مهدوی کیا:شاید زیباترین دربی در راه باشد

موبنا – مهدوی کیا در این گفت وگو درباره آکادمی کیا و برنامه های آتی اش و همچنین وضعیت خودش در آلمان و مسایل روز فوتبال ایران به سوالات خبرنگار کاپ پاسخ داده که در زیر می خوانیم. * در تورنمنت ازمیر آکادمی کیا به مقام رسید و شما هم حضور داشتید در این باره …

موبنا – مهدوی کیا در این گفت وگو درباره آکادمی کیا و برنامه های آتی اش و همچنین وضعیت خودش در آلمان و مسایل روز فوتبال ایران به سوالات خبرنگار کاپ پاسخ داده که در زیر می خوانیم.
* در تورنمنت ازمیر آکادمی کیا به مقام رسید و شما هم حضور داشتید در این باره صحبت می کنید؟
این تورنمنت قرار بود با حضور تعداد بسیاری از تیم های نامدار اروپا مثل آژاکس ، بایرن مونیخ، شالکه ، دورتمون، منچستر و خیلی تیم های دیگر برگزار شود تعداد تیم ها خیلی زیاد بود و قرار مسابقات هر بازی ۲۰ دقیقه برگزار شود. اما به خاطر اتفلاقاتی که در ترکیه رخ داده بود برخی تیم ها شرکت نکردند و مسابقات سه روز فشرده برگزار شد و هر بازی دو تایم ۲۰ دقیقه ای داشت یعنی ۴۰ دقیقه با این وجود تیم های خیلی خوب و مطرحی در این مسابقات حضور داشتند. تیم آکادمی کیا هم که آقای دوستی مهر و برادرم هادی و یک مجموعه خوب که برای آن زحمت می کشند ۱۰ بازی انجام داد و ما در نهایت سوم شدیم.
*در این تورنمنت هم مثل دیگر تورنمنت های بین المللی بازیکن شما به نام بحری بهترین بازیکن تورنمنت شد. فکر می کنید او آینده درخشانی داشته باشد؟
او استعداد خوبی دارد و از بندر گنگ است و آقای دوستی و کادر فنی ما این بازیکن خوب را در تست های استعدادیابی شناسایی کردند و در دیگر تورنمنت ها نیز بازیکنان ما بهترین بازیکن جام شده بودند. اینها آینده درخشانی دارند و ما هرچند وقت یک بار اردوهای مقطعی داریم و زیر نظرشان می گیریم و بعد هم به تورنمنت ها اعزامشان می کنیم.
*ظاهرا شما علاوه بر این تیم آکادمی که استعداد های ۱۱ ساله سراسر کشور هستند در دیگر رده های پایانی در مسابقات آسیاویژن تهران تیمداری می کنید و تیم هایتان عناوین خوبی هم به دست آوردند.
بله ما امتیاز چند دیدار در رده های جوانان و نوجوانان و امید را خریداری کردیم و در مسابقات باشگاه تهران این تیم ها به میدان می روند. اما تیم آکادمی کیا بازیکنانش در سراسر ایران پراکنده هستند و هرچند وقت یک بار آنها را دور هم جمع می کنیم تا آمادگی شان را ارزیابی کنیم.
* برنامه های بعدی این تیم حضور در چه مسابقاتی است؟
ما در دو تورنمنت در جنوب آلمان و فرانکفورت که با حضور تیم های صاحب نام بوندس لیگا برگزار می شود شرکت می کنیم. این دو تورنمنت در فاصله دو هفته برگزار می شود و ما پس از شرکت در این بازی ها بلافاصله به تورنمنت کردیال کاپ اتریش می رویم که تیم های صاحب نام دنیا در این تورنمنت حضور دارند. تیم ما فصل گذشته نایب قهرمان این تورنمنت معتبر شد و فکر می کنم امسال هم بازی های سختی در این تورنمت هایی که در آلمان و اتریش برگزار می شود خواهیم داشت.
* همکاری خودتان با باشگاه هامبورگ ادامه دارد؟
بله من به عنوان مربی اختصاصی هافبک ها و مهاجمان تمامی تیم های پایه هامبورگ کار می کنم و براساس هماهنگی با سرمربیان بعضا در تمرینات این تیم تمرینات اختصاصی برای هافبک ها و مهاجمان در نظر می گیریم و بعضا هم خارج از تایم تمرین کل تیم مهاجمان و هافبک ها در اختیار بنده قرار می گیرند و با آنها تمرینات ویژه ای در زمینه سانتر، ضربات ایستگاهی، کرنر و تمرینات تاکتیکی فاز حمله را انجام می دهیم. باشگاه هامبورگ بر روی تیم های پایه برنامه ریزی خاصی کرده و هدف بلندمدت دارد.
* می شوید بگویید که درباره مسایل مالی چگونه با باشگاه به توافق رسیده اید؟
به تنها چیزی که فکر نمی کردم مسایل مالی بود. هدف من پله پله حرکت کردن در کار مربیگری بوده است و بسیار خرسندم که با باشگاه هامبورگ همکاری دارم. و مسایل مالی اصلا برایم مهم نبوده است.

* شما قبل از اینکه به تیم های پایه هامبورگ بروید پیشنهاد دستیاری برانکو را به طور رسمی داشتید به گونه ای که هم باشگاه و هم برانکو تمایل ویژه ای داشتند که شما به عنوان مربی و دستیار فعالیت کنید.می توانستید خیلی راحت یک قرارداد حداقل ۵۰۰ میلیونی امضا کنید. اما به این پیشنهاد پاسخ مثبت ندادید.
همانطور که در بازی از تیم های پایه شروع کردم و در تمام رده های ملی و باشگاه فعالیت کردم برای مربیگری هم باید پله به پله حرکت کرد این اصلا درست نیست وقتی من مدرک ندارم بیایم و در گام اول برای یک تیم بزرگ باشگاه کار کنم برای خودم هدفی داشتم و به دنبال آن بود. از طرفی به فوتبال پایه علاقه ویژه ای داشتم و دارم به همین دلیل دنبال پول و مسایل مالی نبودم حتی غیر از پرسپولیس پیشنهادات دیگری هم بود. اما آموخته ام که در همه زمینه ها گام به گام حرکت کنم و اینگونه می توان به توفیقی رسید. من همان زمان از آقای برانکو و مدیریت باشگاه تشکر کردم و این بحث تمام شده است. انشاالله که بتوانیم از طریق همین آکادمی بازیکنان خوبی را به پرسپولیس و دیگر تیم های لیگ برتری معرفی کنیم.
*بابت مطالباتت شکایت نکردی؟
سوالای حاشیه ای می پرسید.من سال آخر فوتبالم بود.هدفم خداحافظی از فوتبال بود.آن سال سفید بستم.همه می دانند تا آخر فصل نمی دانستم مبلع قراردادم چقدر ثبت شده تا اینکه سه ماه بعد از فصل بخاطر مالیاتی که در نطر گرفته بودند پیگیر شدم بعد متوجه مبلع شدم که نصفشم نگرفته بودم.اگر می خواستم از پرسپولیس شکایت کنم سفید نمی بستم.

* ظاهرا قرار است شنبه شب به ورزشگاه اختصاصی هامبورگ بروید و به اتفاق همبازیان سابقت مهمانان ویژه در بازی با دارنشتات هستید.
این برنامه ای بود که بوت گلر هامبورگ در سال ۲۰۱۶ و آن سال ها طراحی کرده او از بازیکنان سال ۲۰۰۰ که یکی از بهترین تیم های تاریخ او بوده دعوت کرده تا دو روزی کنار هم باشند و با حضور در جایگاه ویژه نیز این بازی را تماشا کنند. همه بازیکنان نیز استقبال کرده و شنبه شب تماشاگر این بازی از جایگاه ویژه خواهند بود. آن تیم واقعا تیم موفقی بود همان تیمی که برد قاطعی مقابل یونتوس داشت و آن بازی به عنوان یکی از بازی های ماندگار تاریخ باشگاه هامبورگ در موزه هامبورگ به نمایش گذاشته می شود. در واقع اغلب نفراتی که فردا شب در ورزشگاه هامبورگ هستند بازیکنان همان تیم هامبورگ محسوب می شوند.
* شما هم با گرفتن یک پنالتی ، زدن یک گل و ارسال دو یا یک پاس گل ستاره بی چون و چرای آن بازی تاریخی هامبورگ و یونتوس بودید.
بله در آن بازی یکی از بهترین بازی های فوتبالم را به نمایش گذاشتم و کلا تیم ما روز بسیار خوبی داشت و تیم بسیار خوبی بود. خیلی خوشحالم که همبازیانم را فردا شب می بینم و باید بگویم باشگاه نیز از این طرح و ایده بوت بسیار استقبال کرده برای بازیکنان سابق هامبورگ هتل رزرو کرده و بلیت های VIP را در اختیارشان گذاشته و ما روز یکشنبه نیز در یک بازی سالنی دور هم جمع می شویم و ظهر نیز ضیافت ناهار داریم وکلا یکی، دو روزی در کنار هم خواهیم بود و به تجدید خاطره و دیدار می پردازیم.
* بازی های لیگ ایران را تعقیب می کنید؟
نمی شود نسبت به اخبار و اتفاقات فوتبال ایران بی تفاوت باشم و در این زمینه خبرها را رصد می کنم و تایم هایی که بازی های لیگ با تمرینات و برنامه های ما تداخل ندارند حتما بازی های لیگ و به ویژه بازی های پرسپولیس را نگاه می کنیم و اگر هم زمان بازی ها و تمرینات مان یکی باشد خلاصه اغلب بازی ها را از اینترت می بینم.

* از نظر شما کدام تیم بیشتر از بقیه شانس قهرمانی دارد؟
هرچهار، پنج تیمی که بالای جدول هستند شانس دارند که در این میان شانس سه تیم بیشتر است. پرسپولیس پله به پله خودش را بالا کشیده و بازی های خوبی را به نمایش می گذارد و می تواند در ادامه همین روند به صدر برسد و قهرمان شود. پرسپولیس را بخت اول قهرمانی می دانم و بسیار خوشحالم که این تیم بازی زیبا و دلپسندی را به نمایش می گذارد و هوادارانش را خوشحال کرده این تیم تیمی کم حاشیه و خوبی است و واقعا فوتبال بازی می کند. آقای برانکو جوان های خوبی را دور هم جمع کرده و تیم بسیار خوبی را شکل داده و توانسته با حمایت هواداران از پایین به بالای جدول برسد و حالا این شایستگی و لیاقت را دارد که قهرمان شود من می خواهم بگویم اگر حمایت هواداران نبود امروز هرگز شاهد بالانشینی پرسپولیس نبودیم. باید به هواداران پرسپولیس تبریک گفت که اینگونه حرفه ای و با دید باز در اول فصل تیم نتیجه نمی گرفت پشت تیم محبوب شان ایستادند و به بچه ها و کادر فنی کمک کردند که تیم در جمع مدعیان قرار گیرد. پرسپولیس امسال مدیون هوادارانش است و نکته امیدوارکننده ای که وجود دارد این است که تیم تیم جوانی است و این جوان ها می توانند سال ها را برای پرسپولیس بازی کنند.
* شانسی برای قهرمانی استقلال قائل نیستید؟
استقلال تیم صدرنشین جدول است و آنها هم شانس قهرمانی دارند من زیاد بازی های استقلال را ندیده ام ولی این تیم بی دلیل به صدر جدول نیامده است آنها هم دارند زحمت می کشند و نمی خواهند این فرصتی که برای قهرمانی وجود دارد را از دست بدهند. تیم استقلال به دیگر تیم های در جدول فاصله دارد و اگر در بازی های سخت و دشواری که در هفته های آتی دارند هوشیار باشند می توانند قهرمان هم شوند. من هرگز نگفتم که آنها شانس قهرمانی ندارند استقلال توانسته هفته ها خودش را در صدر نگه دارد و حالا هم نمی خواهد به آسانی این فرصت را از دست بدهد.
* شما اخیرا استقلال خوزستان را با لستر انگلیس مقایسه کردید در این باره توضیح می دهید؟
ببینید استقلال خوزستان فصل قبل کجا بود و الان کجاست. آنها فصل پیش در خطر سقوط بودند اما باشگاه و مربی امسال به جای اینکه ریخت و پاش کند و برای تکرار نشدن اتفاقات فصل قبل به بازیکنان اسمی روی بیاورند دست به انتخاب های خوبی زدند و بازیکنان جوان خوبی را گزینش کرده و تمرکز خود را روی یک بازیکن بومی گذاشتند. امتیازات خوبی کسب کردند با هزینه کم موفقیت بزرگی رقم زدند و باید به آقای ویسی و مسوولان باشگاه تبریک گفت که چنین نگاهی داشت چنین عملکردی را داشته اند. این تیم می تواند در سال های آتی هم موفق باشند و اسکلت و پایه ریزی آن شکل گرفته از یک تیم جوان است.
* درباره ذوب آهن و تراکتورسازی چه نظری دارید؟
ذوب آهن با یحیی دو سه فصل است که بهترین نتایج را می گیرد تا زیباترین بازی ها را به نمایش بگذارد و در هر سه جام موفق بوده آنها فینال حذفی را هم دارند و در لیگ هم اتفاق تراکتور شانس دارند. ذوب آهن در آسیا بهترین تیم ایران تا امروز بوده و تراکتورسازی هم اخیرا متحول شده و توانسته خودش را مثل نفت تهران به بالای جدول بکشاند . اتفاقا نفت وتراکتور با این روندی که پیش گرفتند شاید بتوانند در پایان فصل جایگاه خیلی بهتری داشته و جای خود را با تیم های دیگر جدول در آن بالا عوض کنند.
* درباره دربی چه پیش بینی دارید؟
من فکر می کنم یکی از دربی های خوب را شاهد باشیم. شاید هم بهترین و زیباترین دربی در پیش باشد چون که هر دو تیم برای قهرمانی نیاز به سه امتیاز دارند و مساوی به کارشان نمی آید. این نوید یک دربی زیبا و کاملا هجومی از سوی هر دو تیم را می دهد. دراین سال ها کمتر سابقه داشته که دربی در شرایطی برگزار شود که سرنوشت قهرمانی در آن رقم خورده و هر دو تیم به چیزی سه امتیاز رضایت ندهند من بازی های استقلال را زیاد ندیدم ولی پرسپولیس زیبا بازی می کند و شانس برد در این بازی را دارد و البته فکر می کنم پرسپولیس بازی سختی در انزلی داشته باشد و امیدوارم که با دست پر برگردد همین جا جا دارد یادی هم از سیروس قایقران کنم که همین روزها مراسم هجدهمین سالگردش برگزار شد و معتقدم اگر قایقران در قید حیات بود یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال ما می شد خدا رحمتش کند و روح او و فرزندش شاد باشد.

 منبع:  عصرایران 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا