سفر رئیس‌جمهور ایتالیا به ایران؛ بزودی

موبنا – ماتئو رنتزی نخست‌وزیر ایتالیا قرار است برای یک سفر رسمی دو روزه به دعوت حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه عازم تهران شود. در همین راستا جهانبخش مظفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم در آستانه این سفر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، به …

موبنا – ماتئو رنتزی نخست‌وزیر ایتالیا قرار است برای یک سفر رسمی دو روزه به دعوت حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه عازم تهران شود. در همین راستا جهانبخش مظفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم در آستانه این سفر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، به تشریح برنامه‌های این سفر دو روزه و سطح مناسبات تجاری و سیاسی تهران – رم پرداخت.

*رایزنی‌های رنتزی در تهران و سفر به اصفهان

وی با اشاره به سفر دو روزه نخست‌وزیر ایتالیا طی روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردین ماه عنوان کرد: نخست‌وزیر ایتالیا را که در این سفر یک هیأت ۱۲۰ نفره از صاحبان صنایع، مدیران بانک‌ها و بیمه‌ها از جمله شرکت بیمه ساچه و … همراهی می‌کند ۲۴ فروردین در تهران با مقامات عالی‌رتبه کشورمان از جمله حسن روحانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی‌ لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی مقامات دیگر دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

سفیر ایران همچنین گفت که هیأت رسمی همراه نخست‌وزیر ایتالیا شامل وزرای علوم و صنایع نیز در این سفر با همتایان خود دیدار و راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه را بررسی می‌کنند.

وی افزود: نخست‌وزیر ایتالیا ۲۵ فروردین ماه نیز به اصفهان سفر و از این شهر بازدید خواهد کرد.

مظفری از برگزاری یک همایش اقتصادی با حضور اعضای هیأت اقتصادی همراه نخست‌وزیر ایتالیا با همتایان ایرانی و رایزنی‌های دوجانبه بین هیأت‌های اقتصادی دو کشور خبر داد و افزود: در سفر نخست‌وزیر ایتالیا بر دستاوردهای سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به رم و سرعت بخشی به روند اجرای ۲۸ یادداشت تفاهم امضا شده تأکید خواهد شد.

وی با بیان اینکه در فاصله زمانی سفر حسن روحانی به رم تا سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران کارهای زیادی در راستای اجرایی کردن این یادداشت تفاهم‌ها صورت گرفته، اظهار داشت: نتایج خوبی در این زمینه حاصل شده است.

مظفری همچنین گفت که در سفر نخست‌وزیر ایتالیا یادداشت تفاهم‌هایی در زمینه‌های علمی و فناوری، توریسم، محیط زیست، راه‌آهن و … در دستور کار دو کشور قرار دارد.

*کاهش حجم مناسبات به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو

سفیر ایران در رم در تشریح مناسبات تجاری و اقتصادی تهران و رم با بیان اینکه ایتالیا قبل از اعمال تحریم‌ها اولین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بود، گفت: حجم روابط در آن زمان بالغ بر هفت میلیارد یورو بود که در پی تحریم‌ها این میزان به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو تنزل یافت.

مظفری با بیان اینکه در ابتدای آغاز مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم تعدادی از شرکت‌های ایتالیایی فعالیت خود را در تهران آغاز و سطح روابط تجاری افزایش قابل توجهی یافت، عنوان کرد: در حال حاضر ایتالیا اولین شریک تجاری ما در اتحادیه اروپا در زمینه واردات کالا از ایران و دومین شریک تجاری ما بعد از آلمان در زمینه صادرات کالا به ایران است.

وی با ذکر این نکته که ایتالیایی‌ها علاقه‌مند هستند که جایگاه از دست رفته خود قبل از تحریم‌ها را دوباره به دست بیاورند و مجدداً به جایگاه شریک اول تجاری ایران نائل شوند، افزود: ایتالیا علاقه‌مندی زیادی به توسعه و تحکیم مناسبات با ایران دارد و تبادل هیأت‌های متعدد نشانه‌ای بر عزم ایتالیایی‌ها در این زمینه است.

سفیر ایران در ایتالیا قراردادها و یادداشت‌ تفاهم‌هایی که در دستورکار مناسبات دو کشور قرار دارد را مورد اشاره قرار داد و آنها را نشانگر تصمیم قاطع برای توسعه و تحکیم بیشتر روابط در پسابرجام برشمرد.

* ایتالیا جزو اولین کشورهایی که سوئیفت را باز کرد

مظفری با بیان اینکه ایتالیا در زمینه فعالیت‌های بانکی و سوئیفت جزو اولین کشورهایی بود که سوئیفت را باز کرد، افزود: ایتالیا اولین کشوری است که تعدادی از بانک‌های آنمبادلات بانکی و دریافت و پرداخت پول با ایران را آغاز کرده‌اند.

وی در خصوص مناسبات سیاسی رم و تهران نیز با بیان اینکه روابط دو کشور به عنوان دو تمدن کهن، بسیار دیرینه و دوستانه بوده، عنوان کرد: حتی در سخت‌ترین شرایط ارتباطات با اتحادیه اروپا‌، روابط متعادلی با ایتالیا داشتیم و این کشور همواره علاقه‌مند حفظ رابطه دوستانه با ایران بوده است.

سفیر ایران در رم با اشاره به سفر اما بونینو وزیر خارجه ایتالیا که به عنوان اولین وزیر خارجه عضو اتحادیه اروپا پس از توافق ژنو در آذر ماه ۱۳۹۲ وارد تهران شد، اظهار داشت: قبل از مذاکرات و بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای روحانی، اولین هیأت سیاسی که از اتحادیه اروپا به ایران سفر کرد، قائم مقام وزیر خارجه ایتالیا بود.

وی این موارد را نشانگر علاقه رم برای توسعه روابط سیاسی با تهران برشمرد و گفت: با توجه به این رابطه کهن و خاطرات خوب دو ملت از یکدیگر، نسبت به آینده روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امیدوارم و بر این باور هستم که روابط دو کشور در همه زمینه‌ها هم عرض همدیگر پیش خواهد رفت.

مظفری ایتالیا را کشوری بسیار مهم در اتحادیه اروپا و جزو ۴ قدرت بزرگ اقتصادی اروپا و هفتمین قدرت صنعتی جهان خواند و افزود: اقتصاد ایران و ایتالیا مکمل همدیگر است و گسترش مناسبات به نفع دو کشور و ملت می‌باشد.

به باور وی هیچ مشکلی بر سر راه روابط رو به رشد دو کشور وجود ندارد.

سفیر ایران در خصوص ظرفیت‌های مغفول مانده روابط به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان به بهانه برنامه هسته‌ای اشاره کرد و افزود: در پی این تحریم‌ها، آنگونه که باید و شاید از ظرفیت‌های مناسبات استفاده نشد، ولی در حال حاضر با رفع تحریم‌ها شاهد روند رو به گسترش مناسبات رم – تهران هستیم.

*سفر رئیس جمهور و رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا به تهران در آینده نزدیک

مظفری همچنین از سفر رئیس جمهور و رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا به تهران ظرف سه تا چهار ماه آینده خبر داد و گفت: هنوز زمان دقیق این سفرها نهایی نشده است و به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

سفیر ایران همچنین گفت که وزیر فرهنگ ایتالیا همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهمان ویژه به تهران سفر خواهد کرد.

 منبع:  فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا