واکنش‌ها به بیماری استاد شجریان

موبنا – استاد شجریان همزمان با شروع سال نو ۹۵ در صفحه شخصی‌اش طبق هر سال پیام نوروزی داد اما این بار با چهره‌ای متفاوت. استاد شجریان در این ویدئو سال نو را به همه‌ هم‌وطنان و فارسی‌زبانان سایر کشورها تبریک گفته بود، اما چهره ظاهری او با سر تراشیده در این ویدئو باعث شد …

موبنا – استاد شجریان همزمان با شروع سال نو ۹۵ در صفحه شخصی‌اش طبق هر سال پیام نوروزی داد اما این بار با چهره‌ای متفاوت. استاد شجریان در این ویدئو سال نو را به همه‌ هم‌وطنان و فارسی‌زبانان سایر کشورها تبریک گفته بود، اما چهره ظاهری او با سر تراشیده در این ویدئو باعث شد تا مخاطبان پیش از دقیق شدن در متن حرف‌های این چهره‌ سرشناس موسیقی ایران به علل و عواملی فکر کنند که باعث شده تا شجریان با چنین شکل و شمایلی روبه‌روی دوربین بنشیند و از همراهی و دوستی صحبت کند که ۱۵ سال است با او زندگی می‌کند.
بیماری خسروی آواز ایران چیست؟
شهریور ۹۴ / در روزهای پایانی شهریورماه ۹۴ خبری منتشر شد که استاد محمدرضا شجریان در بیمارستان بستری شده‌اند و کنسرت‌هایشان در خارج از کشور لغو شده است، خبری که منجر به بروز شایعاتی در برخی از رسانه‌ها و فضای مجازی شد که به سرعت توسط نزدیکان استاد تکذیب شد و علت بیماری استاد سرماخوردگی اعلام شد!
۶ اسفند ۹۴ / قضیه همین‌طور در سکوت باقی مانده بود تا اینکه در ۶ اسفندماه ۹۴ محمدرضا شجریان با انتشار نامه‌ای از لغو کنسرت ایروان در تاریخ ۱۲ فروردین خبر داد!
متن نامه شجریان برای لغو کنسرت ایروان ارمنستان
استاد آواز در نامه خود که در صفحه شخصی اینستاگرام منتشر کرد نوشت:
به اطلاع دوستداران و علاقه‌مندان مهربانم می‌رسانم
امروز ششم اسفندماه ١٣٩۴ پزشک معالجم موردی را در ام‌آر‌آی اخیرم مشاهده کرد که قاطعانه از من خواست سفرم را لغو کرده تا برای ۶ تا ٨ هفته زیر نظر ایشان به معالجه و درمان مورد دیده شده بپردازیم من هم با اکراه مجبور بپذیرفتن آن شدم.

لذا با همه تمهیدات و برنامه‌ریزی‌هایی که برای کنسرت دوازدهم فروردین‌ماه ٩۵ شهر ایروان ارمنستان انجام داده بودیم و همچنان با استقبال گرمتان روبرو هستیم، با پوزش‌خواهی از شما دوستداران عزیزم یادآور شوم به خاطر وضع پیش آمدۀ نابهنگام، در تاریخ مقرر از دیدار با شما مهربانانم محروم خواهم بود. امید است پوزش مرا بپذیرید تا در آینده‌ای هرچه نزدیک‌تر توفیق خدمت‌گزاری همیشگی نصیبم گردد و از شرمندگی‌تان برون آیم. دیگر اطلاعات و تصمیمات بعدی در این مورد نیز از طریق سایت رسمی‌ام به آگاهی‌تان خواهد رسید.
خدمتگزارتان محمدرضا شجریان
۲ فروردین ۹۵ / بعد از انتشار این نامه که شجریان در آن به بیماری خودش اشاره کرده بود شدت نگرانی هواداران استاد زیاد شد تا اینکه پیام نوروزی شجریان برای عید نوروز ۹۵ منتشر شد شجریان در پیام نوروزی خود با موهای کوتاه غیرمتعارف ظاهر شد و حرف‌هایی به زبان آورد که از آن تعبیر به بیماری سرطان می‌شد و به سرعت در تمامی محافل پیگیری شد و بیماری استاد شجریان سرطان پیشرفته کلیه یا متاستاتیک کلیه اعلام شد که به مغز استاد نیز حمله کرده است و وی در حال گذراندن دوره پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است.
متن پیام نوروزی استاد شجریان
با سلام و تبریک سال نو، سال ۹۵ را به هم‌وطنان عزیزم در داخل کشور و هر جا که هستید. امیدوارم سال نو سالی پر از امید، پر از خوشی برای شما عزیزان باشد و به راحتی بتوانید زندگی‌تان را دنبال بکنید و به اهدافتان برسید. مخصوصاً برای جوانانی که پر از انگیزه و امید و آرزو هستند امیدوارم که امسال سالی پر از آرایش باشد و بتوانند اهدافشان را دنبال کنند چون نهایت آرزوی من جوانان مملکت هستند.
خود من هم با یک میهمان ۱۵ ساله‌ای سال‌هاست که آشنا هستم و دوست شدیم با همدیگر و الان هم من به خاطر همان اینجا ایستاده‌ام و طبق دستور ایشان موهای سرم را هم کوتاه کردم و بچه حرف‌گوش‌کنی شدم و چند وقت دیگر هم در اینجا هستم چون آرامش خوبی دارم و خیلی راحتم اینجا برای این‌که با این میهمان بتوانیم به تفاهم بایستیم، ان‌شاء‌الله. به تفاهم که رسیدیم راه می‌افتم می‌آیم به سراغ شما هم‌میهنان عزیزم و کارهای هنری‌ام را دنبال خواهم کرد.
لازم می‌دانم که در این لحظه، در سال تحویل سال ۹۵ از دو دوست دیرینه‌ام محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان که خیلی دوستشان داشتم و دارم یاد کنم و روانشان شاد باشد. باز هم امیدوارم که شما عزیزان سالی خوش و پر از موفقیت و سلامتی داشته باشید. قربان شما.
shajatian_tazeno_ir
نظر پزشک معالج او چیست؟
از پزشکان معالج شجریان نقل شده که او به سرطان پیشرفته کلیه مبتلا است و متأسفانه، سرطان متاستاتیك كلیه به مغز استاد سرایت كرده است.
فرزین احمدی پزشکِ متخصص می‌گوید که اظهارنظر قطعی درباره‌ وضعیت چنین بیماری فقط در صورت دانستن جواب پاتولوژی و با دی اسکن (اسکن کل بدن برای مشخص شدن درگیری سایر اعضا) امکان‌پذیر خواهد بود.
از وزیر بهداشت و وزیر ارشاد تا پرویز پرستویی و دیگر هنرمندان / واکنش‌ها به بیماری شجریان چه بود؟
اولین واکنش را دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت نشان داد. او در صفحه اینستاگرامش این‌طور نوشت:
۳ فروردین ۹۵ / تماس تلفنی هاشمی وزیر بهداشت با محمدرضا شجریان
امروز در تماسی تلفنی با استاد ‏محمدرضا_شجریان ضمن تبریک سال نو، جویای احوالشان شدم. روحیه ایشان بسیار خوب و صدایشان مثل همیشه باصلابت، پرتوان و سرحال بود.
از اینکه خبر سلامتی‌شان را از خودشان می‌شنیدم خوشحال شدم و لازم دیدم به دلیل دوستی دیرینه و ارادت به ایشان و با اطلاع دقیق از وضعیت سلامتی‌شان و ارتباط با خانواده استاد در طول دو سال گذشته، یادآور شوم که ان‌شاء‌الله ایشان تا دو تا سه ماه آینده به کشور بازمی‌گردند و پزشکان متخصص ایشان اقدامات مورد نیاز را پی خواهند گرفت.
وظیفه خود می‌دانم به عنوان یک دوست، یک ایرانی و یک علاقه‌مند به آثار ایشان، و نیز به دلیل مسئولیتم در دولت، در خصوص هرگونه حمایت برای تسریع در درمان و بهبودی ایشان از هیچ کوششی مضایقه نکنم.
بحمدالله همان‌طور که در پیام نوروزی استاد آواز ایران هم آمده بود، ایشان امیدوار و بانشاط، بهار امسال را نیز با شادابی و طراوت آغاز کرده‌اند. ما نیز همچون سایر دوستداران صدای ماندگار استاد شجریان، امیدواریم به زودی زود استاد را روی صحنه ببینیم و طنین این صدای ماندگار دل‌های بهاری ملت ما را طراوتی دوچندان ببخشد.
h
واکنش وزیر ارشاد
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درباره انتشار خبر بیماری استاد آواز، واکنش نشان داد.
علی جنتی در صفحه مجازی خود نوشت:
به نام خداوند جان‌آفرین
انتشار خبر بیماری استاد آواز ایران محمدرضا شجریان، موجی از عواطف و احساسات را در بین هنرمندان، فرهیختگان و خیل علاقه‌مندان وی برانگیخت و همگان برای شفای عاجل او دست به دعا برداشتند. خوشبختانه اخبار واصله از روحیه مثبت و بانشاط و بهبود وضعیت عمومی وی حکایت دارد. از خداوند متعال سلامتی و شفای سریع و کامل این خواننده محبوب را خواستارم.
خبر بیماری محمدرضا شجریان همزمان با آغاز سال نو، از سوی این هنرمند مطرح شد که واکنش‌های زیادی را از سوی مردم و چهره‌های مختلف در پی داشت.
البته این پایان ماجرا نبود، چرا که خیلی از هنرمندان یک‌به‌یک نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند:
پرستویی: برای سلامتی استاد شجریان دعا کنید
پرویز پرستویی به خبر بیماری استاد محمدرضا شجریان واکنش نشان داد. او با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش در شرح آن نوشت:
سلام هم‌وطنان عزیز، متأسفانه مطلع شدیم، استاد شجریان اسطوره موسیقی و هویت آواز ایران مبتلا به سرطان پیشرفته شده‌اند.
ایشان اکنون در حال گذراندن دوره پرتودرمانی و شیمی‌درمانی هستند.
یادمان باشد نوای ربنای استاد سال‌ها همدم لحظات ناب و روحانی ملت ایران بوده، و حالا نوبت ماست که همه با هم برای سلامتی ایشان دست به دعا ببریم.
5jsniofwkjtdelff8x1q
برای سلامتی استاد شجریان دعا کنید / نامه علیرضا افتخاری به استاد شجریان
eftekhari
دل نوشته بهاره رهنما
بعد از اعلام خبر بیماری محمدرضا شجریان، عده‌ای از هنرمندان با انتشار پست‌های اینستاگرامی با این خواننده ابراز همدردی کردند.
بهاره رهنما بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در اینستاگرام خود نوشت:
جان جهانی هستی شما، دل ملتی به تپش‌های قلب شریف و هنرمند شما بسته است.. تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد… محمدرضا شجریان.
rahnama

آرزوی شوالیه آواز ایران برای شجریان
شهرام ناظری خواننده موسیقی سنتی کشورمان با اشتراک گذاشتن عکسی از خود و استاد شجریان برای او آرزوی تندرستی کرد.
او نوشت: نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی، که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی. نوروز خجسته باد.
nazeri
صادقی: شجریان ستون تخت‌ جمشید است
رضا صادقی خواننده پاپ کشورمان با اشتراک عکسی از استاد محمدرضا شجریان درباره او نوشت.
او نوشت: وقتی كه به اصالتت فكر می‌کنی حس غرور داری و این حس غرور با خیلی از آدم‌ها چند برابر میشه، ستون‌های تخت جمشید شكوه اصالت ما ایرانی‌ها رو به رخ جهان میكشه اما حرف من الان از یك ستون تخت جمشیدی هست كه شكوه صدای قلب اصیل مردمش بوده و هست، كسی كه روزه‌های ما دلنشین‌تر می‌شد وقتی با صداش می‌رفتیم به ضیافت افطار و با تصنیف‌هاش همراه بودیم تا ضیافت عاشقی.
همه این جمله‌ها برای بزرگ‌مردی چون عالیجناب استاد محمدرضا شجریان اندك هستند و مگه میشه توصیف كرد صدای دریا رو. بیایم همه با هم یكدل و با صدای سبز مردمی دعاگوی سلامتی این ستون تخت جمشید فرهنگ ایران باشیم. عالیجناب: تمام ما و تمام ایران سراپا دعا خواهیم بود برای سلامتی و لبخند همیشگی شما. ارادتمند شما:
در آتش پروانه، پرواز نمی‌میرد
با بستن لب هـرگز آواز نمی‌میرد…
sadeghi
توییت مهناز افشار
مهناز افشار بازیگر سینما هم در توئیتر از استاد محمدرضا شجریان و جایگاه او در فرهنگ و هنر ایران نوشت.
afshar
همدردی رایان شجریان با استاد
رایان شجریان فرزند دیگر این استاد برای همراهی با پدر خود، موهای سرش را کوتاه کرده است.
رایان-شجریان
واکنش همایون شجریان به بیماری پدرش
همایون شجریان نیز در صفحه‌ی فیس بوکش با انتشار عکسی از پدرش محمدرضا شجریان نوشته که امن‌ترین جای دنیا قلب مردم است و خوشا به حال کسانی که لایق قلب مردم هستند.
متن کامل نوشته‌ این خواننده بدین شرح است:
امن‌ترین و گرم‌ترین جای دنیا، همون جایی که دیگه نیاز به هیچ‌چیز و هیچ‌کس نداری. جایی که از هیچ‌چیز نمی‌ترسی و بهت آرامش میده و عزیزت می‌داره.
جایی که آخر هر تلاشی باید آرزو کنی اونجا باشی و وقتی اونجا بودی دیگه همه تلاشت رو برای اون می‌کنی.
جایی که قانونش فراتر و پرقدرت‌تر از هر قانونیه. جایی که اونجا جاودانه میشی، هر لحظه متولد میشی و هرگز نمی‌میری.
جایی که با هیچ چیزی نمیخوای عوضش کنی، چون واقعاً امن‌ترین جای دنیاست چون با هیچ سیل و طوفان و زلزله‌ای خراب نمیشه… فقط قلب مردمه، قلب مردم، مردم و مردم. خوشا به حال اون کسانی که لایق قلب مردمن و به اونجا تعلق دارن.
همایونن
به دوستان بگویید حالم خوب است
پس از احوالپرسی تلفنی وزیر بهداشت و درمان از محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران که دوم فروردین امسال انجام شد، وی هفته گذشته برای دومین بار، از طریق مشاور اطلاع‌رسانی خود جویای احوال استاد آواز ایران شد.
محمدرضا شجریان نیز در پاسخ به این احوالپرسی در پیامی صوتی که از طریق شبکه اجتماعی تلگرام برای عباس زارع نژاد، مشاور اطلاع‌رسانی وزیر بهداشت ارسال کرد از پیگیری وزیر بهداشت قدردانی کرد و گفت که در سلامت است.
استاد شجریان در این پیام صوتی گفته است: سلام، جناب دکتر هاشمی نازنین، ممنونم که پیگیر احوال من هستید، من الحمدالله حالم خوب است و در کنار خانواده هستم، تا دو یا سه ماه دیگر نیز کار درمان من به نتیجه مطلوب می‌رسد، به دوستان بگویید حالم خوب است.

 منبع:وکیل ملت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا