مصر دو جزیره خود را به عربستان بخشید

موبنا – به گزارش پرس تی وی، دولت مصر شامگاه شنبه از امضای توافقنامه مرز دریایی میان این کشور و عربستان خبر داد که بر اساس آن، این دو جزیره استراتژیک در آب‌های سرزمینی عربستان قرار می‌گیرد. این جزایر با توجه به مرز بین المللی که در سال ۱۹۰۶ میان بریتانیا و امپراتوری عثمانی تعیین …

موبنا – به گزارش پرس تی وی، دولت مصر شامگاه شنبه از امضای توافقنامه مرز دریایی میان این کشور و عربستان خبر داد که بر اساس آن، این دو جزیره استراتژیک در آب‌های سرزمینی عربستان قرار می‌گیرد.

این جزایر با توجه به مرز بین المللی که در سال ۱۹۰۶ میان بریتانیا و امپراتوری عثمانی تعیین شد اساسا متعلق به مصر هستند اما عربستان سعودی ادعای ارضی آنها را دارد.

شاهرگ تجاری اسرائیل

جزیره ۸۰ کیلومتر مربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع شده که دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند. جزیره صنافیر نیز در شرق جزیره تیران واقع شده است. اهمیت راهبردی این جزایر از آن جهت است که تنگه تیران تنها دسترسی رژیم اسرائیل از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌کند.

مصر تنگه تیران را در ۱ خرداد ۱۳۴۶ به دلیل جنگ شش روزه با اسرائیل مسدود کرده بود.

توافقنامه مرز دریایی جدید مصر و عربستان در کاخ اتحادیه در شرق قاهره در حضور عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به امضای شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر و همتای سعودی وی رسید.

حراج ثروت‌ ملی

دولت مصر اعلام کرده است این توافق در پی تلاش‌های «سخت و طولانی» طی ۶ سال و برگزاری ۱۱ جلسه میان کمیته‌های تعیین مرز دریایی بین دو کشور حاصل شده است.

امضای این توافقنامه که باید در پارلمان مصر تصویب شود موجی از انتقادات مخالفان مصری را در پی داشته است.

شماری از مقامات سیاسی شاخص و برخی از اعضای سابق پارلمان مصر این توافقنامه و مرز بندی جدید دو کشور را محکوم کرده‌اند.

مخالفان توافق اخیر مصر و عربستان در بیانیه‌ای «رژیم غیرقانونی مصر را به نقض حقوق تاریخی و کوتاهی در حفظ ثروت‌های ملی کشور » متهم کرده و این توافق را رد کرده‌اند.

 منبع:  عصر ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا