هزینه جهانی حوزه«‌آی تی» درمسیر کاهش

موبنا – ابعاد مختلف زندگی بشر در نتیجه ورود فناوری دستخوش تغییراتی بزرگ شده و با ظهور اینترنت اشیا(IOT)، خودروهای هوشمند،خانه‌ها و شهرهای هوشمند و… این روند شکل جدی تر به خود گرفته است به گونه‌ای که در بیشتر جوامع هرسال هزینه قابل توجهی صرف حوزه IT می‌شود هرچند کارشناسان مؤسسه‌های پژوهشی از کند شدن …

موبنا – ابعاد مختلف زندگی بشر در نتیجه ورود فناوری دستخوش تغییراتی بزرگ شده و با ظهور اینترنت اشیا(IOT)، خودروهای هوشمند،خانه‌ها و شهرهای هوشمند و… این روند شکل جدی تر به خود گرفته است به گونه‌ای که در بیشتر جوامع هرسال هزینه قابل توجهی صرف حوزه IT می‌شود هرچند کارشناسان مؤسسه‌های پژوهشی از کند شدن روند رشد این هزینه جهانی در سال جاری میلادی(۲۰۱۶) برای نخستین بار در ۶ سال گذشته خبر می‌دهند و دلیل عمده آن را نیز وضعیت کشور چین می‌دانند.

نیم نگاه

بعد از ثبات نسبی۵ سال گذشته، تحقیقات مؤسسه پژوهشی IDC نشان از بازار اشباع تلفن هوشمند و همچنین ضعیف بودن اقتصاد بازارهای نوظهور دارد. چین یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان محسوب می‌شود ولی با این حال انتظار می‌رود امسال میزان هزینه چین در این بخش با رشد منفی سه دهم درصد مواجه شود که همین کاهش رشد، در کل جهان تأثیرگذار خواهد بود و معادله جهانی را به هم می‌زند
هندوستان در سال ۲۰۱۶ بازاری حیاتی برای کمپانی‌های فناوری محسوب می‌شود و رشد آن در سال ۲۰۱۷ دورقمی خواهد شد. هرچند کل بازار هند همچنان کوچک تر از چین است ولی انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ نرخ رشد هزینه برای حوزه IT در این کشور، از استرالیا و کانادا نیز پیشی بگیرد و در جمع ۱۰ بازار بزرگ IT جهان جا خوش کند
انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی میزان هزینه برای دیتاسنترها به ۷۵میلیارد دلار برسد که نسبت به سال گذشته ۳درصد افزایش نشان می‌دهد. میزان هزینه جهانی در حوزه ابرها بشدت رشد خواهد داشت و سالی مهم برای این بخش فناوری محسوب می‌شود طوری که حدود نیمی ازشرکت‌های بزرگ تا پایان سال ۲۰۱۷ از این سیستم بهره خواهند گرفت

رشد ۲درصدی هزینه جهانی در IT
آخرین گزارش مؤسسه پژوهشی IDC از روند کاهشی میزان هزینه‌های جهانی در حوزه‌ آی تی در سال جاری میلادی خبر می‌دهد و«استفان مینتون» عضو تیم تجزیه و تحلیل دیدگاه مشتریان این مؤسسه در این ‌باره می‌گوید:در حالی که بعد از حل بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۰ تاکنون میزان هزینه جهانی در حوزه ‌آی تی رشدی ۵ تا ۶ درصدی داشته است ولی رقم مورد انتظار در سال جاری میلادی نشان از رشد ۲درصدی میزان هزینه جهانی در این بخش دارد.

Table
به گزارش ZDNET، «استفان مینتون» معتقد است: میزان هزینه جهانی در حوزه IT در سال ۲۰۱۵از ثبات نسبی برخوردار بود و با وجود ضعف بازار کامپیوترهای خانگی، تلفن‌های هوشمند بخش عمده‌ای از فروش را به خود اختصاص دادند در حالی که اکنون اشباع این بازار، خود عامل اصلی در بروز مشکلات است. بعد از ثبات نسبی۵ سال گذشته، تحقیقات این مؤسسه پژوهشی نشان از بازار اشباع تلفن هوشمند و همچنین ضعیف بودن اقتصاد بازارهای نوظهور دارد که در کنار این مشکلات باید کاهش میزان هزینه مردم چین و کمپانی‌های کوچک و بزرگ آن در بازار IT را نیز به عنوان یک عامل بسیار تأثیرگذار یادآور شد؛موضوعی که برای نخستین بار اتفاق افتاده است. چین که یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان محسوب می‌شود در حوزه IT نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ولی با این حال انتظار می‌رود امسال میزان هزینه چین در این بخش با رشد منفی سه دهم درصد مواجه شود که همین کاهش رشد، در کل جهان تأثیرگذار خواهد بود و معادله جهانی را به هم می‌زند.وی ادامه می‌دهد:در سال ۲۰۱۵ به دلیل رشد مناسب فروش تلفن هوشمند و تأمین زیرساخت‌های ابر،میزان هزینه مردم چین در حوزه‌ آی‌‌تی یکی از منابع درآمدی رو به رشد برای فروشندگان محصولات مبتنی بر فناوری بود ولی حالا با نمایان شدن نشانه هایی از اشباع بازار تلفن هوشمند، بعد از ۶ سال شاهد نخستین کاهش هزینه چین در زمینه IT خواهیم بود،البته با توجه به وضعیت اقتصاد انتظار می‌رود در بخش فروش کامپیوترهای خانگی نیز در چین با کاهش مواجه شویم. در گزارش مؤسسه پژوهشی IDC آمده است که تا پایان سال جاری میلادی مردم جهان و کمپانی‌های کوچک و بزرگ در بخش سخت‌افزار، نرم افزار و سرویس‌ها رقمی در حدود۳/۲تریلیون دلار هزینه خواهند کرد و اگر بخواهیم سرویس‌های مخابراتی را نیز در این بخش به حساب بیاوریم مجموع پولی که مردم جهان برای حوزه IT هزینه می‌کنند به حدود ۸/۳تریلیون دلار خواهد رسید.
همچنین به نقل از «استفان مینتون» در این گزارش آمده است اگر حوزه تلفن همراه را کنار بگذاریم می‌توان گفت که به طور کلی هر سال در سایر بخش‌های حوزه IT شاهد رشد سالانه ۳ تا۴ درصدی هزینه در جهان خواهیم بود اما مشکل اینجاست که اقتصاد نامناسب بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته، ترمز این روند رشد را کشیده است.وی البته با اشاره به افزایش استفاده از سیستم‌های ابری معتقد است با رشد ۱۷درصدی استفاده از ابرها و ۱۰درصدی استفاده از سیستم‌های ذخیره اطلاعات، معتقد است میزان هزینه جهانی در این بخش‌ها در سال ۲۰۱۶ با ۷درصد افزایش مواجه خواهد شد. این کارشناس معتقد است که بیشترین رشد هزینه به بخش سلامت بازمی گردد هرچند حوزه‌های بانکداری و تلکام نیز رشد خواهند داشت ولی به هرحال حوزه سلامت در رتبه نخست و بانکداری و بیمه در کنار مدیا در رتبه دوم قرار می‌گیرند.
امریکایی‌ها پرچمدار استفاده از وسایل فناورانه
مؤسسه پژوهشیIDC در گزارش تازه خود نگاهی هم به عملکرد مردم جهان در نقاط مختلف جهان داشته و آورده است اگر بخواهیم به میزان علاقه مردم برای هزینه کردن در حوزه‌های مختلف IT از نظر پراکندگی جغرافیایی بپردازیم، باید گفت که در سال جاری میلادی، ساکنان ایالات متحده امریکا بهتر از سایر نقاط جهان عمل می‌کنند و در حالی که انتظار داریم رشد میزان هزینه جهانی در حوزه IT تنها ۲درصد باشد، در امریکا این رقم به ۴درصد خواهد رسید و این رقم که بیشتر در حوزه ابرداده ها(Big Data) و ابر(Cloud) است در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه خواهد داشت.در این گزارش پیش‌بینی شده است امریکای شمالی(ایالات متحده امریکا و کانادا) در فاصله سال‌های ۲۰۱۵تا ۲۰۱۹ برای صنعت آی تی بیشترین هزینه را انجام خواهد داد و حتی پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال ۲۰۱۷میلادی از مرز یک تریلیون دلار نیز بگذرد که رقم بسیار قابل توجهی است. طبق این گزارش اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA)از نظر میزان هزینه کرد برای IT به عنوان دومین منطقه محسوب می‌شوند و پس از آن نیز منطقه آسیاپسفیک(آسیا و اقیانوسیه) قرار می‌گیرد. در این گزارش همچنین آمده است که امریکای لاتین بیشترین سرعت رشد را دارد و رشد آسیاپسیفیک و EMEA کمتر از حد مورد انتظار است.همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی، میزان هزینه خاورمیانه در حوزه IT با ۷/۳درصدافزایش نسبت به ۲۰۱۵ به ۹/۲۱۲ میلیارد دلار برسد.
محققان مؤسسه IDCهمچنین در گزارش خود پیش‌بینی کرده‌اند آسیاپسیفیک نیز در سال جاری میلادی رشدی کمتر از ۲درصد در این زمینه خواهد داشت درحالی که این رقم در سال ۲۰۱۵ حدود ۷درصد بود که بخش عمده آن به چین بازمی گردد. هندوستان نیز در سال ۲۰۱۶ بازاری حیاتی برای کمپانی‌های فناوری محسوب می‌شود و رشد آن در سال ۲۰۱۷ دورقمی خواهد شد.هندوستان کشوری است که همچنان ظرفیت‌های بالایی برای رشد در بخش‌های مختلف IT دارد. به گفته مینتون، اهمیت امروز هندوستان برای بسیاری از فروشندگان تجهیزات و وسایل مبتنی بر فناوری، درست مشابه وضعیت چین در دهه گذشته است،هرچند کل بازار هند همچنان کوچک تر از چین است ولی انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ نرخ رشد هزینه برای حوزه IT در این کشور، از استرالیا و کانادا نیز پیشی بگیرد و در جمع ۱۰ بازار بزرگ IT جهان جا خوش کند. هندوستان همچنان برای دومین سال پیاپی به رشد سریع خود در هزینه کردن برای حوزه IT ادامه می‌دهد و این رقم تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۲۸/۸۵میلیارد دلارخواهد رسید. وسایلی همچون تلفن‌های هوشمند،کامپیوترهای خانگی و تبلت ها۳۲درصد از کل هزینه IT در هندوستان را به خود اختصاص خواهند داد و نرم افزار که اکنون حدود ۷درصد درآمدIT در هندوستان را به خود اختصاص می‌دهد رشدی ۹/۱۱درصدی خواهد داشت.پیش‌بینی می‌شود میزان هزینه در حوزه IT در سال جاری میلادی اروپای غربی نیز به دلیل اشباع بازار تلفن هوشمند نسبت به ۲۰۱۵ با رشد یک درصدی مواجه شود که نسبت به رقم ۵درصدی سال ۲۰۱۵ کاهشی چشمگیر محسوب می‌شود.
رکود در بخش سخت‌افزار
به گزارش سایت اطلاع رسانی مؤسسه گارتنر، محققان این مؤسسه پژوهشی نیز در پیش‌بینی‌های خود در این زمینه معتقدند در سال ۲۰۱۶ بیشتر هزینه‌های جهانی حوزه IT در بخش‌های نرم افزار و دیتاسنترها(مراکز داده) خواهد بود و در بخش سخت افزار شاهد رکود می‌شویم. همچنین در حالی که محققان مؤسسه IDC افزایش میزان هزینه جهانی سال جاری میلادی در حوزه IT را ۲درصد می‌دانند، محققان مؤسسه گارتنر این رقم را ۶/.درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۵ می‌دانند و معتقدند میزان هزینه جهانی از ۵۲/۳تریلیون دلار به ۵۴/۳تریلیون دلار خواهد رسید. طبق گزارش این مؤسسه، میزان هزینه جهانی برای خرید وسایل فناورانه همچون کامپیوترهای خانگی(رومیزی)، تبلت و پرینتر در سال جاری حدود ۹/۱درصد کاهش خواهد داشت.در این گزارش همچنین آمده است انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی میزان هزینه برای دیتاسنترها به ۷۵میلیارد دلار برسد که نسبت به سال گذشته ۳درصد افزایش نشان می‌دهد. این مؤسسه همچنین نشان داده است که میزان هزینه جهانی در حوزه ابرها بشدت رشد خواهد داشت و سالی مهم برای این بخش فناوری محسوب می‌شود طوری که حدود نیمی ازشرکت‌های بزرگ تا پایان سال ۲۰۱۷ از این سیستم بهره خواهند گرفت.بخش‌های مختلف IT در جهان رشدهای مشابهی در هزینه ندارند و طبق مطالعات و پیش‌بینی‌های گارتنر،میزان هزینه جهانی انجام شده برای دیتاسنترها(مراکز داده) در سال ۲۰۱۶ حدود ۳درصد خواهد بود و این رشد در زمینه نرم افزار به ۳/۵درصد می‌رسد. همچنین مؤسسه گارتنر پیش‌بینی می‌کند هزینه جهانی در زمینه سرویس‌های IT با رشدی ۱/۳درصدی مواجه خواهد شد درحالی که بخش هایی مانند وسایل فناورانه و خدمات مخابراتی به ترتیب رشدی معادل منفی۹/۱درصد و منفی ۲/۱درصد مواجه می‌شوند. طبق این پیش‌بینی‌های گارتنر،هزینه جهانی برای مجموع حوزه‌های IT رشدی ۶/. درصدی خواهد داشت.به هرحال آنچه مسلم است این که ضعف اقتصاد بر هزینه کردن در حوزه IT تاثیری منفی دارد به عنوان مثال رکود اقتصادی در روسیه در سال گذشته سبب کاهش ۵/۸درصدی میزان هزینه برای حوزه IT شد که جبران آن تدریجی خواهد بود و در سال ۲۰۱۶ این رقم رشد به یک درصد خواهد رسید.

 منبع:  روزنامه ایران | نویسنده: میترا جلیلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا