تله تندروها با رمز اتحاد

موبنا-  در همين زمينه باشگاه خبرنگاران به نقل از يك منبع آگاه گفته است كه در حقيقت قرار و توافقي براي برگزاري جلسه صبح ديروز با دفتر رياست مجلس انجام‌نشده است. اين در حالي است كه نقوي حسيني يكي از اعضاي كميته ۷‌نفره اصولگرايان در گفت‌وگو با فارس روايت ديگري از موضوع داشته و منتفي …

موبنا-  در همين زمينه باشگاه خبرنگاران به نقل از يك منبع آگاه گفته است كه در حقيقت قرار و توافقي براي برگزاري جلسه صبح ديروز با دفتر رياست مجلس انجام‌نشده است. اين در حالي است كه نقوي حسيني يكي از اعضاي كميته ۷‌نفره اصولگرايان در گفت‌وگو با فارس روايت ديگري از موضوع داشته و منتفي شدن اين ديدار را به دليل پيشامد جلسه‌اي اضطراري براي لاريجاني دانسته است و گفته كه اين موضوع بايد از سوي دفتر رياست مجلس پيگيري شود.

چرايي تشكيل كميته ۷ نفره

اواخر اسفندماه گذشته بود كه برخي اصولگرايان منتخب مجلس دهم با هماهنگي جبهه متحد اصولگرايان اقدام به تشكيل كميته‌اي ۷ نفره متشكل از افرادي چون حميدرضا حاج بابايي، احمد سالك، سيد حسين نقوي حسيني، احمد اميرآبادي، محمدمهدي زاهدي، عبدالرضا مصري و اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي كردند تا آنها پيگير ساماندهي فراكسيون اصولگرايان در مجلس دهم باشند و پيگيري وضعيت نامزدهاي اصولگرا در مرحله دوم انتخابات، نامزدهاي پيشنهادي اصولگرايان براي هيات‌رئيسه و كميسيون‌هاي مجلس دهم نيز از ديگر وظايفي است كه بر عهده آنها در اين كميته گذاشته ‌شده است.

نخستين نشست كميته ۷ نفره روز پيش از ديدار با علي لاريجاني كه اين كميته خبر از آن داده بود برگزار شد و خروجي آن بنا بر گفته‌هاي يكي از اعضا اين بوده كه آنها تمام تلاش خود را به كار بندند تا در مجلس دهم تنها يك فراكسيون از جريان اصولگرا حاضر باشد. در همين راستا نيز درصدد بودند تا برنامه‌اي براي ديدار با لاريجاني تدارك ببينند و او را براي پذيرش اين مساله راضي كنند اما بنا بر شواهد علي لاريجاني چندان تمايلي براي پذيرش اين موضوع ندارد. به نظر مي‌رسد لاريجاني بيش از آن هنگامي كه در مجلس نهم مجاب شد خط خود را با پشتيباني از راه‌اندازي فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت از تندروهاي اصولگرا كه حداد عادل راهبري آنها را ‌هم در هم‌پيماني با جريان پايداري بر عهده داشت، جدا كند.

نمايش اختلافات با جدايي لاريجاني

جدايي علي لاريجاني از فراكسيون اصولگرايان تحت هدایت حداد عادل در مجلس نهم نشان از اختلاف جدي وي با اين جريان اصولگرايي داشت كه بيش از هميشه در جريان انتخابات هفتم اسفند به رخ كشيده شد. مواجهات جبهه متحد اصولگرايان با بسياري از اصولگرايان معتدل و جريان لاريجاني كه منجر به بالا گرفتن اختلاف‌ها در اردوگاه اصولگرايان و نزديك شدن هرچه بيشتر اعتدالي‌هاي اصولگرا و جريان لاريجاني به حاميان دولت و در مقابل نزديك شدن جريان حداد به پايداري‌ها شد، خود را هم در ليست‌هاي اصولگرايان و هم در نتايج انتخابات دهمين دوره مجلس به‌وضوح نشان داد. حال در شرايطي كه نتايج انتخابات از كاهش وزن معنادار جريان تندروی اصولگرا حكايت دارد جريان تندروی اصولگرا را به تكاپو انداخته كه ناراحتي‌ها را از دل جريان اعتدالي اصولگرايان درآورد تا شايد بتواند در جريان اداره مجلس دهم مشاركت داشته باشد. اما چه كسي است كه مواجهات سخت اصولگرايان تندرو را با ميانه‌روهاي اين جناح سياسي از ياد برده باشد. مواجهاتي كه منجر به نزديكي هرچه بيشتر اين جريان به حاميان دولت شد.

اگرچه روزنامه‌اي چون كيهان در همان زمان كه بحث تشكيل فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت و جدايي بخش مهمي از اصولگرايان مجلس نهم از فراكسيون اصولگرايان مطرح بود اين موضوع را از همان موقع به‌واسطه ايجاد نزديكي حاميان لاريجاني و ميانه‌روهاي اصولگرا به حاميان دولت و اصلاح‌طلبان دانسته بود و طي يادداشتي با انتقاد شديد از اين اقدام آنها، اين حركت را در مسير ريل‌گذاري شده اصلاح‌طلبان دانسته و نوشته بود: «تحليل رفتن فراكسيون اصلاح‌طلبان در مجلس نهم، آنها را به صرافت انداخته ضمن راه‌اندازي يك فراكسيون پوششي تحت عنوان «مستقل»، اقدام به ايجاد اختلال در اتحاد اصولگرايان و فراكسيون واحد آنها كنند.

اين طيف معتقدند با يارگيري از برخي نمايندگان منفرد – در پوشش نام «مستقل» يا «صداي ملت» و نه عنوان «اصلاح‌طلب» – و سپس نزديك شدن به برخي اصولگرايان و ايجاد بدگماني مي‌توانند در انسجام فراكسيون اصولگرايان خدشه وارد كنند. سرنوشت هيات‌رئيسه مجلس جديد و رقابت‌هاي دروني اصولگرايان كه بعضا با هيجان‌زدگي پيگيري مي‌شود، از نگاه اقليت و جريان بيروني حامي آن، موقعيت مناسبي براي كليد زدن اين پروژه تلقي شده است و جالب اينكه چند نماينده اصولگرا و يك سايت همسو با آنان طي روزهاي اخير كمك شايان توجهي به اين پروژه ايجاد اختلال كرده‌اند. اين طيف چند روز پيش با تدارك نشستي كه شماري از منتخبان اصولگرا در آن حضور داشتند، از تشكيل فراكسيون «اصولگرايان رهروان ولايت» و حمايت از رياست دكتر لاريجاني خبر دادند.

در مقابل اين اقدام طيف ديگر منتخبان اصولگرا نشست مشابهي ترتيب داده و از رياست دكتر حداد عادل حمايت كردند. جالب اينكه در نشست دوم، طيفي از نمايندگان عضو «فهرست جبهه متحد» و «فهرست جبهه پايداري» كنار هم گردآمده بودند، حال‌آنكه برخي از آنها، همين ائتلاف را در انتخابات مجلس نپذيرفتند!» اين روزنامه همچنين به يادداشتي از كاظم جلالي در سايت خبرآنلاين اشاره مي‌كند كه وي از تشكيل فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت دفاع كرده است. كاظم جلالي با اشاره به اعمال سليقه‌هاي برخي در جريان اصولگرايي و عامل دانستن اين موضوع در تشكيل فراكسيون جديد مي‌نويسد: «حدود يك‌صد نفر از منتخبان مجلس نهم كساني هستند كه براثر اعمال سليقه‌هاي برخي نحله‌هاي اصولگرايي نتوانستند در ليست جبهه متحد قرار گيرند و اتفاقا سخت از اين نوع عملكرد شوراي مركزي جبهه متحد دلگيرند و از ما مي‌پرسند چطور ديروز كه بايد در ليست قرار مي‌گرفتيم ما را اصولگرا نمي‌دانستيد و امروز كه پيروز شده‌ايم، مي‌خواهيد ما را در صفي قرار دهيد كه اتفاقا پيش‌قراولان آن عليه ما اقدام نموده‌اند؟ بي‌ترديد تشكيل فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت به معناي استفاده از ظرفيت اين اصولگرايان مستقل در جهت آرمان‌هاي اصيل اصولگرايي است. »

كيهان در همان زمان با اشاره به اينكه منطقا دودستگي در ميان فراكسيون اصولگرايان، مقدمه ريزش اعضاي ضعيف‌تر در دامن ديگران است مي‌نويسد: «طبيعي‌ترين توقع از چهره‌هايي چون دكتر لاريجاني و دكتر حداد عادل آن است كه پيش از ورود در هر نوع مسابقه و رقابتي، براي شكل‌گيري فراكسيون متحد اصولگرايان تدبير كنند و راه را بر رفتارهاي هيجاني يا اختلاف افكنانه ببندند.» موضوعي كه مورد اشاره كيهان قرارگرفته بود با وضعيتي بدتر از گذشته و بيشتر شدن فاصله ميان اين دو جريان حالا پس از اعلام نتايج و كاهش وزن معنادار اين جريان اصولگرايي در برابر جريان حامي علي لاريجاني و براي كسب موقعيت مناسب‌تر در مجلس دهم آنها را در برابر جريان مقابل به تكاپو انداخته و به ياد اتحاد جريان اصولگرايي افتاده‌اند.

منبع:روزنامه آرمان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا