گیاهان خودروی بهاری چه خواصی دارند؟

موبنا – علی‌اشرف رشیدی افزود: دور بودن محل رشد این نوع از گیاهان از محل زندگی انسان‌ها و عدم ارتباط آنها با فاضلاب‌های شهری احتمال آلودگیهای میکروبی این نوع از گیاهان را پایین می‌آورد و از این حیث نیز سلامت این نوع از گیاهان می‌تواند تایید شده باشد. رشیدی سپس گیاهان خودروی بهاری را حاوی …

موبنا – علی‌اشرف رشیدی افزود: دور بودن محل رشد این نوع از گیاهان از محل زندگی انسان‌ها و عدم ارتباط آنها با فاضلاب‌های شهری احتمال آلودگیهای میکروبی این نوع از گیاهان را پایین می‌آورد و از این حیث نیز سلامت این نوع از گیاهان می‌تواند تایید شده باشد.

رشیدی سپس گیاهان خودروی بهاری را حاوی منابع خوب مواد معدنی و آلی و همچنین مقادیر زیادی از ویتامین‌ها دانست و گفت: گیاهان خودروی بهاری حاوی بتاکاروتن هستند که پیش ساز ویتامین A بوده ومصرف آن می‌تواند در پیشگیری از خشکی پوست اثر گذار باشد.

این کارشناس تغذیه گیاهان خودروی بهاری را همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها دانست و افزود: آنتی‌اکسیدان‌ها از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و از این حیث مصرف آنها می‌تواند در پیشگیری از بروز برخی از سرطان‌ها موثر باشد.

رشیدی گیاهان خودروی بهاری را حاوی آب زیاد دانست و مصرف آنها را در پیشگیری از یبوست، درمان کبد چرب و … موثر عنوان کرد.

نوشته های مشابه

وی با بیان اینکه گیاهان خودروی بهاری حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند، گفت: مصرف این گیاهان می‌تواند در پیشگیری از یبوست، کاهش قند خون در افراد دیابتی، کاهش جذب چربی، کنترل کلسترول افراد موثر باشد.

رشیدی با بیان اینکه گیاهان خودروی بهاری خواص زیادی دارند، به عدم تمایل نسل جوان به مصرف این گیاهان اشاره کرد و افزود: این گیاهان و ارزش‌های تغذیه‌ای و درمانی آنها باید به نسل جوان شناسانده شوند.

وی با تاکید براینکه برخی از افراد و به‌ویژه جوانترها این گیاهان را به عنوان غذا نمی‌پذیرند، گفت: در این صورت هم توصیه می‌شود این نوع از گیاهان در ترکیب سفره‌ها قرار داشته باشند.

رشیدی با اشاره به طعم خاص و مطلوب گیاهان بهاری، گفت: این گیاهان هم به عنوان غذا مورد استفاده قرار گرفته و هم اینکه در برخی از موارد می‌توانند در درمان برخی از بیماریها موثر باشند.

رشیدی یکی از بهترین شکل‌های مصرف گیاهان بهاری را استفاده به صورت خام دانست و گفت: آب پز کردن و بخار پزکردن نیز روش‌های خوبی برای استفاده از گیاهان خودروی بهاری است.

این کارشناس تغذیه در ادامه به افرادی که می‌خواهند گیاهان بهاری را برای مدت طولانی نگهداری کنند، توصیه کرد: ابتدا آنها را بخارپز کرده و سپس منجمد کنند.

رشیدی افزود: مصرف گیاهان خودروی بهاری برای افراد سالم نمی‌توانند مشکل ساز باشد، اما از آنجایی که برخی از این گیاهان می‌توانند برای برخی از بیماران مشکل‌ساز باشد توصیه می‌شود مبتلایان به بیماری‌ها با آگاهی کامل و مشورت کارشناسان اقدام به مصرف این گیاهان کنند.

رشیدی افزود: به عنوان مثال ریواس یکی از گیاهان حاوی پتاسیم و کلسیم بالا است که دارای اسید مالیک بوده که در هضم بهتر غذا نقش دارد، از سوی دیگر این گیاه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی اسید اگزالیک میزان جذب کلسیم را در خون کاهش داده و در افراد دارای سنگ کلیه یا فشار خون بالا می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

رشیدی شنگ را یکی دیگر از گیاهان خودروی بهاری دانست که دارای طبیعت سرد و خشک بوده و در پیشگیری از خونریزی معده می‌تواند موثر باشد.

این کارشناس تغذیه سپس کنگر را دارای خواص ضدعفونی‌کننده، تب‌بر، اشتهاآور و… دانست و مصرف آن را برای سلامت قلب و دستگاه گوارش توصیه کرد.

رشیدی افزود: کنگر دارای ماده‌ای به نام “سینارین” است که می‌تواند در کاهش تری‌گلیسرید موثر باشد.

وی در ادامه توضیحاتی را هم در مورد مصرف قارچها داد و با بیان اینکه بیش از چهار هزار نوع قارچ داریم، گفت: تشخیص سمی بودن یا نبودن قارچ‌ها کار ساده‌ای نیست و خطر برخی از قارچ‌های سمی به اندازه ای است که می‌تواند کشنده باشد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا