بازیگری که به‌دنبال فروش قبرش بود

موبنا – این بازیگر سینمای ایران که صبح روز جمعه ۲۰ فروردین از این دنیا رخت بربست و به دیار باقی شتافت، ۱۳ مرداد سال ۹۳ بعد از اینکه دیگر تاب تحمل مشکلات را نداشت در تماس با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در وضعیت مالی خیلی بدی به سر می‌برد، گفت: بعد از ۳۵ …

موبنا – این بازیگر سینمای ایران که صبح روز جمعه ۲۰ فروردین از این دنیا رخت بربست و به دیار باقی شتافت، ۱۳ مرداد سال ۹۳ بعد از اینکه دیگر تاب تحمل مشکلات را نداشت در تماس با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در وضعیت مالی خیلی بدی به سر می‌برد، گفت: بعد از ۳۵ سال کار و ۶۱ سال سن، من را به‌عنوان پیشکسوت قبول ندارند. درنتیجه از چندی دیگر در چادر زندگی می‌کنم. صاحبخانه ودیعه اجاره را بالا برده که از توان من خارج است و تصمیم دارم اثاث‌هایی را که برایم باقی مانده بفروشم و با پول آن دخترم را به خوابگاه بفرستم و خودم هم در خیابان چادر بزنم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هم سه روز در چادر زندگی کرده است، گفت: آن موقع هم به‌دلیل اینکه اجاره خانه‌ام عقب افتاده بود، صاحبخانه از پول ودیعه‌ام کم کرده بود که دیگر پولی برای خانه گرفتن نداشتم. بعد از کمک پنج میلیونی ارشاد توانستم جایی را اجاره کنم.

این بازیگر با بیان اینکه با مشکلات زیادی زندگی را می‌گذراند، ادامه داد: سال گذشته تصمیم گرفتم دو بار خودم را از بین ببرم و اقدام به این کار هم کردم اما موفق نشدم. الان کل دندان‌هایم را کشیده‌ام و هزینه درمان آن‌ها را ندارم. برای گرفتن بودجه به همه‌جا رفته‌ام. حتی چندی پیش به‌سراغ همسر آقای انصاری که مالک بازار مبل هستند، رفتم اما باز هم اتفاقی نیفتاد و نمی‌دانم این همه بودجه در مملکت جابه‌جا می‌شود، چرا من بعد از این همه سال فعالیت هنری نباید سهمی از آن داشته باشم؟

وی افزود: به خانه سینما رفتم، آنجا هم گفتند خودمان ۵۰۰ میلیون تومان بدهی داریم و نمی‌توانیم کمک کنیم. خانه پیشکسوتان هنر هم می‌گوید چون به‌عنوان هنرمند درجه دو معرفی شده‌ام، نمی‌تواند کمک کند. در صورتی که در فیلم‌های زیادی نقش اول بازی کرده‌ام. البته با صحبت‌هایی که با آنجا شده قرار است ۱۵۰ هزار تومان به من بدهند.

ثریا حکمت ادامه داد: به وزارت ارشاد نامه نوشتم و درخواست کمک کرده‌ام. زمانی آقای انتظامی (عزت‌الله) به ما کمک می‌کرد اما دیگر خسته شد و الان دیگر جواب تلفن را هم نمی‌دهد. اخیرا آقای ایوبی ماهی ۳۵۰ هزار تومان ماهیانه تعیین کرده‌اند و ۱۸۰ هزار تومان هم از طرح تکریم می‌گیرم اما این مبلغ حتی نصف اجاره خانه‌ام هم نمی‌شود.

انعکاس این صحبت ها بازتاب وسیعی در رسانه ها و بین مردم و مسئولین داشت به طوریکه فردای آن روز حکمت از قول مساعد رئیس سازمان سینمایی برای حل مشکلاتش خبر داد و گفت: بعد از انتشار مصاحبه‌ام با ایسنا عزت‌الله انتظامی اولین نفری بود که با من تماس گرفت و برخلاف تصورم، ضمن اینکه ایرادی از من به خاطر حرف‌هایم نگرفت کاملا حمایت کرد و گفت هرکاری از دستش بربیاید، انجام می‌دهد. خانم وافری هم از خانه سینما تماس گرفت و آدرس خانه‌ام را گرفت تا وضعیت را بررسی کنند و در صورت امکان در زمینه ودیعه خانه‌ام کمک کنند.

او ادامه داد: طبق برنامه‌ای که قبل از مصاحبه داشتم به وزارت ارشاد رفتم و توسط آقای منفرد دستور وزیر را در پای نامه درخواستم گرفتم و بعد پیش آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی رفتم. برای اولین‌بار بود که یک مدیر سینمایی مرا داخل اتاقش راه داد و با احترام زیادی با من برخورد کردند. ایشان مشکلات من را پرسیدند و سه چهار روز برای حل آنها فرصت خواستند. حتی برای معالجه دندان‌هایم هم گفتند اقدام کنم و هزینه را آنها حساب می‌کنند.

این بازیگر با اشاره به واکنش مردم بعد از انتشار این مصاحبه گفت: آدمی که در حال غرق شدن است، به هر جا پناه می‌برد. من هم به همه جا رفتم حتی خواستم اگر قرار است بعد از مرگم قبری در قطعه هنرمندان به من بدهند در زمان زنده بودنم آن را بفروشم، که گفتند نمی‌شود. اما مردم محبت بسیاری دارند و نشان دادند اگر مسئولان هنرمندان را فراموش بکنند آنها فراموش نمی‌کنند. افراد بسیاری در زیر مصاحبه ابراز محبت کردند و خواستار شماره حساب برای کمک کردن شدند که از همه آنها سپاسگزارم.

حکمت با قدردانی از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برای کمک به او اظهار کرد: این عزیزان نهایت لطف را داشتند و امیدوارم قول‌هایی که دادند، عملی شود.

چند روز بعد بهاره رهنما هم فرصت را غنیمت شمرد و در تئاتر در حال اجرایش «دورهمی زنان شکسپیر» از این بازیگر فراموش‌شده تقدیر کرد.

حکمت که پس از سالها در چنین فضایی قرار گرفته بود بعد از خواندن یک قطعه شعر، از ایسنا تقدیر کرد و گفت: بعد از انتشار مطلب خبرنگار ایسنا بود که افراد بسیاری با من تماس گرفتند و از من حمایت کردند. از شما ممنونم که من فراموش‌شده را دوباره به یاد آوردید و با من همراه شدید.

۲۲ مرداد کمتر از ۱۰ روز از ارسال خبر مشکلات ثریا حکمت، این بازیگر برای تقدیر از ایسنا به این خبرگزاری آمد و گفت: «انگار یک مرده متحرک بودم که زنده شدم و احساس زندگی می‌کنم.»

وی افزود: برخی از هنرمندان به اظهارات من معترض شدند و گفته‌اند چرا آن زمان که ثریا حکمت پرکار بود و دستمزد زیاد می‌گرفت، چیزی نمی‌گفت؟! درحالیکه بیشترین دستمزدی که من تاکنون گرفته‌ام ۸۰۰ هزار تومان برای فیلم «ماه‌پیشونی» بوده است.

این بازیگر با بیان اینکه بعد از ناامیدی از همه جا مشکلش را با خبرنگار ایسنا در میان گذاشته است، گفت: من تلاش زیادی کردم و به سراغ آدم‌های مختلفی رفتم اما اتفاقی نیافتاد.

وی با تشکر از مردم برای پیگیری مشکلش اظهار کرد: از چهار گوشه دنیا به من زنگ زدند و به هر طریقی می‌خواستند کمک کنند.

حکمت درباره قول‌هایی که از سوی مسئولان به او داده شده است، اظهار کرد: آقای ایوبی برخورد بسیار خوبی داشتند و قرار شد چهارشنبه شخصی از طرف ایشان در دفتر املاک حاضر شود تا با پرداخت ۱۵ میلیون تومان بابت ودیعه، قرارداد خانه‌ام تمدید شود. برای دندان‌هایم هم اقدام کردم و آقای محمدی از دفتر وزیر ارشاد پیگیر پرداخت هزینه‌اش هستند.

حکمت با اشاره به هنرمندانی که پیگیر حال او بوده‌اند، گفت: آقای عزت الله انتظامی اولین کسی بودند که تماس گرفتند و آنقدر خوب هستند که دست و پایشان را می‌بوسم. بهاره رهنما هم لطف داشت و مرا به نمایشش دعوت کرد و تقدیری از من داشت. در واقع بعد از ۱۰ سال در میان مردم ظاهر شدم و به روی صحنه رفتم؛ حس بسیار خوبی که دیگر فراموش کرده بودم.

وی افزود: شاید مردم فکر می‌کردند من را در ظاهر بدی خواهند دید، درحالیکه به هر حال ۳۵ سال در وادی هنر کار کردم و حرمت آن را نگاه می‌دارم.

خوانش قطعه شعری پایان‌بخش حضور حکمت بود و این بازیگر در روزهایی که با اندک توجهی دوباره به زندگی امیدوار شده بود ایسنا را ترک کرد و بعد از آن حتی پیشنهاداتی هم برای بازی در تئاتر و تله‌فیلم مطرح شد که به نتیجه نرسید.

این بازیگر که از اوایل امسال به دلیل مسمومیت دارویی دچار مشکلاتی شده بود ۱۶ فروردین‌ماه دچار تشنج شدید شد و به دلیل لخته شدن خون به کما رفت و امروز درگذشت.

از ثریا حکت یک دختر باقی مانده که او هم به شدت درگیر بیماری است و از امروز مشکلات را به تنهایی به دوش خواهد کشید، مشکلاتی که از گذشته باقی مانده است. او طی روزهای حضور مادرش در بیمارستان از عملی نشدن بسیاری از وعده‌های داده‌شده پرده برداشت.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا