رسوایی مالی در «گرگ وال استریت»

این سرمایه ارتباط‌ هایی با رسوایی بزرگی دارد که به یکی از بانکدارهای ارشد گلدمن ساکس آسیب زد و باعث شد سبک زندگی این مرد نیویورکی مورد بازرسی قرار بگیرد. رسوایی مالی در «گرگ وال استریت» با استناد به وال استریت ژورنال، بازرسان اف‌بی‌آی بر این باور هستند که بخش قابل توجهی از پولی که …

این سرمایه ارتباط‌ هایی با رسوایی بزرگی دارد که به یکی از بانکدارهای ارشد گلدمن ساکس آسیب زد و باعث شد سبک زندگی این مرد نیویورکی مورد بازرسی قرار بگیرد.

رسوایی مالی در «گرگ وال استریت»

با استناد به وال استریت ژورنال، بازرسان اف‌بی‌آی بر این باور هستند که بخش قابل توجهی از پولی که برای ساخت این فیلم با نقش‌آفرینی لئوناردو دی‌کاپریو مورد استفاده قرار گرفت اصلا قرار نبود وارد صنعت فیلم شود. به جای آن، این پول از «۱MDB» نشات گرفت؛ یک صندوق سرمایه دولتی مالزی که به منظور توسعه اقتصادی داخلی تاسیس شده بود.

به گزارش وال استریت ژورنال، صندوق ۱MDB پول را به کمپانی تهیه هالیوودی رد گرنایت پیکچرز (Red Granite Pictures) داد که کنترل آن را ریزا عزیز، پسرخوانده نجیب تون رزاق نخست‌وزیر مالزی بر عهده دارد. او ۱MDB را هفت سال پیش تاسیس کرد. همچنین به نظر می‌رسد این صندوق پشت زندگی شیک لو تاک ژو، یک نیویورکی بدنام که دوست «عزیز» است هم بوده باشد.

لو تاک ژو که با نام ژو لو هم شناخته می‌شود و ۳۴ سال دارد، آوازه خود را با خرید املاک چند میلیون دلاری در نیویورک و لس‌آنجلس و خرید آثار هنری گران‌قیمت به دست آورد. بسیاری بر این باور هستند که او بود که ماه می گذشته نقاشی «زنان الجزایر» پیکاسو را به قیمت ۱۷۹ میلیون دلار خرید و این کار را در حالی کرد که کنار سلبریتی‌هایی چون دی‌کاپریو و پاریس هیلتون وقت می‌گذراند.

چون بانک گلدمن ساکس در پایه‌ریزی و مدیریت ۱MDB دست داشت، این رسوایی به این غول سرمایه‌گذاری بانکی نزدیک‌تر می‌شود. در سال ۲۰۱۳، یعنی سالی که فیلم «گرگ وال استریت» اکران شد، حداقل ۶۸۱ میلیون دلار، مبلغی که به گفته دولت مالزی هدیه‌ای از سوی خانواده سلطنتی سعودی بود، وارد حساب‌های بانکی شخصی رزاق شد. در ماه ژانویه، نخست‌وزیر از اتهام‌های فساد مرتبط با این پول تبرئه شد.

با این حال، این مساله باعث به وجود آمدن تحقیقی درباره ۱MDB شد که به گلدمن ساکس هم کشید؛ بانکی که به گفته نیویورک پست در جمع‌آوری ۶.۵ میلیارد دلار برای این صندوق دولتی نقشی بزرگ داشت و حالا به خاطر معاملاتش با مالزی باید در مقابل کنگره ایالات متحده حاضر شده و جواب پس دهد. تیم لایسنر، مدیر هیات مدیره این کمپانی در جنوب شرقی آسیا ماه گذشته یک مرخصی طولانی‌مدت گرفت. با استناد به نیویورک پست، پنج کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه به دنبال شواهد پول‌شویی هستند. اف‌بی‌آی هم برای چند کارمند فعلی و سابق رد گرنایت احضاریه فرستاده است. سخنگوی این کمپانی به وال استریت ژورنال گفت: «رد گرنایت به تمام بازرسی‌ها پاسخ می‌دهد و کاملا همکاری می‌کند.»

صنعت فیلم مدت‌هاست که به قبول سرمایه از سوی سرمایه‌گذارانی که تجربه کمی در فیلم دارند عادت کرده است. با این حال، حتی اگر بخواهیم با استانداردهای هالیوودی به این ماجرا نگاه کنیم، این سرمایه‌گذاران جوان مالزیایی زندگی مرفهی داشته‌اند. سه ماه پس از آغاز فیلمبرداری فیلم «گرگ وال استریت»، کمپانی رد گرنایت سرمایه‌گذاری کرد تا یک هدیه تولد به دی‌کاپریو بدهد: جایزه اسکاری که برای بهترین بازیگری در فیلم «در بارانداز» به مارلون براندو داده شد و حدود ۶۰۰ هزار دلار قیمت دارد.

در روز سال نوی ۲۰۱۲، این خوشگذران‌‌ها از راه رسیدن سال ۲۰۱۲ را در استرالیا جشن گرفتند و بعد با جت شخصی‌شان به لاس‌وگاس پرواز کردند و درست به موقع به آنجا رسیدند تا دوباره سال نو را جشن بگیرند! گفته می‌شود دو مالزیایی، عزیز، لو، دی‌کاپریو، جونا هیل دیگر ستاره «گرگ وال استریت» و جیمی فاکس بازیگر و خواننده هم در مهمانی لس‌آنجلس آن‌ها حضور داشتند. شش ماه بعد از اکران فیلم، دی‌کاپریو، عزیز و لو در جام جهانی بزریل شرکت کردند و در قایق تفریحی ۴۸۲ فوتی متعلق به سعودی‌ها خوش گذراندند.

این رسوایی سال گذشته و وقتی به اطلاع عموم مردم رسید که «ساراواک ریپورت» یک سایت واقع در بریتانیا که هدایت آن را یکی از روزنامه‌نگاران سابق بی‌بی‌سی بر عهده دارد، مجموعه‌ای از ایمیل‌های داخلی بین ۱MDB و کمپانی انرژی سعودی پتروسعودی را منتشر کرد. به گفته ساراواک ریپورت، این ایمیل‌ها نشان دادند که ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه مرتبط به قراردادی بین ۱MDB و پتروسعودی به حساب بانکی‌ای فرستاده شد که متعلق به کمپانی لو است.

در حال حاضر مشخص نیست لو کجا ساکن است، با این حال گفته می‌شود بسیاری از آثار هنری که او خریداری کرده، طی ماه‌های گذشته دوباره وارد حراجی‌ها شده‌اند. او مداوم اتهام‌های هرگونه عمل خلاف قانون را رد کرده و وکلایش این اتهام‌ها را «دروغ» می‌خوانند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا