بمباران حیات بخش مریخ در ۴ میلیارد سال پیش

موبنا – محققان دریافته اند بمباران کیهانی مریخ در ۴ میلیارد سال پیش احتمالا پدیدآورنده حیات در این سیاره مرموز بوده است. بررسیهای قبلی دانشمندان که با استفاده از مشاهدات مربوط به مدارگردهای مریخی و روباتهای فعال در این سیاره صورت گرفته نشان داده که حدود ۴ میلیارد سال پیش انبوهی از سیارکها و دنباله …

موبنا – محققان دریافته اند بمباران کیهانی مریخ در ۴ میلیارد سال پیش احتمالا پدیدآورنده حیات در این سیاره مرموز بوده است.

بررسیهای قبلی دانشمندان که با استفاده از مشاهدات مربوط به مدارگردهای مریخی و روباتهای فعال در این سیاره صورت گرفته نشان داده که حدود ۴ میلیارد سال پیش انبوهی از سیارکها و دنباله دارها در برخورد با مریخ، منظره خشنی را در این سیاره پدید آوردند.

اکنون محققان دانشگاه Colorado Boulder به این نتیجه رسیده اند که این برخوردها که وسعتی درحدود ویرجینیای غربی در آمریکا دارد به احتمال زیاد شرایط جوی و زیست محیطی مریخ را برای شکل گیری حیات در آن مهیا کرده بود.

این محققان معتقدند که در اثر این برخوردها حداقل برای مدتی محدود چنین شرایطی فراهم شده بود.

نوشته های مشابه

به گفته آنها، اگر مریخ در میلیاردها سال پیش همانند امروز سرد و محیطی خشن داشته، بر اثر برخورد دنباله دارها و سیارکها گرم شده و حرارت لازم برای ذوب شدن یخهای آن فراهم شده بود.

محققان می گویند گرمایی که از این طریق در مریخ ایجاد شده به شکل گیری سیستمهای گرم آبی منطقه ای در این سیاره منجر شده که از این حیث می توان آنها را با نواحی خاصی در زمین نظیر پارک ملی Yellowstone آمریکا مقایسه کرد. این نقطه از آمریکا محل زندگی انواع خاصی از میکروبهاست. این دسته از میکروبها توانایی ادامه حیات در آب جوش یا محیطهای شیمیایی را دارند و همین نکته موجب شده تا دانشمندان برای جستجوی حیات در مریخ نیم نگاهی نیز به این منطقه از آمریکا داشته باشند.

 منبع:  مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا