فیلترینگ؛ نقاط قوت و ضعف استفاده از نرم افزارهای کنترلی از سوی والدین

موبنا – این دسته از نرم افزارها را می توان در رایانه خانگی نصب کرد و یا اینکه برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات اینرتنتی قابلیت فیلترینگ را به عنوان یک گزینه در اختیار شما(والدین) قرار می دهند. نرم افزارهای کنترلی مختص والدین از قبیل CyberPatrol, Net Nanny, and GuardiaNet برای محدودکردن دسترسی به …

موبنا – این دسته از نرم افزارها را می توان در رایانه خانگی نصب کرد و یا اینکه برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات اینرتنتی قابلیت فیلترینگ را به عنوان یک گزینه در اختیار شما(والدین) قرار می دهند.

اینترنت امن پاک کودک والدین
نرم افزارهای کنترلی مختص والدین از قبیل CyberPatrol, Net Nanny, and GuardiaNet برای محدودکردن دسترسی به اینترنت با استفاده از روش های مختلف، طراحی شده اند. در ابتدا، نرم افزار دسترسی به وب سایت ها با محتوای نامناسب برای کودکان را مسدود می کند که سطح دسترسی از قبل توسط کمپانی تولید کننده نرم افزار تعریف شده است. همچنین اکثر نرم افزارها دسترسی به صفحات وب بر اساس کلمات کلیدی مانند سکس را محدود می کنند. نرم افزار هر شرکت از یک پایگاه داده اختصاصی شامل لیستی از سایت های مسدود و کلمات کلیدی مرتبط با محتوای زننده استفاده می کند. اساس و طبقه بندی کلی برای مسدود کردن وب سایت ها معمولا شامل متن و یا تصاویر جنسی، مواد مخدر، خشونت و نفرت، نژادپرستی و تعصب، قمار، تنباکو، الکل و ستم بر حیوانات می شود. کاربران بزرگسال می توانند تعدادی خاص و یا تمامی بخش های مذکور را برای مسدود کردن سایت های مرتبط انتخاب کنند.

اینترنت امن پاک کودک والدین
اکثر نرم افزارهای کنترلی از سوی والدین دارای گزینه هایی هستند که برای کاربران امکان شخصی سازی سطح دسترسی به وب را به تناسب نیازهای خانواده و شرایط حاکم بر آن فراهم می آورد. برای نمونه، یک نرم افزار می تواند امکان دسترسی به اینترنت برای کودکان در ساعات خاص روز و یا زمان هایی مشخص طی هفته را فراهم کند که این یک امکان کنترلی مناسب برای والدین به شمار می رود. علاوه بر این امکان ویرایش لیست سایت های مسدود شده برای نرم افزارهای کنترلی در نظر گرفته شده است. برخی از نرم افزارها به والدین این امکان را می دهند تا بر اساس رده های سنی مختلف در خانواده، سطح دسترسی به اینترنت را تعریف کنند. اکثر برنامه های کنترلی گزارشی از وب سایت های بازدیدشده توسط فرزندان را تهیه و همچنین ارسال اطلاعات شخصی از قبیل نام، آدرس و شماره تلفن را محدود می کنند که تحت عنوان فیلترهای خروجی شناخته می شوند. در عین حال با دسته ای از برنامه های دیگر نیز می توان نرم افزارهایی مانند بازی های آنلاین را محدود کرد. باید توجه داشت که تنظیمات نرم افزاهای کنترلی توسط رمز عبور محافظت می شوند.

اینترنت امن پاک کودک والدین
روش های مختلفی برای خرید نرم افزار کنترلی وجود دارد و باید به خاطر داشت که سایت هایی با محتوای نامناسب هر روز به فضای مجازی افزوده می شوند. برخی از نرم افزاهای کنترلی از سوی والدین را می توان با ۴۰ تا ۵۰ دلار همراه با قابلیت به روز رسانی خریداری کرد. انواع دیگر این نرم افزارها با اشتراک به ارزش حدودا ۵۰ دلار در سال اول و حدودا ۳۰ دلار برای تمدید اشتراک درسال های بعدی به فروش می رسند. نرم افزار کنترلی خریداری شده با اشتراک سالانه شامل به روز رسانی لیست سایت های مسدود شده در بازه های زمانی مختلف از روزانه تا ماهانه می شود. نسخه نمایشی نرم افزارهای کنترلی از سوی والدین را می توان از وب سایت کمپانی های تولیدکننده دانلود کرده و برای مدتی محدود استفاده کرد تا قابلیت ها و تطابق شرایط نرم افزار با خواسته های والدین مورد ارزیابی قرار گیرد.
نصب و استفاده از نرم افزارهای کنترلی تصمیمی شخصی و خانوادگی است و در اینجا درک چند نکته قابل توجه می نماید. در ابتدا باید دانست که نرم افزارهای فیلترینگ نمی توانند به طور کامل عدم دسترسی فرزندان یا سایر اعضا خانواده به سایت هایی با محتوای نامناسب را تضمین کنند. مورد دیگر؛ در شرایطی که نرم افزارهای کنترلی دسترسی به سایت های غیراخلاقی و سایت هایی با محتوای صریح جنسی ویژه بزرگسالان را مسدود می کنند، ممکن است در این میان سایت هایی با اطلاعات مفید در رابطه با سلامت فردی و سایر موضوعات مرتبط نیز مسدود شوند. هیچ برنامه ای ۱۰۰درصد موثر نیست و روزانه سایت های جدیدتری به فضای مجازی افزوده می شوند. مهمتر از تمامی موارد مطروحه، باید دانست که نرم افزارهای کنترلی جایگزینی برای تعاملات والدین با فرزندان و نظارت بر استفاده مناسب از اینترنت نخواهد بود.

اینترنت امن پاک کودک تبلت

بحث شدیدی در سراسر کشور آمریکا در رابطه با بکارگیری نرم افزاهای فیلترینگ در کتابخانه ها و مدارس وجود دارد. از یک سو این الزام احساس می شود که فرزندان نباید در معرض محتوای غیراخلاقی سایت ها در فضای اینترنت قرار داشته باشند و از این رو فیلترینگ مورد حمایت قرار می گیرد. برای نمونه، وب سایت (http://www.filteringfacts.org) استفاده از نرم افزارهای فیلترینگ در کتابخانه ها را ترویج می کند. اما در سوی دیگر این مباحثه، انجمن کتابخانه های آمریکا(ALA) و دفتر “آزادی های فکری” آن قرار دارد که خواستار حمایت از حقوق فرزندان در فضای اینترنت هستند. در آمریکا، قانون در سطح ملی ارائه شده و در بسیاری ایالت ها از قانونگذاران خواسته می شود تا استفاده از فیلترینگ به منظور محدودیت دسترسی فرزندان به اطلاعات یا سایت ها در اینترنت نامناسب تلقی شود.
اگر علاقه مند به نرم افزار کنترلی و مسائل مربوط به آن هستید؛ وب سایت هایی که در ادامه آمده است را مشاهده و یا موضوعات “نرم افزار فیلترینگ” یا “نرم افزار کنترلی از سوی والدین” را به موتور جستجو مورد علاقه خود وارد کنید.
“پری آفتاب” مادر، وکیل، نویسنده و مدیر اجرایی ” CyberAngels” یکی از بزرگترین سایت های ایمنی آنلاین در فضای اینترنت است. سایت مذکور شامل مجموعه ای از لیست اسامی نرم افزارهای فیلترینگ به همراه قیمت آنهاست.
FamilyGuide Book…Because It’s a Jungle Out There
www.familyguidebook.com/charts.html

سایت مقابل(GetNetWise
www.getnetwise.org) منبعی برای کمک به ایمن ماندن کودکان ، آموزش و تجربه های سرگرم کننده آنلاین است. این سایت لیستی از ابزارها برای فیلترینگ محتوای نامناسب، نظارت بر دسترسی کم سن و سال ها و یا محدود کردن زمان کار با اینترنت است. در این سایت بخشی وجود دارد که در آن: نوع محتوایی را که نگران دسترسی بدان هستید(مانند سکس، تنفر، خشونت و…) وارد کنید و پس از آن نوع تکنولوژی را (مانند ایمیل، www، اف تی پی) را وارد کنید و سپس نوع سیستم عامل رایانه خود. در نهایت لیستی از نرم افزارهای کنترلی از سوی والدین که متناسب با نوع اطلاعات وارده شماست با لینک های مربوطه نمایان می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا