چگونه یک لپ تاپ را به تنظیمات اولیه کارخانه بازگردانیم؟

موبنا –  گاهی اوقات ویندوز به واسطه نرم افزارهایی که سرعت فعالیت این سیستم عامل را کاهش می دهند یا آلودگی به بدافزارها با کندی سرعت و هنگ های گاه و بیگاه مواجه می شود. در این شرایط، یکی از بهترین گزینه ها پاکسازی سیستم و نصب مجدد سیستم عامل ویندوز است. به گزارش “گروه …

موبنا –  گاهی اوقات ویندوز به واسطه نرم افزارهایی که سرعت فعالیت این سیستم عامل را کاهش می دهند یا آلودگی به بدافزارها با کندی سرعت و هنگ های گاه و بیگاه مواجه می شود. در این شرایط، یکی از بهترین گزینه ها پاکسازی سیستم و نصب مجدد سیستم عامل ویندوز است.

به گزارش “گروه علم و فناوری” عصرایران، حال یا می توانید یک نسخه از ویندوز را تهیه کرده و این سیستم عامل را دوباره نصب کنید و یا روش بازگشت به تنظیمات کارخانه (فکتوری ریست) را انتخاب کنید که چگونگی انجام این کار به شرکت تولیدکننده دستگاه بستگی دارد. به همراه رایانه های شخصی دسکتاپ و لپ تاپ هایی که توسط شرکت های کوچک‌تر معرفی شده اند ممکن است یک دیسک نوری نصب ویندوز نیز ارائه شود اما اگر رایانه شما محصول شرکت هایی مانند لنوو، اچ‌پی یا دل است احتمالا باید فرآیندی متفاوت را دنبال کنید که رایانه شما را به تنظیمات اولیه کارخانه باز می گرداند. در دیسک سخت رایانه این قبیل شرکت ها چیزی پنهان شده است که به عنوان درایو ایمیج (Drive Image) شناخته می شود. این یک کپی دقیق از پیکربندی ویندوز نصب شده روی رایانه است که آن را خریداری کرده اید و می تواند روی داده های ویندوز آسیب دیده با کمک برخی نرم افزارهای ریکاوری سیستم کپی شود.

گزینه های بوت

دستگاه خود را روش کرده و کلید F8 را بزنید تا منویی با عنوان Advanced Boot Options ظاهر شود. گزینه Repair your computer را در بالای فهرست انتخاب کرده و کلید اینتر را فشار دهید. ممکن است نرم افزار ریکاوری رایانه به صورت مستقیم آغاز به کار کند. اگر این گونه نبود تا جایی ادامه دهید که نیازمند انتخاب نام کاربری و در صورت نیاز گذرواژه مربوطه آن هستید.

اکنون منویی با عنوان System Recovery Options را مشاهده خواهید کرد. آخرین لینک به طور معمول آن چیزی است که نرم افزار ریکاوری تولیدکننده رایانه را فعال می سازد. در رایانه های شرکت دل احتمالا به نام Dell DataSafe Restore، در رایانه های اچ‌پی به نام Recovery Manager، و در رایانه های سونی به نام VAIO Recovery Center شناخته می شود.

ساده ترین روش برای بازگرداندن رایانه تولیدشده توسط شرکتی بزرگ مانند دل یا اچ‌پی به تنظیمات اولیه کارخانه استفاده از نسخه کپی ویندوز است که در هارد درایو حفظ شده است. اما اگر این کپی از سیستم عامل نیز به واسطه ویروس یا نرم افزارهای مخرب دیگر آسیب دیده یا حذف شده باشد چه کاری می توان انجام داد؟

خوشبختانه رایانه شما می تواند با یک یا چند دی‌وی‌دی ریکاوری سیستم به عنوان یک پشتیبان برای محتوای ذخیره شده روی هارد درایو همراه شود. دیسک درست را وارد کرده و با فشار دادن کلید F12 هنگام بوت شدن رایانه باید روند مشابه بازگشت به تنظیمات کارخانه که پیش از این شرح دادیم، آغاز شود.

دانلود قابل

گاهی اوقات تولیدکنندگان رایانه های شخصی برای صرفه جویی در هزینه ها به جای آن که این دیسک ها را همراه با دستگاه ارائه کنند از کاربران می خواهند تا هنگامی که برای نخستین بار وارد ویندوز می شوند، آنها را روی یک دیسک نوری رایت کنند.

همچنین در وب سایت برخی شرکت تولیدکننده یک فایل ایمیج برای دانلود قرار داده شده است.

 منبع:  عصرایران | نویسنده: محمد مهدی حیدرپور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا