ماه ژانويه گذشته به ايتاليا اظهار كرد: ايتاليا قصد دارد گام هاي جديد و بلندي در تحكيم روابط دوستانه با ايران بردارد و در اين راستا احياي جاده ابريشم مي تواند سرآغازي در روابط جديد دو كشور باشد.

ايتاليا در پي توافق هسته اي ميان ايران و قدرت هاي جهاني در تكاپو براي تبديل شدن به نخستين شريك تجاري ايران در اروپا است و سفر وزيران امورخارجه، امور زيربنايي، توسعه اقتصادي و كشاورزي به ايران حاكي از تلاش رم براي بازسازي روابط با تهران است.

تبادل هيات هاي دولتي و تجاري ميان دو كشور نيز در سال ۱۳۹۴ افزايش چشمگيري داشت. آغاز فرآيند برداشته شدن تحريم هاي بين المللي عليه ايران در نتيجه مذاكرات هسته اي و توافق نهايي، صاحبان صنايع در ايتاليا را اميدوار كرده است تا به جايگاه پيشين خود به عنوان نخستين شريك تجاري ايران در اروپا بازگشته و آلمان را پشت سر بگذارند.

ايتاليا درصدد است به حجم مبادلات تجاري با ايران در سال ۲۰۱۰ ميلادي يعني هفت ميليارد يورو بازگردد و خسارت ها و ضررهاي سال هاي اخير ناشي از تحريم ها را به سرعت جبران كند.

در پي سفر دكتر روحاني به رم توافق هاي متعددي به ارزش ۱۷ ميليارد يورو به امضا رسيد و نخست وزير ايتاليا هم در جريان اين ديدار با تاكيد بر اينكه در ايران فرصت هاي زيادي براي شركت هاي كوچك و متوسط ايتاليايي وجود دارد اظهار كرد: اين تنها آغاز راه است و بخش هاي زيادي از انرژي تا بهداشت وجود دارد كه دو كشور مي توانند در آن فعاليت بيشتر انجام بدهند.

ايتاليا نخستين كشور اروپايي بود كه از اهميت انتخاب روحاني در انتخابات رياست جمهوري استقبال كرد و «لاپو پيسلتي» معاون وزير امورخارجه وقت را به عنوان نماينده خود به تهران فرستاد.

بر اساس گزارش موسسه آماري «يوروستات» مبادلات تجاري ايتاليا با جمهوري اسلامي در سال ۲۰۱۴ ميلادي از مرز يك ميليارد يورو گذشته است و اين كشور پس از آلمان دومين شريك تجاري ايران در اتحاديه اروپا به شمار مي رود.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا