توضیحات صالحی درباره آخرین وضعیت راکتور اراک

موبنا – علی‌اکبر صالحی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تصریح کرد: طراحی راکتور مدرن‌ شروع شده است و حتی جلوتر از برنامه خود هستیم و الان وارد مرحله طراحی پایه شده‌ایم. وی درباره قرار داد بازطرااحی با چینی‌ها اظهار کرد: چینی‌ها می‌خواستند اینها را به هم وصل کنند اما اینها دو قرارداد مجزا هستند. کار …

موبنا – علی‌اکبر صالحی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تصریح کرد: طراحی راکتور مدرن‌ شروع شده است و حتی جلوتر از برنامه خود هستیم و الان وارد مرحله طراحی پایه شده‌ایم.

وی درباره قرار داد بازطرااحی با چینی‌ها اظهار کرد: چینی‌ها می‌خواستند اینها را به هم وصل کنند اما اینها دو قرارداد مجزا هستند. کار را چه طراحی و چه ساخت، خودمان انجام می‌دهیم و چون در بحث برجام تاخیر افتاده بود، قرار شد با یک شرکت ایرانی قرارداد بسته شود. کار آن انجام شد اما قرارداد با چین همچنان در دست انجام است و ان‌شاءالله طی یکی دو ماه آینده، قرارداد تجاری با چین امضا خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آمریکایی‌ها هم جزو کارگروه هستند و ما با وزیر انرژی آمریکا و چین در تماس هستیم. آمریکایی‌ها اخیرا گفتند که نسبت به قرارداد مقداری عقب هستیم، گفتم چینی‌ها می‌خواستند قرارداد نوسازی اراک را با نیروگاه‌های کوچک یکی کنند که این کمی کار را به تاخیر انداخت ولی توانستیم چینی‌ها را راضی کنیم که هر کدام مجزا پیش برود.

صالحی اظهار کرد: آب سنگین ما شرایط استاندارد لازم را دارد و می‌خواهیم در راکتور اراک هم تاییدیه بین‌المللی مطابق با استاندارد جهانی را داشته باشیم. اگر هم آنها بدعهدی کنند ما خودمان کار را جلو می‌بریم.

وی با بیان اینکه راکتور جدید قابل مقایسه با قبلی نیست، خاطرنشان کرد: یکی از رادیوایزوتوپ‌های ما کبالت ۶۰ است که با سیستم قبلی نمی‌توانستیم آن را تولید کنیم اما در راکتور بازطراحی می‌توانیم این ظرفیت را برای تولید رادیوایزوتوپ‌های مختلف از جمله کبالت ۶۰ را در زمان کوتاه‌تر ایجاد کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: با روس‌ها در فردو روی ایزوتوپ‌های پایدار مشغول کار هستیم و سانتریفیوژها باید این قابلیت را پیدا کنند که بتوانند این ظرفیت را داشته باشند. کار خیلی جلو رفته است و از همتای خودم در روسیه تشکر می‌کنم که با جدیت کار را پیگری می‌کنند. در آینده نیز شاهد کلنگ‌زنی در این رابطه در فردو خواهیم بود.

صالحی درباره تخصیص ۱۶ درصدی بودجه سازمان تحت تصدی‌اش در سال گذشته نیز اظهار کرد: سازمان منابع متعدد مالی و نیروی انسانی زیادی دارد. حداقل ۱۲ هزار نیرو داریم. به‌کارگیری نیروی انسانی در سازمان انرژی اتمی سه نوع است؛ استخدام رسمی، شرکتی حدود ۹۰۰۰ نفر که سال به سال قراردادهایشان تمدید می‌شود و پروژه‌ای که حدود ۱۰۰۰ نفر هستند. در مرداد ۹۴ حدود ۶۰ نفر کارشان تمام شد و ۹۰ نفر دیگر هستند که با وجود تمام شدن پروژه‌شان حقوقشان پرداخت شد و حدود ۶۰ نفر آنها در جای دیگر جایابی شدند. می‌ماند ۳۰ نفر دیگر که عمدتا خدماتی بودند.

وی ادامه داد: بودجه جاری داریم که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است که تخصیص داده شده است و بخشی دیگر ۶۸۰ میلیارد تومان است که برای سازمان نیست و کلا از طرح‌های عمرانی ۱۶ درصد تخصیص داده شد اما سازمان انرژی اتمی توانست با جابه‌جایی برخی مبالغ و بودجه‌ها بدون هیچ اختلالی کار را جلو ببرد. مثلا در ساغند یزد چنین تجربه‌ای داشتیم که با پیمانکار توافق کردیم بدون اینکه یک نفر کنار گذاشته شود، کار پیش برود و اواسط یا اواخر امسال از این معدن زیرزمینی اورانیوم مجددا استفاده کنیم. ساغند معدنی زیرزمینی است که سنگ معدن را از آنجا به اردکان یزد می‌بریم و سنگ‌هایی که استخراخ کردیم برای فعالیت دو سه سال اردکان کافی است.

صالحی اظهار کرد: با تخصیص ۱۶ درصدی طبیعتا باید همه پروژه‌ها می‌خوابید اما با برخی ابتکارات، جابه‌جایی‌های منابع، کمک بودجه‌ای دولت، درآمد سازمان و صرفه‌جویی‌هایی که انجام دادیم، صنعت هسته‌ای به کار خود ادامه داد.

 منبع:  ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا