شناسایی و معرفی ۷ماده مخدر جدید

موبنا – علیرضا جزینی ظهر امروز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با اشاره به اهمیت مبارزه با موادمخدر و اعتیاد اظهار داشت: هرساله حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد گردش مالی مواد مخدر در دنیا رقم می‌خورد که سود آن ۶۰۰میلیارد دلار است، این درحالی است که سهم قاچاقچیان در ایران بیش …

موبنا
علیرضا جزینی ظهر امروز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با اشاره به اهمیت مبارزه با موادمخدر و اعتیاد اظهار داشت: هرساله حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد گردش مالی مواد مخدر در دنیا رقم می‌خورد که سود آن ۶۰۰میلیارد دلار است، این درحالی است که سهم قاچاقچیان در ایران بیش از ۳میلیارد دلار در سال است که به اقتصاد کشور ضربه می‌زند که می‌طلبد در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدردر سال ۲۰۱۴ افزود: تا سال ۲۰۱۴، ۶۰۰ ماده مخدر جدید اعلام و کشف و مواد کشف شده در چارچوب موضوعات مواد مخدر در سازمان ملل قرار گرفت و اخیرا نیز در جلسات برگزار شده ۷ ماده مخدر دیگر شناسایی و تحت کنترل درآمده است.

قائم‌مقام وزیر کشور در ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه مصرف روان‌گردان‌ها ۵۵ درصد افزایش داشته ایم و این آمار نشان‌دهنده این است که در ایران آمار مصرف روان‌گردان‌ها بسیار بالاست و از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری که در ایران به مواد مخدر اعتیاد دارند، ۲۶ درصد از مصرف کنندگان شیشه و روان‌گردان‌ها هستند.

جزینی خاطرنشان کرد: تریاک نخستین ماده مخدری است که در کشور بیشتر از دیگر موادمخدر استفاده می‌شود و پس از آن نیز شیشه و مواد روان‌گردان بالاترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند و باید در این مورد برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

وی بیان داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید تمام تلاش خود را در راستای کوتاه کردن دست خرده‌فروشان، برخورد با سر شبکه‌های مواد مخدر و کوتاه کردن دست رانت‌خواران و واردکنندگان انجام دهد.

۲۴ سازمان و وزارتخانه با موضوع مواد مخدر در سطح کشور فعال هستند

قائم‌مقام وزیر کشور در ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اهمیت اتخاذ تدابیر لازم در راستای پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و مقابله در حوزه مواد مخدر گفت: مبارزه با مواد مخدر باید به شکل اجتماعی و به صورت یک فرهنگ در جامعه درآید و مشارکت مردم در مبارزه با مواد افزایش یابد.

جزینی عنوان کرد: ما باید تمام تلاش خود را در راستای پیگیری هرچه بیشترمسائل مربوط به اعتیاد انجام دهیم و همچنین علاوه بر بحث مقابله با مواد مخدر، باید مقابله با مباحث اخلاقی، حاشیه‌نشینی، نقاط بحرانی و طلاق نیز مورد توجه قرار گیرد، اما مبارزه با مواد مخدر باید در رأس برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌های استانداران باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۴سازمان و وزارتخانه عضو یا مرتبط با موضوع مواد مخدر در سطح کشور فعال هستند و به سبب اهمیت این مسئله در جامعه علاوه بر استانداری که به عنوان شورای هماهنگی انجام وظیفه می‌کند، ضروری است که فرمانداری‌ها نیز در حل این مسئله مشارکت داشته باشند.

باید سالی ۵ درصد کاهش معتاد داشته باشیم

قائم‌مقام وزیر کشور در ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد سیاست‌های پیشگیری از اعتیاد در جامعه گفت: فعالیت‌ها در زمینه مقابله با اعتیاد برچند پایه استراتژیکی استوار است و این فعالیت‌ها برگرفته از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و به ۵ بند مهم از جمله پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، مقابله و سیاست اجتماعی تقسیم می‌شود که به عنوان یک استراتژی متوازن در برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر باید مورد توجه قرار گیرد.

جزینی افزود: در یکی از بندهای برنامه توسعه کشور دستور کاهش ۲۵درصد اعتیاد داده شده بود یعنی هر سال ۵درصد باید کاهش معتاد داشته باشیم، در زمینه تحقق کاهش اعتیاد مطابق با برنامه ششم توسعه آنچه که مهم است همکاری تمامی سازمان‌هاست.

وی تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در برنامه اول، دوم و سوم توسعه جایی نداشت اما دربرنامه پنجم و ششم توسعه این مهم در نظر گرفته شد، که ما معتقدیم این استراتژی باید به صورت متوازن اجرا شود که موضوع پیشگیری در این زمینه بسیار مهم است.

پیشگیری اولویت کار مبارزه با مواد مخدر است

قائم‌مقام وزیر کشور در ستاد مبارزه با مواد مخدر بااشاره به اهمیت پیشگیری در حوزه مبارزه با موادمخدر گفت: نخستین موضوع پیشگیرانه در مسئله مبارزه با مواد مخدر در حوزه محیط‌های آموزش است که سال گذشته طرحی را به صورت پایلوت در برخی از استان‌ها با عنوان طرح پیشگیرانه چهره به چهره بین دانش‌آموزان، معلمان و والدین دانش‌آموزان در چند استان انجام شد که قم به عنوان پایلوت این طرح بود و خوشبختانه با نظر سنجی‌های انجام شده طرح با موفقیت خوبی به اتمام رسید و امسال نیز در دستور کار قرار دارد.

جزینی با تاکید بر اشتغال‌زایی معتادان بهبود یافته گفت: در سال گذشته برای بیش از ۱۵۰۰ نفر از افراد بهبود یافته ایجاد شغل شد چراکه اگر این اقدام انجام نمی‌شد ۸۰درصد افراد بهبود یافته مجدداً به سمت اعتیاد روی‌می‌آوردند.

 منبع:تسنیم 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا