ماراتن ۲۰۰ دونده در تخت جمشید به نشانه امنیت ایران

موبنا – این ماراتن که نزدیک به ۲۰۰ شرکت‌کننده از کشورهایی چون آلمان، اتریش، استرالیا، چین، دانمارک، مصر، فرانسه، مجارستان، یونان، ایران، ژاپن، ایتالیا، ایرلند، لبنان، لوکزامبورگ، هلند، ایسلند، پاکستان، لهستان، آفریقای جنوبی، سوئد، ترکیه، انگلیس و امارات دارد در فاصله ۴۲ کیلومتری بین دروازه شهر شیراز تا پرسپولیس برگزار می‌شود. حضور در این ماراتن …

موبنا – این ماراتن که نزدیک به ۲۰۰ شرکت‌کننده از کشورهایی چون آلمان، اتریش، استرالیا، چین، دانمارک، مصر، فرانسه، مجارستان، یونان، ایران، ژاپن، ایتالیا، ایرلند، لبنان، لوکزامبورگ، هلند، ایسلند، پاکستان، لهستان، آفریقای جنوبی، سوئد، ترکیه، انگلیس و امارات دارد در فاصله ۴۲ کیلومتری بین دروازه شهر شیراز تا پرسپولیس برگزار می‌شود. حضور در این ماراتن به دو شکل تفریحی و استقامتی است.

علیرضا قاجار مدیر یک شرکت گردشگری ایرانی که با مشارکت یک شرکت توریستی هلندی به برگزاری این ماراتن در شیراز اقدام کرده است، درباره‌ی جزییات این رویداد، به خبرنگار گردشگری ایسنا، گفت: این ماراتن که یادآور نبرد ماراتن داریوش در زمان تسخیر یونان است، به نشانه‌ی وحدت و صلح مردمانی از ملل مختلف برگزار می‌شود که انگیزه‌ی آن فقط مسابقه‌ی دومیدانی نیست، بلکه شرکت‌کنندگان آن که حدود ۱۰۰ تن آن‌ها اتباعی از قاره آسیا، اروپا و آفریقا هستند، قرار است با فرهنگ، تاریخ و غذای ایرانی نیز آشنا شوند.

وی اضافه کرد:‌ با توجه به شش ماه زمانی که برای تبلیغ این ماراتن در خارج از کشور صرف شده بود، پیش‌بینی می‌شد جمعیتی در حدود ۴۰۰ نفر در این رویداد بین‌المللی حضور داشته باشند که متاسفانه بسیاری از شرکت‌کنندگان به دریافت ویزای ایران موفق نشدند. علاوه‌بر این به دلیل محدودتی که برای حضور بانوان وجود داشت، برخی از شرکت‌کنندگان آقا که قرار بود با همسران‌شان در این ماراتن شرکت کنند، انصراف دادند. با این حال بودند افرادی که خودشان شخصا برای گرفتن ویزا تلاش کردند تا هر طور شده به ماراتن پایتخت کهن فرهنگی ایران برسند.

وی با تاکید بر این‌که ماراتن تخت جمشید طبق استانداردهای جهانی برگزار می‌شود، افزود:‌ ما مسیری را با مرکزیت تاریخی برای این ماراتن درنظر گرفته‌ایم. در تعیین این مسیر، حریم آثار تاریخی رعایت شده و قرار نیست شرکت‌کنندگان وارد محدوده‌ی سایت‌های تاریخی شوند. دوندگان فاصله‌ای در حدود ۴۲ کیلومتر و ۱۹۰ متر را در جاده و شهر می‌دوند. مراسم اهدای جوایز نیز در مکانی نزدیک به کاخ داریوش برگزار می‌شود.

قاجار که مدیریت یک شرکت گردشگری را در شیراز به عهده دارد، با اشاره به این‌که این ماراتن با مجوز استانداری فارس و مساعدت مسؤولان استانی و با همکاری فدراسیون دومیدانی ایران برگزار می‌شود، درباره‌ی انگیزه‌ی اجرای این ماراتن، گفت: ایده‌ی برگزاری آن را ما به شرکت گردشگری هلندی دادیم که آن‌ها هم قبلا سابقه‌ای در برگزاری چنین رویدادی نداشتند، با این حال حرکت را آغاز کردیم، ‌چون هدفمان مشترک بود، ما به عنوان فعالان عرصه‌ی گردشگری می‌خواستیم تصویر مناسبی را از امن‌ترین کشور منطقه به مردم جهان نشان دهیم.

وی درباره‌ی ادامه این جریان در آینده، ‌اظهار کرد: برگزاری ماراتن وظیفه‌ی یک شرکت گردشگری نیست، ما فقط می‌خواستیم اثبات کنیم رویدادهای بزرگی را می‌توان در ایران رقم زد. بهتر آن است که فدراسیون دومیدانی ادامه‌دهنده‌ی این جریان در آینده باشد، ما هم به عنوان شرکت گردشگری آن‌ها را همراهی می‌کنیم.

قاجار همچنین گفت:‌ هماهنگی با ادارات دولتی آن‌هم توسط شرکتی خصوصی برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی بویژه در شهرستان‌ها کاری بسیار دشوار است، اما خوشبختانه همراهی و همکاری مسؤولان استان فارس و فرمانداری مرودشت به حدی بود که همه‌ی موانع از سر راه برداشته شد. امیدواریم تاثیر این ماراتن برای ایران و بویژه فارس بی‌نظیر باشد.

 منبع:  ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا