علائم بیماری ام اس

موبنا – در بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن به میلین ها ، ماده محافظتی اطراف یاخته های عصبی مغز و یا نخاع حمله می کند. میلین ها ماده ای در اطراف دستگاه عصبی هستند که سبب حرکت آسان تر پیام های عصبی به سایر اعضای بدن کمک می کنند . در ام . اس …

موبنا – در بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن به میلین ها ، ماده محافظتی اطراف یاخته های عصبی مغز و یا نخاع حمله می کند. میلین ها ماده ای در اطراف دستگاه عصبی هستند که سبب حرکت آسان تر پیام های عصبی به سایر اعضای بدن کمک می کنند . در ام . اس بر اثر حمله سیستم ایمنی ، میلین ها آسیب دیده بخشی یا گاهی همه آن از روی رشته عصبی جدا شده و سبب ایجاد زخم هایی می شوند که به آنها پلاک یا اسکلروز می گویند. آسیب دیدگی میلین ها سبب اختلال در حرکت پیام ها در رشته عصبی می شوند. علت بروز ام . اس نامشخص است اما احتمال دخالت عوامل ژنتیکی و محیطی وجود دارد.

انواع بیماری ام اس

ام . اس دارای انواع مختلف است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

ام . اس عود کننده – فروکش کننده : تشخیص بیمار بسیاری از مبتلایان از این نوع می باشد. در این مورد افراد علائم جدید از ام . اس را مشاهده می کنند یا عوامل قبلی مجدد بروز می کنند . این علائم می تواند برای چندین هفته وجود داشته باشد و سپس بهبود کلی یا جزئی پیدا می کند.
ام . اس خوش خیم : این نوع ممکن است بعد از مدت طولانی قابل تشخیص باشد . در صورتی بیمار در این گروه قرار می گیرد که طی ده تا بیست سال بیماری پیشروی نکرده و وخیم نگشته باشد و فرد دچار از کار افتادگی کم یا هیچ عارضه ای نگردد.
ام . اس ثانویه پیش رونده : در این نوع بیمار در ابتدا در حالت عود کننده – فروکش کننده قرار دارد و بعدا وارد حالت پیش رونده ثانویه می گردد. در این حالت از بیماری، به شدت ام . اس افزوده می گردد و عوارض ایجاد شده بهبود پیدا نمی کنند. این نوع از بیماری شامل گروهی از افراد مبتلا می باشد که به مدت شش ماه بیماری آن دچار وخامت و پیشروی می باشد.
ام . اس اولیه پیش رونده : بیشتر در افراد سالخورده و مسن دیده می شود. در این گروه از همان ابتدا بیماری دارای پیشروی می باشد و پیوسته وخیم تر می گردد.

بیماری ام اس

علائم بیماری ام . اس :

علائم این بیماری در افراد مختلف بوده و لزوما همه افراد تمامی علائم را تجربه نمی کنند. شایع ترین علائم دیده شده شامل علائم زیر می باشند:

کوفتگی
خستگی طاقت فرسا
عدم تعادل در فعالیت های حرکتی
اختلالات بینایی
مور مور شدن دست ها و پاها
تحلیل رفتن نیروی ماهیچه ها
اسپاسم
اختلالات حافظه
مشکلات تکلم
بی اختیاری در دفع
اختلالات جنسی

 منبع:  آزمایشگاه ولیعصر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا