بازار داغ شهرهای هوشمند در دنیا

موبنا – عامل اصلی افزایش این رقم، گسترش شهرنشینی، توسعه سریع شهرها و صنعتی شدن است. منظور از شهرهای هوشمند شهرهایی است که در آنها با استفاده از فناوری های نوین و به خصوص فناوری اطلاعات برای اموری همچون مدیریت آب، انرژی، حمل و نقل شهری، تامین روشنایی شهرها و امنیت شهروندان برنامه ریزی می …

موبنا – عامل اصلی افزایش این رقم، گسترش شهرنشینی، توسعه سریع شهرها و صنعتی شدن است. منظور از شهرهای هوشمند شهرهایی است که در آنها با استفاده از فناوری های نوین و به خصوص فناوری اطلاعات برای اموری همچون مدیریت آب، انرژی، حمل و نقل شهری، تامین روشنایی شهرها و امنیت شهروندان برنامه ریزی می شود.

ریدرایت در این زمینه گزارش می‌دهد: بازار تولید محصولات ضروری برای هوشمند سازی شهرها به سرعت در حال گسترش است و رشد این بازار از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ به طور متوسط سالانه ۱۳.۶ درصد پیش بینی می شود. یکی دیگر از دلایل اقبال به هوشمندسازی شهرها کاهش اتکا به انرژی های فسیلی است.

از جمله مهم ترین فناوری هایی که برای هوشمندسازی شهرها مورد استفاده قرار می گیرد می توان به کلود کامپیوتینگ، فناوری های ارتباطی بی سیم، شبکه های متشکل از حسگرها و تحلیل داده ها اشاره کرد.

در این میان حفظ امنیت شهرهای هوشمند از حملات هکری و رایانه ای مقوله مهمی است که ۷۷.۲ میلیارد دلار بودجه را به خود اختصاص می دهد. افزایش سرقت های سایبری نیز نگرانی در این زمینه را افزایش داده است. انتظار می رود رشد سالانه این بخش از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ برابر با ۱۴.۸ درصد باشد.

با توجه به ضرورت ادغام سیستم های اطلاعاتی و زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی رشد سیستم های اتوماسیون صنعتی هم سالانه ۱۴.۴ درصد برآورد می شود.

اما مهم ترین بخش در عرصه هوشمندسازی شهرها بخش حمل و نقل است که در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۶.۱ درصد را به خود اختصاص داده بود. اهمیت این بخش آن است که در آن از فناوری های هوشمندی مانند بلیط های اعتباری هوشمند، سیستم های هدایت و راهنمایی، مدیریت پارک، مدیریت ترافیک و … استفاده می شود. اهمیت این بخش ها تقاضای بازار را در این زمینه به شدت افزایش داده است. رشد سالانه بخش حمل و نقل هوشمند در سال های آینده ۱۵.۲ درصد برآورد می شود.

در سال ۲۰۱۳ بیشترین درآمد از بازار شهرهای هوشمند مربوط به آمریکای شمالی بوده است. این رقم برابر با ۹۵ میلیارد دلار برآورد شده است. علاوه بر این، پیش بینی می شود به علت رشد سریع بخش حمل و نقل و زیرساخت های صنعت آب، رشد سالانه این دو بخش برابر با ۱۲.۳ درصد در سال باشد. از سوی دیگر، مقررات سفت و سخت دولتی برای کاهش گازهای گلخانه ای هم باعث خواهد شد عرضه خودروهای بنزین سوز و … در سال های آینده کمتر شود و فشار برای ساخت خودروهای برقی و هوشمند سازگار با محیط زیست افزایش یابد؛ امری که به رونق بیشتر صنعت شهرهای هوشمند می انجامد.

در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۱.۷ درصد از بازار شهرهای هوشمند به کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه تعلق داشت و پیش بینی می شود با افزایش درآمد ساکنان این بخش از جهان، ارتقای استانداردهای زندگی و رشد جمعیت در کشورهای در حال توسعه منطقه مذکور، این بازار باز هم گسترش یابد. فشردگی جمعیت در برخی از کشورهای شرق آسیا سرعت رشد بازار شهرهای هوشمند را باز هم بیشتر خواهد کرد.

در میان شرکت های فناوری که مهم ترین بازیگران دنیای شهرهای هوشمند هستند می توان به Honeywell،IBM، Oracle،Accenture، Cisco، Accentureو Oracleاشاره کرد.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا