وزیر راه: قرارداد خريد ۱۱۸ فروند ايرباس نهايي مي شود

موبنا – وزير راه و شهرسازي با رد اخبار منتشر شده مبني بر تعويق در نهايي شدن قرارداد خريد ۱۱۸ فروند ايرباس، تاكيد كرد كه اين قرارداد در آينده نزديك نهايي خواهد شد. عباس آخوندي افزود: پيش قرارداد خريد اين ناوگان از ايرباس در سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به فرانسه به امضا رسيد. با …

موبنا – وزير راه و شهرسازي با رد اخبار منتشر شده مبني بر تعويق در نهايي شدن قرارداد خريد ۱۱۸ فروند ايرباس، تاكيد كرد كه اين قرارداد در آينده نزديك نهايي خواهد شد.

عباس آخوندي افزود: پيش قرارداد خريد اين ناوگان از ايرباس در سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به فرانسه به امضا رسيد.

با اجرايي شدن برجام و لغو تحريم ها، در سفر اروپايي رئيس جمهوري اسلامي ايران به فرانسه، قرارداد خريد ۱۱۸ فروند هواپيماي ايرباس منعقد شد.

همچنين اواسط بهمن ماه گذشته شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي، از اقدامات انجام شده براي خريد هواپيماهاي كوتاه برد خبر داد و اعلام كرد: مذاكرات با شركت ايتاليايي-فرانسوي اي.تي.آر(ATR) براي خريد هواپيماهاي كوتاه برد از مدت ها پيش از اجراي برجام با هدف توسعه عمليات پروازي فرودگاه هاي مناطق كمتر برخوردار و مسيرهاي پروازي كوتاه آغاز شده بود.

براين اساس تفاهم نامه اوليه براي خريد ۲۰ فروند هواپيماي كوتاه برد ATR72-600 با اين شركت منعقد شد و قرار است دو تا چهار فروند از اين هواپيماها از اواخر سال ۲۰۱۶ ميلادي به ايران تحويل داده شود؛ ضمن اينكه قرار است در سال هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نيز در هر سال هشت فروند از اين هواپيما ها به شركت هواپيمايي هما تحويل شود.

به دنبال اين تحولات، شركت هواپيماسازي آمريكايي بوئينگ نيز بعد از مجوز دولت اين كشور، در حال برنامه ريزي براي فروش هواپيما به ايران است؛ براين اساس اعلام شده كه هياتي از اين شركت آمريكايي براي مذاكره با مقام هاي مسئول در كشورمان، اين هفته به تهران سفر مي كند.

پس از ۷۰ سال سابقه صنعت هوانوردي در ايران، هم اكنون شركت هاي هوايي ايراني بيش از ۲۵۰ هواپيما در اختيار دارند كه به دليل نبود قطعه بيش از ۱۰۰ فروند آن از مدت ها پيش زمينگير شده و متوسط عمر ۱۵۰ فروند ديگر به بيش از ۲۲ سال رسيده است.

هرچند در زمان تحريم شركت هاي هواپيمايي ايران اقدام به خريد هواپيماهاي دسته دوم مي كردند اما تحريم سبب شده بود تا همين هواپيماهاي با عمر چند ساله نيز با قيمت بالايي خريداري شود.

 منبع:  ایرنا 

دکمه بازگشت به بالا