هيچ پژوهشی درباره پارازيت‌ ها وجود ندارد

موبنا-  بر اساس اين مطالعه جديد، ۶/۱۲ ميليون نفر از افراد فوت شده در سال ۲۰۱۲ در نتيجه زندگي و كار در محيط‌هاي ناسالم فوت كردند كه ۲۳ درصد از تمام مرگ و ميرهاي گزارش شده در جهان را شامل مي‌شود. عمق فاجعه در آلودگي‌هاي محيطي در حدي است كه اگر كشورها توجهي به تامين …

موبنا-  بر اساس اين مطالعه جديد، ۶/۱۲ ميليون نفر از افراد فوت شده در سال ۲۰۱۲ در نتيجه زندگي و كار در محيط‌هاي ناسالم فوت كردند كه ۲۳ درصد از تمام مرگ و ميرهاي گزارش شده در جهان را شامل مي‌شود. عمق فاجعه در آلودگي‌هاي محيطي در حدي است كه اگر كشورها توجهي به تامين سلامت محيط زندگي و كار مردم نداشته باشند، ميليون‌ها نفر در جواني بيمار شده و مي‌ميرند. اين در حالي است كه بالغ بر ۲/۸ ميليون نفر از موارد مرگ و ميرهاي جهاني ناشي از آلودگي هوا، از جمله قرارگيري در معرض دود سيگار افراد سيگاري بوده است كه منجر به بيماري قلبي، سرطان و بيماري حاد تنفسي مي‌شود.

از بين مرگ‌هاي مرتبط با عوامل زيست محيطي مي‌توان به ۷/۱ ميليون مرگ ناشي از جراحات ناخواسته از جمله تصادفات جاده‌اي اشاره كرد. ۸۴۶ هزار مرگ ناشي از اسهال در رابطه با آلودگي آب آشاميدني بوده است. بيشترين مرگ و ميرهاي ناشي از عوامل زيست محيطي مربوط به آسياي جنوب شرقي با ۸/۳ ميليون نفر در سال ۲۰۱۲ بوده است. منطقه‌اي كه كمتر تحت تاثير اين عوامل قرار گرفته قاره آمريكا با ۸۴۷ هزار مورد مرگ بوده است.

از پارازيت‌ها تا آلودگي هوا و آب

گيجي و خستگي‌هاي پياپي، ناشنوايي‌هاي مزمن، ناباروري، همين‌طور سرطان‌هايي كه روز به روز بر تعدادشان افزوده مي‌شود، همه و همه نتيجه آلودگي‌هاي زيست محيطي است كه مقصر بيشتر آنها انسان‌ها هستند. مقصرهايي كه حتي اگر دليل صرف نباشند، اما در هر حال يكي از دلايل اصلي اين آلودگي‌ها هستند.

از پارازيت‌ها گرفته تا آلودگي هوا، آلودگي آب و ساير آلودگي‌هاي زيست محيطي، همه و همه بر سلامت انسان‌ها تاثير جدي مي‌گذارند. اين مساله زماني كه درباره پديده‌هاي كمتر شناخته شده باشد، بيش از پيش به سردرگمي و آزار رواني افراد دامن مي‌زند. براي مثال درباره تاثيرات پارازيت‌هايي كه حتي درباره آنها دو سطر پژوهش وجود ندارد، ‌ مي‌توان هزاران سطر اظهارنظر جورواجور يافت.

نه تنها مردم، بلکه هيچ مسئول و كارشناسي هم پارازيت‌ها را به‌طور واضح نمي‌شناسد و به همين دليل است كه صحبت‌ها درباره پارازيت هميشه همراه با اما، اگر و شايد همراه است و در نهايت هم مشكلي از دردهاي زيست محيطي جامعه حل نمي‌كند و فقط يك درد رواني به دردهاي ناشناخته زيست محيطي اضافه مي‌كند. امواجي كه براي مختل كردن شبكه‌هاي ماهواره‌ها ارسال مي‌شوند و نهاد مسئول آنها هم هرگز معلوم نشده است. نتيجه هم اين شده كه انواع و اقسام شايعات پارازيتي در پايتخت قوت گرفته كه تا پيش از روي كار آمدن دولت فعلي به‌طور جدي به آنها پرداخته نشده بود. شايعاتي كه گاهي توسط مسئولان تایيد مي‌شود و همين امر باعث مي‌شود افكار عمومي شاخ و برگ بيشتري به اين شايعات بدهد.

تاثير آلاينده‌ها بر ناباروري و سقط جنين

دبير كارگروه بهداشت، سلامت و محيط زيست معاونت امور زنان رياست‌جمهوري در پاسخ به پرسشي درباره نتيجه تحقيقات در زمينه عوامل ناباروري و سقط جنين، اعلام كرد: هم شرايط زيست محيطي و هم موضوعات ديگر در اين باره تاثيرگذارند كه بايد براي افزايش جمعيت بهينه‌سازي شوند. ناهيد خداكرمي با اشاره به اينكه آلاينده‌هاي زيست‌محيطي در روند ناباروري بي‌تاثير نيستند و مي‌توانند باعث سقط جنين و زايمان زودرس شوند، اظهار داشت: آمارهاي موجود در اين باره نگران‌كننده است و اميدواريم به زودي مطالعات ميداني مناسبي در اين زمينه انجام شود.

او با بيان اينكه بايد از بدو تولد به كودكان خود ياد بدهيم كه به محيط زيست احترام بگذارند، افزود: هم سازمان‌ها و نهادهايي كه آلاينده‌ها از جمله امواج و تشعشعات را ايجاد مي‌كنند و هم كساني كه آلاينده‌هاي شخصي ايجاد مي‌كنند كه در كيفيت هوا اثر مي‌گذارد، در اين باره بايد پاسخگو باشند. اين در حالي است كه هنوز تكليف تاثير پارازيت بر سلامتي انسان مشخص نيست و تاثير‌گذاري آن گاهي تایيد و گاهي تكذيب مي‌شود.

پارازيت‌ها تاثير‌گذارند يا خير؟

سال ۹۲ بود كه رئيس مركز تحقيقات سلولي صارم از افزايش سقط جنين و بارداري خارج از رحم در دو سال اخير خبر داد و گفت: «به نظر مي‌رسد با توجه به افزايش پارازيت‌ها و امواج الكترومغناطيسي در محيط اطراف، شاهد افزايش اين آمار بوده‌ايم.» تا به اين ترتيب تاثير پارازيت‌ها بر سقط جنين تایید شود. شهريور سال ۹۲ نيز با اوج‌گيري زمزمه‌هايي درباره آثار پارازيت‌هاي ماهواره‌اي اخباري مبني بر سوال مجلس از دو وزير ارتباطات و بهداشت دولت دهم براي بررسي اثر پارازيت‌ها، منتشر شد، اما پس از آن با فروكش كردن بحث‌ها موضوع سوال هم فراموش شد.

با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد دي سال۹۳ بود كه واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي گفت: اگر ارسال پارازيت روي ماهواره ها، سلامت مردم را تهديد كند، رئيس جمهوري شخصا در اين موضوع ورود خواهد كرد و آن را به اطلاع مردم خواهد رساند تا اميد‌ها براي باز كردن گره كور شايعات پارازيتي تازه شود. بعد از آن نيز وزير بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشكي در اين زمينه گفت: گروهي متشكل از كارشناسان وزارت ارتباطات، بهداشت، سازمان انرژي اتمي و ساير دستگاه‌هاي مربوطه درباره تاثير پخش پارازيت بر سلامت مردم تحقيق مي‌كند.

حسن قاضي‌زاده‌هاشمي تاكيد كرد: كميته بررسي‌كننده پارازيت‌ها با آزادي كامل در حال تحقيق درباره تاثير پارازيت‌ها بر سلامت مردم است و اگر مشكلي در اين راستا وجود داشته باشد، اعلام مي‌كند. با اين حال، بعد از آن بود كه معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد: دلايل ايجاد سرطان متعدد است؛ درصدي ممكن است ژنتيكي باشد و بخشي مربوط به نوع تغذيه و آلودگي‌هاي محيط ‌زيست يا مصرف دخانيات مثل قليان و… است. پس نمي‌توان علت آن را صرفا مشكلات محيط ‌زيست و پارازيت دانست. اما وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي در اين زمينه گفت: اگر ارسال پارازيت روي ماهواره‌ها، سلامت مردم را تهديد كند، رئيس جمهوري شخصا در اين موضوع ورود خواهند كرد و به اطلاع مردم خواهند رساند تا اميد براي باز كردن گره كور شايعات پارازيتي تازه شود.

با اين حال هنوز از كارگروه بررسي پارازيت خبري كه خيال مردم را راحت كند، رسانه‌اي نشده است. چندي پيش مسعود پزشكيان، نماينده تبريز و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شورا كه خود پزشك است، خواهان بررسي جدي تاثيرات مخرب پارازيت‌هاي ماهواره‌اي در سلامت و روان انسان شد و گفت: از نهادي كه مسئول پخش پارازيت براي مختل كردن ماهواره‌ها در شهر تهران است خواهش مي‌كنيم به عواقب جدي اين امواج مخرب بر سلامت شهروندان تهراني توجه داشته باشد. به گزارش مهر، در هر حال، آنچه مسلم است، در بسياري از موارد خود مردم و شهروندان در يك جامعه نيز در آلوده كردن محيط زيست شريك هستند و نمي‌توان همه ايرادها را به دولت‌ها وارد دانست، اما درباره مساله پارازيت هنوز تكليف مشخص نيست و ناباروري‌ها و سقط جنين‌ها ادامه دارد.

منبع:روزنامه آرمان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا