آمار آثار ایرانی موزه لوور مشخص نیست

موبنا – جان لوک مارتینس رئیس موزه لوور فرانسه با هیات همراه به ایران آمد و در حاشیه بازدید از محوطه کاخ جهانی گلستان در جمع خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی پیرامون همکاری‌های بین موزه‌ای ایران و فرانسه گفت: من آمده‌ام تا موزه‌ها را ببینم. می‌خواهیم ببینیم که با همکاران ایرانی چطور می‌توان همکاری کرد و …

موبنا – جان لوک مارتینس رئیس موزه لوور فرانسه با هیات همراه به ایران آمد و در حاشیه بازدید از محوطه کاخ جهانی گلستان در جمع خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی پیرامون همکاری‌های بین موزه‌ای ایران و فرانسه گفت: من آمده‌ام تا موزه‌ها را ببینم. می‌خواهیم ببینیم که با همکاران ایرانی چطور می‌توان همکاری کرد و چطور می‌توان به آثار ایرانی ارزش داده و چه آثاری را می‌توان به ایران برای نمایش آورد.

وی درباره موزه لوور گفت: این موزه یک کاخ بوده و به عنوان یک موزه دولتی شناخته شده است. گردشگران و حتی فرانسوی‌ها به این موزه می‌آیند تا تاریخ فرانسه را ببینند.

جان لوک مارتینس یکی از دلایل مشهور بودن موزه لوور فرانسه را به دلیل وجود مجموعه آثار تاریخی استثنایی آن دانست و افزود: شاید یکی دیگر از دلایل آن وجود کلکسیون فرهنگ‌های مختلف باشد. همچنین دولت فرانسه پول زیادی را برای موزه لوور سرمایه‌گذاری کرده. این موزه یک موزه سیاسی بوده است. همچنین این موزه تصویر یا تاریخ دولت فرانسه را نمایش می‌دهد، به همین دلیل بودجه و پرسنل عظیمی دارد. ژاک شیراک نیز نظارت مستقیمی بر آن داشت، به همین دلیل این موزه مشهور شده است. ۲۳۰ میلیون یورو بودجه سالیانه موزه لوور است. همچنین این موزه ۲ هزار و ۳۰۰ نفر پرسنل دارد. این موزه دولتی است و به قانون دولت احترام می‌گذاریم. رئیس آن نیز از طریق رئیس جمهوری و شورای وزیران انتخاب می‌شود، بنابراین بودجه مستقلی دارد.

رئیس موزه لوور فرانسه درباره آثار ایرانی موجود در موزه لوور نیز گفت: این موزه در حدود۵۵۰ هزار شی دارد. میزان آثار مربوط به ایران را که در گنجینه‌ها وجود دارد را محاسبه نکرده‌ایم، اما می‌دانیم هزاران اثر است. آثار ایرانی موجود در فرانسه نتیجه همکاری، کاوش‌ها و حفاری‌های انجام شده در گذشته است. مانند سایت تاریخی شوش. بیشتر آثار ایرانی موجود در موزه لوور متعلق به شهر شوش، کاخ داریوش و یا آثاری از اوایل اسلام است. همچنین این آثار جزو میراثی هستند که فرانسه حق خود دانسته تا آنها را نزد خود داشته باشد. دولت ایران نیز هیچ وقت نخواسته تا این آثار برگردد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چقدر آموزش زبان فارسی در موزه لوور رواج دارد، گفت: ما راهنمای موزه به زبان فارسی نداریم، اما راهنمای شنیداری به زبان فارسی در این موزه وجود دارد. هرچه تعداد بازدیدکنندگان ایرانی موزه لوور بیشتر باشد، ما هم تلاش خواهیم کرد تا راهنماهای بیشتری در اختیارشان قرار دهیم. ما بر اساس تعداد بازدیدکنندگان فارسی زبان کار می‌کنیم.

وی درباره تعداد بازدیدکنندگان ایرانی از این موزه تصریح کرد: آماری نداریم. نداشتن این آمار به این معنی است که تعداد بازدیدکنندگان ایرانی بسیار کم است. پرسشنامه‌هایی که در میان بازدیدکنندگان پخش می‌کنیم تنها مختص روزهای خاصی از سال است. همچنین بلیت موزه لوور الکترونیکی است و ملیت بازدیدکنندگان از موزه لوور تا حدودی مشخص می‌شود.

جان لوک مارتینس درباره اشیای سرقتی موزه لوور گفت: تا جایی که می‌دانم هیچ شیء سرقتی در این موزه وجود ندارد.

رئیس موزه لوور فرانسه گفت: در این موزه و در بخش آثار قبل از اسلام و در دپارتمان هنر دوران اسلامی آثار ایرانی نمایش داده شده است و سالنی مختص ایران داریم، اما برنامه‌ای برای نامگذاری بخشی به نام ایران وجود ندارد. اکنون در این موزه ۸ سالن پشت سر هم هنر ایرانی را در زمان‌های مختلف نمایش می‌دهند.

رئیس موزه لوور ادامه داد: همکاری بین موزه‌ای ایران و فرانسه از دولت‌ها جدا نیست. مسلما دولت‌‌ها نقش مهمی در این روابط دارند. ما هم از دولت مجوز می‌گیریم که فعالیت کنیم، اما در سطح پژوهشی همکاری‌های گسترده‌ای می‌توان انجام داد.

وی همچنین درباره مخاطراتی که متوجه موزه‌هایی از جمله موزه لوور می‌شود نیز گفت: نقش موزه‌ها حفاظت از آثار تاریخی است. این موزه‌ها ساخته شده‌اند تا از آثار تاریخی حفاظت کنند. نقش دیگر آنها در آموزش است. با این حال موزه لوور از آنجا که یک کاخ بود، تمهیدات حفاظتی در آن به راحتی انجام می‌شود.

 منبع:  مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا