گیگافکتوری تسلا؛ کارخانه‌ای که می تواند جهان را تغییر دهد

موبنا، محمد مهدی حیدرپور – تسلا به تازگی از خودرو الکتریکی جدید خود به نام «مدل ۳» رونمایی کرد که استانداردهای جدیدی را برای بازار خودروهای الکتریکی تعریف کرده و هیجان همگان را برانگیخته است. اما تولید انبوه خودروهای الکتریکی نیازمند باتری های فراوانی است که در این خودروها به کار گرفته می شوند. اینجا …

موبنا، محمد مهدی حیدرپور – تسلا به تازگی از خودرو الکتریکی جدید خود به نام «مدل ۳» رونمایی کرد که استانداردهای جدیدی را برای بازار خودروهای الکتریکی تعریف کرده و هیجان همگان را برانگیخته است. اما تولید انبوه خودروهای الکتریکی نیازمند باتری های فراوانی است که در این خودروها به کار گرفته می شوند. اینجا است که کارخانه «گیگافکتوری» تسلا خودنمایی می کند.
گیگافکتوری یک کارخانه تولید باتری است که ۵.۵ میلیون فوت مربع مساحت دارد و تسلا از آن به عنوان راهی برای تسریع گذار جهان به سوی حمل و نقل پایدار یاد می کند. نخستین گیگافکتوری خارج از اسپارکس، نوادا، در حال ساخت است و تاسیسات تولیدی بلندپروازانه ای را در بر می گیرد که ساخت باتری برای خودروهای الکتریکی تسلا را هدف گذاری کرده است. جدا از بزرگی این مجموعه، گیگافکتوری به واسطه این که به طور کامل از انرژی تجدیدپذیر نیرو می گیرد نیز جالب توجه است.
نخستین گیگافکتوری تسلا تولید باتری از سال ۲۰۱۷ را هدف گذاری کرده است و تا سال ۲۰۲۰ به ظرفیت کامل خود خواهد رسید. اما در حال حاضر تنها می توانیم نگاهی به محیط خارج این کارخانه داشته باشیم. به لطف پرواز یک پهپاد می توانیم چگونگی ادامه ساخت و ساز مجموعه ای پنج میلیارد دلاری را شاهد باشیم.

نخستین گیگافکتوری تسلا خارج از اسپارکس، نوادا، قرار دارد.
تسلا هزینه ای ۴.۵ میلیون دلاری را برای ساخت فاز نخست سقف گیگافکتوری صرف کرده است.
ساخت و ساز سقف تقریبا به پایان رسیده است و پنل های خورشیدی در آینده نصب خواهند شد. رنگ سفید نسبت به خنک ماندن سقف اطمینان حاصل می کند و بهره‌وری پنل های خورشیدی بهینه سازی می شود.
بسیاری از بخش های بزرگ کارخانه همچنان در حال ساخت و ساز هستند و به نظر می رسد تسلا ناحیه را برای گسترش بیشتر آماده می کند.
نمایی دیگر از گیگافکتوری که همچنان در حال ساخت و ساز است.
تسلا میلیون ها دلار برای ساخت «شهر تریلری» در اطراف گیگافکتوری هزینه کرده و صدها هزار دلار برای ساخت یک مرکز فرماندهی آتش نشانی و مرکز حفاظت و امنیت خرج کرده است.
پی ریزی گیگافکتوری به تنهایی هزینه ای ۱۶ میلیون دلاری برای تسلا در پی داشته است.
تابستان سال گذشته، تسلا نزدیک به ۱۳ میلیون دلار برای فولاد و بتن ساخت نیم اشکوب ساختمان هزینه کرد.
زیرساخت الکتریکی برای گیگافکتوری حدود ۳۰۰ هزار دلار برای تسلا هزینه داشته است.
با اتمام ساخت فضای خارجی، تسلا ساخت معماری فضای داخلی را آغاز خواهد کرد که بنابر گزارش ها ۱۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا