درمان پیرچشمی با الهام از ماهی دماغ‌ فیلی

موبنا – محققان با الهام از نوعی ماهی موفق به درمان پیرچشمی شدند. ماهی دماغ‌فیلی، الهام‌بخش محققان برای درمان پیرچشمی شده است. پیرچشمی بیماری چشمی رایجی است که در آن عدسی چشم قابلیت تمرکز روی اشیای نزدیک را ندارد و عدسی نیز قابلیت انعطاف خود را از دست می‌دهد. عینک و لنز به درمان این …

موبنا – محققان با الهام از نوعی ماهی موفق به درمان پیرچشمی شدند.

ماهی دماغ‌فیلی، الهام‌بخش محققان برای درمان پیرچشمی شده است. پیرچشمی بیماری چشمی رایجی است که در آن عدسی چشم قابلیت تمرکز روی اشیای نزدیک را ندارد و عدسی نیز قابلیت انعطاف خود را از دست می‌دهد. عینک و لنز به درمان این بیماری کمکی نمی‌کنند و حتی حساسیت و دید در شب را مختل می‌کنند.

ماهی دماغ‌فیلی نوعی ساختار خاص شبکیه برای دیدن در نور کم و آب گل‌آلود دارد. شبکیه چشم این ماهی از یک‌سری ساختارهای عمیق فنجان‌مانند با دیواره‌های بازتابنده تشکیل شده است که به جمع‌آوری نور کمک می‌کند.

دکتر هانگریو جیانگ، محقق این بررسی اظهار کرد: این آزمایش روی انسان انجام شده و نتایجی را به دنبال داشته است.

در این آزمایش هزاران جام میکروسکوپی با آلومینیم بازتابنده ساخته شده که هر یک از آنها در شیشه برآمده کوچک انگشت‌مانندی قرار گرفته‌اند. برخورد نور به این برآمدگی با استفاده از دیواره‌های بازتابنده متمرکز می‌شود.

در حال حاضر، دانشمندان از این سیستم برای مدل چشم مکانیکی در آزمایشگاه استفاده کرده‌اند. از این ساختار در یک لنز شفاف استفاده شده و مورد امتحان قرار گرفته است.

با استفاده از جریان الکتریکی، از این لنز برای تغییر شکل و فاصله کانونی برای تصاویر نزدیک استفاده می‌شود.

نیروی این لنز از سلول خورشیدی تامین و در یک شبکه با استفاده از نانوساختار در لنز ذخیره می‌شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا