باورهایی اشتباه درباره حیوانات

موبنا – قلمرو حیوانات میزبان منبعی تقریبا بی پایان از عجایب و شگفتی ها است. با این حال، برای هر حقیقت شگفت انگیز درباره حیوانات، یک نمونه اغراق آمیز، گمراه کننده یا اشتباه نیز وجود دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم چند نمونه از این افسانه ها و تصورات اشتباه درباره حیوانات را ارائه کنیم. …

موبنا – قلمرو حیوانات میزبان منبعی تقریبا بی پایان از عجایب و شگفتی ها است. با این حال، برای هر حقیقت شگفت انگیز درباره حیوانات، یک نمونه اغراق آمیز، گمراه کننده یا اشتباه نیز وجود دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم چند نمونه از این افسانه ها و تصورات اشتباه درباره حیوانات را ارائه کنیم.

سگ ها و گربه ها کور رنگ هستند

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

سگ ها و گربه ها از دید رنگی بهتری نسبت به آن چه ما فکر می کنیم، برخوردار هستند. هم سگ ها و هم گربه ها قادر به مشاهده رنگ های آبی و سبز هستند و همچنین دارای سلول های حساس به نور بیشتر در چشمان خود نسبت به انسان ها بوده و از این رو می توانند در شرایط نور کم دید بهتری نسبت به انسان داشته باشند.

نوشته های مشابه

این دایناسور برونتوسائروس نام دارد

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

بسیاری از مردم این دایناسور را به نام برونتوساروس (Brontosaurus) می شناسند اما در حقیقت نام آن آپاتوساروس (Apatosaurus) است. این باور اشتباه از حدود ۱۳۰ سال پیش طی یک دشمنی بین دو دیرینه شناس شکل گرفت.

انسان ها از شامپانزه ها تکامل یافته اند

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

شامپانزه ها و انسان ها شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند و حدود ۹۸.۸ درصد از DNA ما مشابه با شامپانزه ها است. شامپانزه ها و انسان ها دارای جد مشترکی بین ۶ تا ۸ میلیون سال پیش بوده اند اما از آن زمان تاکنون تغییرات بسیاری صورت گرفته است. شامپانزه های امروزی از شاخه ای جداگانه از درخت خانواده میمون تکامل یافته اند.

خفاش ها کور هستند

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

در شرایطی که بسیاری از خفاش ها از انعکاس صدا برای ناوبری استفاده می کنند اما همگی آنها قادر به دیدن هستند.

شترمرغ ها برای پنهان شدن سر خود را زیر خاک فرو می کنند

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

شترمرغ ها هنگامی که در معرض تهدید قرار دارند سر خود را زیر خاک نمی کنند. در حقیقت، آنها به هیچ وجه سر خود را دفن نمی کنند. در مواجهه با تهدید، شترمرغ ها گاهی خود را روی زمین انداخته و نقش حیوانی مرده را ایفا می کنند.

مردم از قورباغه ها و وزغ ها زگیل می گیرند

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

دست زدن به قورباغه ها و وزغ ها موجب ایجاد زگیل در انسان نمی شود اما دست دادن با فردی که دارای زگیل است می تواند به این مساله منجر شود. ویروس پاپیلومای انسانی آن چیزی است که موجب ایجاد زگیل در افراد می شود و منحصر به انسان است.

کوسه ها می توانند یک قطره خون را از مایل ها دورتر بو بکشند

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

این یکی از آن اغراق های بزرگ است. کوسه ها دارای ناحیه ای بسیار بزرگی در مغز خود هستند که وظیفه استشمام بوها را بر عهده دارد و به برخی از کوسه ها اجازه می دهد تا یک قطره خون را در میزان آبی مشابه با اندازه استخر شنای المپیک شناسایی کنند. اما در اقیانوس با پهنه آبی بسیار بسیار بسیار بزرگتری مواجه هستیم و جابجایی مولکول های بو طول می کشد. در یک روز خوب و جریان امواج مطلوب، یک کوسه می تواند شکار خود را از فاصله چند زمین فوتبال و نه مایل ها دورتر بو بکشد.

زرافه ها روزانه ۳۰ دقیقه می خوابند

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

زرافه ها دارای الگوهای خواب نسبتا معمولی هستند. بنابر نتایج بررسی پژوهشگران که پنج زرافه بالغ و سه زرافه جوان را به مدت ۱۵۲ روز زیر نظر گرفتند، این حیوانات به طور معمول طی شب به خواب می روند و بعد از ظهرها چرت می زنند (به نظر آشنا می رسد؟). در مجموع، هر زرافه حدود ۴ تا ۶ ساعت در روز می خوابد.

کوسه ها به سرطان مبتلا نمی شوند

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

در سال ۲۰۱۳، پژوهشگران توموری بزرگ و در حال رشد در دهان یک کوسه سفید بزرگ و توموری دیگر در سر یک کوسه نهنگی را گزارش کردند. و این تنها گزارش های مربوط به ابتلای کوسه ها به سرطان محسوب نمی شوند. این باور اشتباه توسط ویلیام لین برای فروش غضروف کوسه به عنوان درمانی برای سرطان شکل گرفت.

ماهی قرمز نمی تواند حتی چند ثانیه قبل را به یاد آورد

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

ماهی قرمز در حقیقت دارای حافظه بسیار خوبی است. این حیوانات می توانند چیزهایی که چند ماه پیش روی داده اند را نیز به یاد آورند.

انسان ها به واسطه برقراری رابطه جنسی با یک میمون به HIV مبتلا شده اند

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

ویروس HIV در نتیجه رابطه جنسی انسان و میمون به انسان منتقل نشده است. این ویروس احتمالا به واسطه تماس خون به خون از طریق شکار میمون ها به انسان منتقل شده است.

کوسه ها در صورتی که شنا نکنند جان خود را از دست می دهند

باورهایی اشتباه درباره حیوانات

اغلب شنیده اید که کوسه ها در حال شنا آب را از آبشش های خود عبور داده و از این طریق امکان تنفس برای آنها فراهم می شود. این مساله درباره برخی کوسه ها درست است اما بسیاری دیگر از آنها مانند کوسه پرستار می توانند آب سرشار از اکسیژن را بدون شنا کردن نیز به سمت آبشش های خود پمپاژ کنند.

 منبع:  پول نیوز | نویسنده: محمدمهدی حیدرپور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا