سن اميد به زندگي در ايران به ۷۳.۵ رسيد

موبنا – رضا ملك زاده روز سه شنبه در جمع شماري از پزشكان و اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي استان سمنان، با بيان اينكه كاهش قابل ملاحظه ميزان مرگ و مير در بين نوزادان و مادران از ديگر دستاوردهاي اين دوران است، افزود: اقدامات نظام اسلامي در كنترل بيماري‌هاي عفوني مانند سل، مالاريا و …

موبنا – رضا ملك زاده روز سه شنبه در جمع شماري از پزشكان و اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي استان سمنان، با بيان اينكه كاهش قابل ملاحظه ميزان مرگ و مير در بين نوزادان و مادران از ديگر دستاوردهاي اين دوران است، افزود: اقدامات نظام اسلامي در كنترل بيماري‌هاي عفوني مانند سل، مالاريا و حصبه نيز بسيار چشمگير بوده است.

ملك‌زاده علل اغلب مرگ و ميرها در كشور را از جمله بيماري‌هاي غيرواگير دانست و يادآور شد: بيماري‌هايي نظير فشار خون، سرطان‌ها، ‌بيماري‌هاي رواني، قلبي و عروقي،اضافه وزن اغلب قابل پيشگري هستند و وظيفه امروز انجام اقدامات پيشگيرانه در كنار توجه به نيازهاي فوري مردم است.

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت با بيان جايگاه مهم سلامت در پيشرفت و توسعه اجتماعي كشورها خاطرنشان كرد: در بيست سال گذشته يك جهش بزرگي در زمينه انجام تحقيقات در دنيا رخ داده كه كشور ما هم توانسته رشد قابل قبولي در اين زمينه داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه امروز مصرف كالري در كشور از دو هزار به سه هزار كالري افزايش يافته است، اظهار كرد : متاسفانه نيمي از ايرانيان در سن پنجاه و پنج سالگي به بيماري ديابت دچار مي شوند.

ملك زاده از موفق عمل كردن ايران در درمان سرطان خبر داد و گفت: رسيدگي به بيماران سرطاني در كشور ۲۰ درصد رشد داشته است و با پيشگيري مي توانيم ۵۰ در صد افراد مبتلا به اين بيماري را درمان كنيم.

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت همچنين از افزايش طول قد ايرانيان نسبت به ديگر كشورها در طول ۵۰ سال گذشته خبر داد و گفت: كشور ما در اين بخش نيز در مردان رتبه اول و در زنان رتبه ۴۸ را به خود اختصاص داده است.

وي تاكيد كرد: دانش و حرفه پزشكي در آستانه تحولي عظيم و باور نكردني در دو دهه آينده است و اين تحول نتيجه تحقيق در پژوهش ها در علوم پزشكي و ساير علوم در ۳۰ سال گذشته است.

ملك زاده توسعه و حمايت از نيروي انساني، توسعه زير ساخت هاي تحقيقاتي و فناوري، رصد علم و فناوري در علوم پزشكي كشور، تشويق به كار گروهي در انجام پژوهش و فناوري سلامت و تاسيس مراكز رشد و شركت هاي دانش بنيان را از برنامه هاي پژوهش و فناوري سلامت در سال جاري عنوان كرد.

با حضور ملك زاده امروز بهره برداري از سه طرح تحقيقاتي دانشگاه علوم پزشكي استان سمنان با صرف بيش از ۱۶ميليارد ريال اعتبار آغاز شده است.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا