نبرد عجیب در خیابان سئول

موبنا – روش منازعات از بالا تا پایین خیابان سئول تغییر کرده است. برخلاف آنچه میان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در حدود ۳ سال گذشته جریان داشت آقای وزیر از ساختمان بالای سئول مصاحبه های تندش را کنار گذاشته و با مهربانی در مورد سرمربی حرف می زند و آقای رییس هم در ساختمان …

موبنا – روش منازعات از بالا تا پایین خیابان سئول تغییر کرده است. برخلاف آنچه میان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در حدود ۳ سال گذشته جریان داشت آقای وزیر از ساختمان بالای سئول مصاحبه های تندش را کنار گذاشته و با مهربانی در مورد سرمربی حرف می زند و آقای رییس هم در ساختمان پایین سئول راهکارهای برون رفت از بحران را جلوی پای وزیر می گذارد. فدراسیون فوتبال ایران انتخابات مهمی را در پیش دارد که رییس فدراسیون فوتبال می خواهد نامش از صندوق ها بیرون بیاید و وزیر این را نمی خواهد . این موردی است که در نهایت باید برایش نتیجه ای پیدا کنند و همچنان مهمترین خبرهای آینده ورزش ایران تا المپیک را تشکیل خواهد داد.

گام اول ؛ کیش وزیر

محمود گودرزی به خوبی می دانست که علی کفاشیان برای انتخابات پایان سال ۱۳۹۴ برنامه دارد. او از آنجایی که منتقد درجه یک عملکرد فدراسیون فوتبال در همه موارد است؛ از فساد در فوتبال بگیر تا مشکلات داوری و سرمربی تیم ملی ، روش جدیدی در پیش گرفت. او برخلاف رییس سازمان تریبت بدنی اسبق و وزیر ورزش سابق تمام راهکارهای حذف قانونی کفاشیان را بررسی کرد. در همین بررسی ها بود که مشخص شد علی کفاشیان ۸ سال بدون قانون مصوب در ایران رییس فدراسیون فوتبال بوده است. این سند مهمی برای جلوگیری از حضور کفاشیان در انتخابات به نظر می رسید. سندی که در نهایت منجر به عدم ثبت نام کفاشیان هم شد اما از ادامه فعالیت اش جلوگیری نکرد.

آقای رییس بازیگر حرفه ای

علی کفاشیان بازی های قدرت را به خوبی بلد است او هرچند از سوی چند نهاد تحت فشار بود که برای ریاست ثبت نام نکند اما تقریبا با همه نامزدها صحبت کرد که نایب رییس اول شان باشد.کفاشیان با همین شیوه ساده می توانست ۴ سال دیگر حضور خود را در فدراسیون بیمه کند. نامزدهای ریاست هم از جمله مصطفی آجورلو به خوبی می دانستند که حاکم انتخابات علی کفاشیان است و با خوشحالی پیشنهادش را پذیرفتند. حالا به نظر می رسید دوباره ابتکار عمل به دست کفاشیان افتاده.

بازی بد گودرزی

شاید هنوز هم کسی نداد که کفاشیان نایب رییس اول می شود یا خیر اماشایعه نایب رییسی کفاشیان سبب شد وزارت ورزش عکس العمل نشان بدهد. وزارتی که تلاش زیادی برای انتخاب فردی دیگر در اتخابات کرده بود حالا دوباره کفاشیان رادر موقعیت برنده می دید. به همین دلیل وزارت ورزش سراغ همان روش اول رفت. شایعه ای هم در نزدیکی های فدراسیون فوتبال پیچید که چون اساسنامه فدراسیون فوتبال توسط هیات دولت توصیب نشده وزیر ورزش نمی خواهد انتخابات به صورت غیرقانونی برگزار شود.در اصل محمود گودرزی که نمی خواست کفاشیان به هدف اش برسد حتی در نایب رییسی تصمیم گرفت انتخابات را برگزار نکند.

رییس فدراسیون برنده

کفاشیان که متوجه شد انتخابات شانسی برای برگزار شدن ندارد ثبت نام نکرد . نه در پست ریاست و در هیچ پست دیگری . اما خبر ماجرای اساسنامه را رسانه ای کرد. او برای اولین بار پذیرفت که اساسنامه تایید هیات دولت را ندارد و از اعتبارساقط است.این پذیرش اما به معنی این بود که فدراسیون فوتبال ۸سال عمل خلاف قانون انجام داده و البته یعنی فدراسیون فوتبال به یک اساسنامه جدید نیاز دارد. او دوباره پیروز شد و این بار به دلیل اینکه وزارت ورزش را در یک دوراهی قرار داد که هیچ کدامش را نمی خواهد.

دوراهی

وزارت ورزش دوراه داشت. اول اساسنامه فدراسیون فوتبال را تا۱۱ اردیبهشت اصلاح کند و انتخابات با همین نامزدها برگزار شود. دوم اساسنامه با بررسی بیشتر تصحیح شودو انتخابات در تاریخ بعدی اعلام شود. عملا اما هیچ کدام از این دوراهی ها به نفع وزارت ورزش نبود. در روش اول کفاشیان به نایب رییسی اش می رسید که خیلی مطلوب نبود و در روش دوم انتخابات به تاخیر می افتاد که باز هم کفاشیان این امکان را داشت که ثبت نام کن و رییس شود. نقطه ناراحت کننده در روش دوم اما ای است که تازمانی که تکلیف روشن نشود کفاشیان همچنان رییس خواهد بود.

شروطی برای توافق

حالا در اساسنامه ای که باید برای توافق فرستاده شود در ۴ مساله اختلاف نظر وجود دارد. ۴ بندی که وزارت ورزش می گوید باشد و کفاشیان نظری کاملا معکوس دارد.وزیر ورزش در آستانه ۳ سالگی دولت و درآستانه المپیک و مسابقات مقدماتی جام جهانی از همه چیز بیشتربه آرامش نیاز دارد. او از وزیران محبوب کابینه نیست و به همین دلیل مشکلات برسر ۴ بند را باید در سکوت رسانه ای حل و فصل کند.در این میان کفاشیان می خواهد یک دوره دیگر رییس شود و گودرزی نمی خواهد و همه مباحث بالا هم در همین مساله خلاصه می شود. منازعات وزیر ورزش و رییس فدارسیون برخلاف گذشته در سکوت خبری پیش می رود.در منازعاتی که در چندین جلسه پی گیری شده . فعلا پیروز کفاشیان است. کسی که دوره ریاست اش تمام شده اما به دلیل عدم برگزاری انتخابات همچنان رییس است. اگر انتخابات برگزار بشود او نایب رییس می شود ، اگر برگزار نشود او همچنان رییس است و می تواند در انتخابات شرکت کند.

 منبع: عصرایران | نویسنده: مهدی شادمانی 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا