رياست بهارستان در انتظار عارف یا لاريجانی؟

موبنا- این شورا برای دور دوم انتخابات هم ٥٢ نامزد را برای ٦٩ کرسی باقی‌مانده معرفی کرده‌‌ و چنانچه بتوانند تمام نامزدهای خود یا حداکثر آنان را راهی بهارستان کنند، اکثریت مجلس را با همراهی حامیان دولت و اصولگرایان معتدل تشکیل خواهند داد. این مهم‌ترین اقدام شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس خواهد بود و …

موبنا- این شورا برای دور دوم انتخابات هم ٥٢ نامزد را برای ٦٩ کرسی باقی‌مانده معرفی کرده‌‌ و چنانچه بتوانند تمام نامزدهای خود یا حداکثر آنان را راهی بهارستان کنند، اکثریت مجلس را با همراهی حامیان دولت و اصولگرایان معتدل تشکیل خواهند داد. این مهم‌ترین اقدام شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس خواهد بود و زمان فعالیت این شورا هم طبیعتا تا روز برگزاری انتخابات خواهد بود.

بعد از پایان روند انتخابات و افتتاح مجلس، شورای‌عالی بعد از یک ریکاوری و تغییراتی که با نظرسنجی از همه احزاب، شخصیت‌ها و بزرگان اصلاح‌طلب انجام خواهد گرفت، سازوکاری برای رصد فعالیت‌های انتخاباتی شورای شهر طراحی خواهد كرد. البته زمان ایجاد این سازوکار جدید مشخص نیست.بر همین اساس، حسن رسولی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به خبرگزاری «فارس» گفت: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از انتخابات مجلس دهم به کار خود پایان می‌دهد؛ چراکه این یک سازوکار مقطعی و برای انتخابات مجلس دهم بود.

بااین‌حال صوفی، رئیس ستاد اصلاح‌طلبان در شهر تهران هم در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از انتخابات مجلس دهم همچنان به کار خود ادامه خواهد داد، گفت: هنوز در مورد فعالیت یا عدم فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری نشده است. اما آنچه از شنیده‌ها حاکی است، این است که سازوکار جدید برای ادامه فعالیت شورا برای انتخابات سال ٩٦ با درنظرگرفتن همه نقدها و پیشنهادها به عملکرد شورای سیاست‌گذاری طراحی خواهد شد. یعنی این روند با تغییراتی برای انتخابات سال ٩٦ ادامه پیدا خواهد کرد.

به‌این‌ترتیب تقریبا نیمی از راه منتخبان جدید به مجلس مشخص شده است و برخی از گمانه‌ها درباره گزینه‌های ریاست مجلس صحبت می‌کنند. اگرچه ورود به این موضوع زودهنگام است؛ چراکه هرگونه بحثی درباره ریاست، منوط به شکل‌گیری فراکسیون‌های درونی مجلس و نوع ارتباط و تعامل آنها با یکدیگر است. این در حالی است که اگرچه تقریبا تکلیف ریاست مجلس روشن است، اما برخی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها همچنان به گمانه‌زنی‌های خود ادامه می‌دهند.

گزینه‌ها هم به طور مشخص علی لاریجانی و محمدرضا عارف هستند. رسولی در این باره و در پاسخ به این پرسش که آیا نشستی بین آقایان عارف و لاریجانی برگزار شده است‌ یا خیر، گفت: آقایان عارف و لاریجانی روابط دوستانه و همکاری‌های طولانی‌ای در دانشگاه و مجمع تشخیص مصلحت نظام دارند و ارتباطاتی بین این دو شخصیت برقرار است.

او افزود: در مورد اینکه آقایان عارف و لاریجانی در مورد ریاست مجلس دهم نشستی داشته‌اند یا خیر، بنده مطلع نیستم.اما علی صوفی دراین‌باره به فارس چنین گفته است: «کاندیدای اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم آقای عارف است و این را ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم، اما امکان دارد که ترکیب مجلس به سمتی برود که ائتلاف را در دستور کار قرار دهیم». صوفی در پاسخ به این پرسش که آیا آقایان عارف و لاریجانی تاکنون نشستی در این خصوص برگزار کرده‌اند یا خیر،‌گفت: تاکنون خیر، ولی احتمال دارد آقایان عارف و لاریجانی در مورد ریاست مجلس دهم پس از دور دوم انتخابات با هم نشستی داشته باشند.به‌هرحال آنچه روشن است اینکه قرار نیست دست‌کم تا پیش از تشکیل مجلس اتفاقی درباره موضوع ریاست رخ دهد و این موضوع به تشکیل مجلس آینده و شکل فراکسیون‌های آن مرتبط خواهد بود.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا